Subaru Outback s poctivým veľkým benzínovým motorom sa pomaly zbiera zo slovenského trhu. O novej generácii určenej pre Európu toho vieme zatiaľ málo, no trend hovorí jasne a rečou elektrifikácie. Čo prinesie budúcnosť, je zatiaľ otázne. Na Outback som sa pozrel z trošku ľudskejšej stránky.
Naše autá o nás hovoria mnohé. Či je reč o ich stave, alebo značke, vždy poskytujú akýsi náhľad do mysle svojich majiteľov. V tomto ohľade bolo Subaru Outback vždy akosi špeciálne. Ide vo svojej podstate o veľmi diskrétne auto s vysokým potenciálom.
Nehovorím o potenciále nezmyselne a so šialeným úšklebkom na tvári strhať plechy športovým autám na križovatke. To robia Nemci. Skôr o jeho talente byť spoľahlivým autom nielen po mechanickej stránke, ale aj tej spoločenskej. Nebojte sa, všetko vysvetlím.
Špeciál na rozlúčku
Na modeloch Subaru je skutočne krásna a evidentná ich diskrétnosť. Pokiaľ nemáte potrebu, aby na vás čumeli okoloidúci, no vážite si sami seba natoľko, aby ste nesedeli v pohodlnom a pomerne veľkom aute, je veľmi málo áut, ktoré budia tak neutrálny a nevtieravý dojem ako práve Outback. Každá jedna z automobiliek začala strieľať slovkom „prémiové“ a „luxusné“ už aj v tlačových materiáloch bežných ľudových modelov.
Často je opak pravdou. Pretože luxus a pocit prémiovej „nadradenosti“ modelu nie je len o „nejakom“ koženom čalúnení alebo „hocijakom“ drevenom dekore na palubnej doske.
Posledný „klasický“ Outback dostanete v „špeciálnej edícii“, ktorá sedí uprostred ponuky výbav. Zahŕňa rozumné 18-palcové disky kolies alebo drobné exteriérové detaily v chrómovej úprave. A je vlastne úplne jedno, že čo za „edíciu“ alebo „výbavu“ si vyberiete. Toto auto nebude výstredné a trpieť pre svoju krásu.
Pretože s Outbackom viete ísť na obchodné jednanie, vyliezť do hory, zaparkovať ho pred luxusnou reštauráciou a vyhodiť decká do školy bez toho, aby si o vašich ratolestiach a vás ľudia šuškali klebety. Aj keď môžete byť pokojne nechutne bohatí. Čo je vlastne dôvodom, prečo sa americkí milionári z hôr ukrývajú pred svetom práve v modeloch Subaru.
Stav mysle
Ako som už naznačoval, čo je luxusné na Outbacku na prvý pohľad nevidno. A začnete to zisťovať až vtedy, keď nasadnete do skutočne pohodlného interiéru, v ktorom sa stratia aj usalašia dlháni. Sedadlá sú odolné voči vode, materiály síce nepôsobia luxusne, no ich vyhotovenie je priam dokonalé.
Áno, nie je to najmodernejší dizajn a je to na ňom vidieť. Displej však ovládate v rukaviciach, fyzické tlačidlá sú veľké a tučné, „budíky“ Outback „nešlohol“ vesmírnej lodi Enterprise a úprimne, čo mi chýbalo na palube ako jediné, bola indukčná nabíjačka.
Na zadných sedadlách máte priestor pre dve detské sedačky, ku ktorým sa dostanete cez dvere otvárajúce sa skoro do pravého uhla. Objem kufra je 559 litrov, no do tohto čísla Subaru nepočíta pomerne veľký úložný priestor pod jeho podlahou.
Viete, aby ste mali kam napchať voľnú hotovosť, ktorá vám zostala po tom, čo ste sa rozhodli miesto showroomu Mercedesu navštíviť predajcu Subaru a odísť s veľkým kusom dobrého auta, ktoré raz zdedia vaše deti.
Vymierajúci druh
Dostávame sa postupne k bodu, ktorý je pre budúcnosť doslova zlomový. Po niekoľkých skúsenostiach s pohonom e-Boxer môžem spokojne prehlásiť, že charakter značky elektrifikáciou nijakým spôsobom neutrpel.
Mať však hlboko medzi kolesami položený veľký 2,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorý je s určitými obmenami v technike bezmála 30 rokov, je ale poriadna romantika. Pokiaľ jazdíte po diaľnici ako človek, čo väčšinou majitelia Outbackov robia, nemáte problém chrumkať kilometre za niečo okolo 8 litrov na 100 km pri konštantnej 130-tke.
Outback je tiež najpohodlnejšie a najtichšie auto bez loga nemeckej trojky na maske, aké som kedy šoféroval a v tomto smere nemá vo svojej cenovej kategórii konkurenciu. Pohon má vyslovene jemný prejav vďaka kombinácii bezstupňovej prevodovky Lineartronic a veľkému atmosférickému motoru. Aj v situáciách, keď potrebujete nárazovo zrýchliť, vás tlačí akcelerácia do sedadla veľmi postupne a progresívne. Pokiaľ vám teda na zadných sedadlách spia ratolesti alebo iní členovia posádky, ani ich nezobudíte.
Čerešničkou na torte Outbacku je však schopnosť vyliezť na vrchol svahu v bikeparku Kálnica, v jeho strede postáť, počkať na pokyny kamaramana a rozbehnúť sa ďalej. Bez toho, aby sa auto zapotilo.
Zostali mu na rozlúčku nejaké chyby?
Samozrejme, no sú veľmi subjektívne. Osobne som si stále „nenašiel cestu“ ku klavírnemu laku v okolí multimediálneho systému a ten by mal v budúcej generácii zhltnúť displej. Tiež by som prijal benevolentnejší stabilizačný systém, ktorý by ma pustil do víru zábavy, a teda väčšieho preklzu.
Koniec koncov, Outback je zo „starej školy“ a vy máte poslednú šancu, aby ste si takéto auto kúpili nové a so zárukou. Ak ste fanatici do trendov a technológií, odvráťte zrak. Pokiaľ ste ako ja, že si kupujete veci pár rokov po ich uvedení, keď sú už vychytané všetky chyby, rozhodne vám Outback Special Edition s čistým svedomím odporúčam.
Základná cena modelu – Subaru Outback 2.5i COMFORT: 35 490 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru Outback 2.5i SPECIAL EDITION 37 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2014
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | zážihový, typ Boxer |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 129 (175)/5800 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 235/4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,2 |
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]: | 8,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 559 |
Objem nádrže [l]: | 60 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 631 |
Rozmer pneumatík: | 225/60 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4820 |
Šírka [mm]: | 1840 |
Výška [mm]: | 1605 |
Rázvor [mm]: | 2745 |