TEST: Škoda Octavia RS | Herečka

3084

Octavia RS má už od jej prvej generácie ako svojich priaznivcov, tak aj odporcov. Niektorí ju pokladajú za nekompromisné športové auto, iní považujú označenie RS za prehnané. Tak či tak ide o auto, o ktorom sa vedú debaty nielen pri krígli piva, ale aj medzi motoristickými novinármi. Súčasná verzia sa porovnáva s predošlou, hodnotia sa jednotlivé pohony, jazdné vlastnosti…

Posledná, respektíve po novom „ostatná“ generácia Octavie rozšírila rodinu RS aj o moderný plug-in hybridný pohon. Diesel zastupuje nový 200-koňový agregát, ktorý si našiel miesto aj v iných modeloch značky. Dvojlitrový benzínový motor s výkonom 245 koní bol donedávna exkluzívne vyhradený len pre Octaviu RS. V blízkej budúcnosti ho však prepožičia svojmu väčšiemu a staršiemu súrodencovi s menom Kodiaq RS.

Skrýva sa, potvora…

Prebraniu auta predchádzalo jeho krátke hľadanie na pomerne rozľahlom parkovisku u dealera značky Škoda. Po jeho nájdení zástupca predajcu výstižne oznámil: „Tu ju máme, herečku.“

Čierna farba, na scénu!

Octavia sa dokáže zhostiť každej úlohy. Verzii RS pripadla športová rola a jej kostým je tomu dokonale prispôsobený. Chrómové prvky boli nahradené čiernymi, čo je zrejmé najmä na prednej časti auta.

Koľko kusov sa predá v tejto červenej farbe?

Šesťuholníková čierna maska chladiča s výrazným rámom pôsobivo vystupuje do priestoru. Za predné LED svetlá s Matrix technológiou sa nepripláca, sú už súčasťou sériovej výbavy. Členitý predný nárazník s vodorovne umiestnenými hmlovými svetlami a reálnymi, ale aj falošnými otvormi prívodu vzduchu podtrhuje športový charakter auta.

Octavia RS TSI je jediná, ktorá sa pýši dvojicou skutočných výfukov.

Úzke, do bokov sa rozširujúce zadné svetlá autu mimoriadne pristanú. Jemný čierny spojler a skutočné koncovky výfukov prezrádzajú, že máme do činenia s najsilnejšou sériovou Octaviou.

Po svojom

Architektúra interiérov nových modelov značky Škoda má hlavu aj pätu. Pôsobí moderne a zároveň prakticky. Tvar palubnej dosky sa zospodu do strán zužuje, čím vytvára bohatší priestor pre pasažierov a taktiež v strede ponecháva dostatok miesta pre zasadenie displeja infotainmentu aj tlačidiel na ovládanie základných funkcií.

Palubná doska sčasti pokrytá alkantarou pozdvihla vnímanie interiéru na vyššiu úroveň

Nevýhodu tohto riešenia vidím v umiestnení stredových výduchov do príliš nízkej polohy, čo môže mať vplyv na pocit tepelnej pohody a tiež rýchlosti vychladenia interiéru. „Karbónová“ lišta sa tiahne po celej dĺžke palubnej dosky a počas jazdy môže slúžiť aj ako miesto na opretie ruky pri narábaní s infotainmentom. Alkantara na vnútornej strane dverí, ako aj pred spolujazdcom pozdvihne dojem z interiéru na vyššiu úroveň. Trojramenný športový volant má primerane hrubý veniec a skvelé tvarovanie. Ovládaniu rôznych funkcií pomocou fyzických tlačidiel a valčekov sa nedá nič vyčítať.

Digitálny prístrojový panel plní svoju funkciu na jednotku, prepínanie zobrazených údajov ale vyžaduje použitie viacerých tlačidiel na volante. Nový infotainment ponúka rýchle reakcie a bohatú zbierku informácií a nastavení, je však pomerne komplikovaný. Tlačidlá na palubnej doske uľahčujú prístup k často používaným funkciám.

Volič automatu v podobe malého joysticku je výborným riešením. Nepoteší ale klavírny lak na stredovom tuneli, ktorý rád uchováva daktyloskopické stopy a taktiež je náchylný na poškriabanie.

Trojramenný športový volant sa vážne vydaril. Výhrady nemám ani k ovládacím prvkom.

Priestorom vpredu atakuje Octavia strednú triedu. Základné športové sedadlá disponujú primeraným bočným vedením, mne osobne ale chýbala možnosť zmeny sklonu sedáku. Vzadu sa s rezervou usadí dvojica vyšších dospelých, menej spokojná však môže byť s príliš mäkkými sedadlami.

Základné sedadlá sú vydarené, chýbala mi však možnosť nastavenia sklonu sedáka a celkovo nižší posed

Batožinovým priestorom vytvára Octavia už tradične samostatnú triedu. Hlboká a prakticky tvarovaná jama poteší každého, kto nechce robiť pri balení rodiny na dovolenku kompromisy.

Skvelá na okresky

Nebyť pomerne vysokej polohy sedadla, považujem posed za volantom za dokonalý. Široké nastavenie volantu a hlboké umiestnenie pedálov umožňuje natiahnuť nohy športovo dopredu.

Benzínový štvorvalec nesklame, ale ani neprekvapí. Poskytne presne to, čo od neho očakávate. Je dostatočne výbušný a v stredných otáčkach príjemne tlačí telo do sedadiel. Hore mi trochu chýbala výkonová špička, ktorá by mu dala osobitejší charakter. Ospalá reakcia motora na stlačenie akcelerátora v nízkych otáčkach je sčasti riešiteľná prepnutím prevodovky do športového režimu.

Na prepnutie režimu sú nutné dva kroky: vyvolanie menu pomocou štandardného tlačidla a zvolenie konkrétneho režimu na displeji infotainmentu

Sedemstupňový dvojspojkový automat reaguje rýchlo, len niekedy nedokáže promptne rozhodnúť, ktorý stupeň zaradiť. Po okreskách plných zákrut som si preto užíval jazdu výlučne s prevodovkou v manuálnom režime, kedy som ocenil jej rýchle reakcie na pokyny „pádlami“ pod volantom. Prevodovka má však svoju hlavu a aj napriek manuálu niekedy preradí sama…

Na prístrojovke by som viac uvítal veľké zobrazenie zaradeného prevodového stupňa ako rýchlosť auta. Nedá sa to niekde nastaviť?

Na digitálnej prístrojovke mi prekážal iba malý symbol zaradeného prevodového stupňa pri manuálnom radení

Riadenie je rýchle a prekvapivo strmé, neposkytuje však informácie o dianí pod prednou nápravou. Elektronicky riadený samosvorný diferenciál pomáha autu až prekvapivo odvážne akcelerovať zo zákruty. Hľadať limity podvozku je podporené aj benevolentne nastaveným stabilizačným systémom, ktorý predsa len stráži chyby zábavychtivého vodiča v plnej premávke.

Kompromisne nastavený podvozok nevytrasie z posádky dušu a ostáva pomerne mäkký aj v športovom režime. Kto hľadá tvrdé a nekompromisne športové auto, musí loviť v iných vodách.

Vďaka aspoň za niekoľko jednoúčelových tlačidiel na priamy prístup do jednotlivých položiek menu

S Octaviou som v kombinovanom režime jazdil so spotrebou 9,3 litra na 100 km. Na prvý pohľad vysokú hodnotu ovplyvnila častá jazda po diaľniciach a niekoľko rýchlych prejazdov Pezinskej Baby. Okresky ju dokážu priblížiť k siedmym litrom aj s občasným využívaním výkonnostného potenciálu motora.

Verdikt

Octavia RS už roky vzbudzuje pozornosť. Niekto ju miluje a iný iba dvihne obočie alebo dokonca prevráti oči. Nevadí. Ľudia ju vnímajú a to je dôležité. Mne osobne sa jej všestranné, ale aj kompromisné nastavenie páčilo a vôbec by mi neprekážalo mať ju vo svojej garáži.

Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.0 TSI 81 kW Active 6°MP: 18 050 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia RS  2.0 TSI 180 kW (245k) 7°DSG : 33 980 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km (za príplatok 150 000 km)
EURO NCAP: 5* (2019)

Registračná daň: 1900 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:180(245)/ 5 250 – 6 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370/1 600 – 4 300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,7
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,5 – 8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:600
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 520 – 1 629
Rozmer pneumatík:225/40 R19
Dĺžka [mm]:4 702
Šírka [mm]:1 829
Výška [mm]:1 457
Rázvor [mm]:2 681