Opäť sme cestovali, no tento raz to výnimočne nebolo kvôli autu. Dôvodom našej cesty bol úplne nový rad pneumatík od spoločnosti Goodyear, ktorých kvality sme si boli dôkladne preveriť na okruhu Ascari.
Andalúzia je nádherná. Je to vychytená dovolenková destinácia, no ja som nevedel, či sa mám tešiť viac z tohto krásneho prostredia, alebo z toho, že budem jazdiť na najväčšom pretekárskom okruhu v Španielsku, ktorý patrí medzi tie najkrajšie na svete. A ešte k tomu tie autá… Keďže sme sem prišli otestovať najvýkonnejšie pneumatiky od Goodyearu, tomu zodpovedal aj vozový park: Volkswagen Golf R, Alpine A110, Ferrari 488 GTB a Porsche 911 GT3 RS. Nechcem však predbiehať. Poďme na to pekne poporiadku.
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5
Pneumatiky Asymetric 5 sú základným modelom novej generácie vysokovýkonných gúm od Goodyearu. Na trhu nahrádzajú model Asymetric 3. Pýtate sa prečo nie 4? No lebo v Japonsku je štvorka považovaná za nešťastné číslo, a tak Goodyear štvorku jednoducho preskočil kvôli japonskému trhu. V každom prípade, pneumatiky Assymetric 5 sú ideálnym kompromisom medzi športovými jazdnými vlastnosťami a každodennou použiteľnosťou. Za kvalitami týchto pneumatík stojí predovšetkým vysoko ušľachtilá zmes, ktorá novým pneumatikám prepožičiava vynikajúce vlastnosti na mokrej vozovke bez toho, aby obmedzovala ich odolnosť alebo ovládateľnosť na suchom povrchu. Pneumatiky sú navyše skonštruované tak, že sa pri brzdení zväčšuje ich styčná plocha s vozovkou. Vďaka tomu je ich brzdná dráha v porovnaní s predchodcom kratšia o štyri percentá.
Počas prezentácie sme si od predstaviteľov spoločnosti Goodyear vypočuli ešte množstvo superlatív na adresu pneumatík Asymetric 5. No, aby som to zhrnul, vďaka dôslednému výskumu vraj ponúkajú lepšie spojenie medzi vodičom a vozidlom a „príjemný zážitok zo sebavedomej jazdy“. A ako sa nás o tom pokúsili presvedčiť?
Skúška ohňom… alebo vodou?
Posadili nás za volant 300-koňového Golfu R a na zavlaženom parkovisku nám postavili takú mini pretekársku dráhu. Aby nás motivovali na rýchlu jazdu, zorganizovali súťaž o čo najlepší čas. Malo to však jeden háčik – za cieľovou čiarou bola stena, do ktorej sme nesmeli naraziť. Inak by sme boli diskvalifikovaní. Sľúbili nám lákavú výhru, a tak som do toho dal všetko. Vedel som, že skrotiť 300 koní na mokrom povrchu nebude jednoduché, a tak som v prvom tréningovom kole šiel dosť opatrne. Bol som prekvapený, koľko priľnavosti tie nové pneumatiky autu prepožičiavajú. V ďalšom kole som už využil plný potenciál 300-členného stáda pod kapotou, až prišlo na brzdenie za cieľovou čiarou. Myslím si, že mám čo-to odjazdené a mám aj nejaký ten cit v nohách, ale zabrzdil som vyše 2,5 metra pred spomínanou stenou. Možnosti sú teda len dve – buď som za volantom úplné drevo, alebo to auto na pneumatikách Asymetric 5 brzdilo predsa len o čosi lepšie, ako som zvyknutý.
Doma na okruhu aj mimo neho
Vyslovene športové pneumatiky donedávna neboli doménou Goodyearu. Toto odvetvie mal pod palcom Dunlop, ktorý patrí pod Goodyear. V majetkových pomeroch týchto dvoch spoločností sa však niečo zmenilo. Nebudem vás zaťažovať detailmi, ale výsledok je nasledovný – Dunlop končí s pneumatikami pre vyslovene športovo ladené autá a tento segment trhu preberie Goodyear pomocou nových modelov radu Eagle F1 s prívlastkami Supersport, Supersport R a Supersport RS.
Eagle F1 SuperSport vychádzajú z pretekárskych skúseností značky Goodyear a poskytujú vďaka tomu vynikajúcu úroveň priľnavosti a ovládateľnosti. Pevné rebrá behúňa zaisťujú citlivé zmeny smeru, zatiaľ čo masívne uzavretý vonkajší dezén ramennej oblasti umožňuje vyššiu záťaž v zákrutách. Mimoriadne tuhá bočnica pneumatík ďalej zlepšuje ovládateľnosť vozidla bez citeľnejšieho obmedzenia pohodlia pri jazde.
Hoci Goodyear vyvíjal tieto pneumatiky primárne pre podmienky suchého povrchu, inovatívne poňal aj ich správanie sa za mokra vďaka kombinácii rôznych zmesí na vonkajšej časti behúňa. Ten je tvorený zmesou optimalizovanou na prevádzku na suchom povrchu a tromi blokmi v strednej časti behúňa vyrobenými zo zmesi vyladenej na podmienky mokrej vozovky. Vďaka tomu môžu vodiči poriadne dupnúť na plyn v zákrutách na suchej vozovke, a pritom sa stále spoľahnúť na výnimočnú brzdnú účinnosť pneumatík na mokrom povrchu.
Tieto pneumatiky sme si mali možnosť vyskúšať hneď na dvoch autách a za rozdielnych podmienok. Goodyear nám na zavlaženej časti okruhu Ascari ukázal, že pneumatiky Supersport zvládnu bezpečne udržať na mokrej trati aj rozvášnený Alpine A110. Potom sme sa presunuli na suchý úsek trate, kde sme zas do rúk dostali Ferrari 488 GTB! Rozsah použitia týchto pneumatík je teda naozaj široký. Bezpečne zvládli aj 670 koní prepĺňaného maranellského osemvalca.
Goodyear Eagle F1 Supersport R
Zlatým klincom programu boli pneumatiky Supersport R obuté na Porsche 911 (991) GT3 RS. Kto sa v Porsche vyzná, vie, že modely GT3 RS sú ultimatívnym okruhovým náradím. Pneumatiky Supersport R sú preto ako stvorené pre takýto druh áut. Prinášajú ešte väčšiu priľnavosť a presnosť riadenia. K zvýšeniu priľnavosti prispela zmes s vysokým koeficientom trenia, ktorá poskytuje výnimočný záber na suchom povrchu. Vynikajúcu stabilitu v zákrutách zaisťujú spoje vo vnútorných drážkach behúňa, ktoré obmedzujú deformáciu blokov behúňa pôsobením extrémnych síl v zákrutách. Vyskúšať si tieto pneumatiky bol pre mňa jeden z najväčších zážitkov v mojej kariére. Ale musím byť úprimný – neviem či som bol viac mimo z priľnavosti pneumatík, alebo z toho auta. Tak či onak, držalo to na ceste ako prikované, a pritom má Goodyear v ponuke ešte pneumatiky Supersport RS, čo sú v podstate „semislicky“, no stále legálne na jazdu po bežných cestách. Tie nám už vyskúšať nedali… možno nabudúce.