Seat uviedol na trh Aronu v limitovanej edícii Beats. Je zameraná skôr na mladšiu klientelu, ktorá ocení nielen výkonný audiosystém, ale aj farebné doplnky a celkovo veselú vizáž exteriéru.
Mestské crossovery sú v súčasnosti v kurze a často nahrádzajú verzie kombi. Za všetko hovorí štatistika registrácií nových vozidiel na slovenskom trhu. Modelu Arona sa v roku 2018 predalo vyše dvakrát viac ako Ibizy, z ktorej vychádza.
S oranžovou čiapkou
Dizajnu Arony sa dá sotva niečo vytknúť. Auto vďaka krátkym previsom pôsobí zboku kompaktne, spredu, naopak, vynikne jeho nadpriemerná šírka. Offroadový vzhľad mu dodávajú nielen plastové doplnky na nárazníkoch, ale aj pomerne veľká svetlá výška prekonávajúca väčší model Ateca. Ostro rezané tvary tmavej karosérie a oranžová strecha oddelená striebornou lištou s písmenom X vytvárajú zaujímavý kontrast.
Menej odvahy
Interiér sa nesie v konzervatívnejšom duchu. Jednoduchú palubnú dosku tvoria tvrdé plasty a rozmerná strieborná lišta na jej spodnej časti pôsobí fádne. Pekne riešený je panel ventilácie a stredového tunelu. Zaujme aj digitálny prístrojový panel s rôznymi možnosťami zobrazenia údajov. Ovládanie infotainmentu bolo napriek 6,5–palcovej uhlopriečke displeja pohodlné.
Posed za volantom je ukážkový. Páči sa mi nízke umiestnenie sedadla s dopredu vystretými nohami podporené širokým rozsahom nastavenia volantu, u ktorého by viac vynikol hrubší veniec. Sedadlá sú elegantne čalúnené kombináciou pevnej látky a alcantary s oranžovým prešitím a výrazným logom Beats. Majú dostatočne dlhé sedáky aj operadlá, ale ocenil by som nastaviteľnú bedrovú opierku. Prekvapil ma veľkorysý priestor v oblasti ramien porovnateľný s autami nižšej strednej triedy. Bohaté presklenie zabezpečuje výborný výhľad všetkými smermi.
Pozornosť upútali chýbajúce madlá nad oknami a osvetlenie vzadu, rovnako aj dotykové odomykanie auta iba na strane vodiča.
Beats
Arona je ozvučená audiosystémom Beats by Dr. Dre so šiestimi reproduktormi a subwooferom v batožinovom priestore. 300W systém produkoval pomerne slušný zvuk. Slabinou je však uchytenie reproduktorov vo dverách, ktoré pri vyššej hlasitosti zvykli rezonovať. Zamrzel jediný USB vstup, ktorý som kvôli chýbajúcej navigácii využíval na prepojenie mobilného telefónu s infotainmentom s podporou Android Auto.
Vyššie ťažisko cítiť
Podvozok Arony je pomerne tuhý, s nerovnosťami sa však vyrovná so cťou a zachováva si vysokú úroveň pohodlia. V zákrutách sa auto skoro nenakláňa a dokáže ich prejsť pomerne vysokou rýchlosťou. Vyššie položené ťažisko je však trochu cítiť a nedotáčavosť sa prejaví skôr ako na sesterskej Ibize.
Litrový trojvalec autu postačoval, automatická prevodovka sa ho však snažila podtáčať a tým predlžovala odozvu na stlačenie plynového pedálu. Tento neduh dokázala eliminovať zmena režimu DSG prevodovky na športový. Spokojný som bol s riadením a presne dávkovateľnými brzdami. Nemôžem sa sťažovať ani na spotrebu, ktorej priemernú hodnotu som pri svižnej jazde udržal na hodnote 6,5 litra na 100 km.
Verdikt
Beats či ne-Beats? Výkonný audiosystém je určite plusom a poteší aj veselý styling karosérie. Seat však ponúka množstvo ďalších kombinácií motorov a výbavy, z ktorých si každý dokáže vybrať tú „svoju“ Aronu.
Základná cena modelu – Seat Arona Beats 1,0 ECO TSI 95: 17 660 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Arona Beats 1,0 ECO TSI 115 DSG: 19 810 €
Záruka: 6 rokov/100 000 km alebo 150 000 km
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 85(115) / 5000 - 5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 200 / 2000 - 3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10 |
Spotreba - kombinovaná (WLTP)[l/100 km]: | 6,0 - 6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 400 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1212 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4138 |
Šírka [mm]: | 1780 |
Výška [mm]: | 1552 |
Rázvor [mm]: | 2566 |