Nová KIA Ceed je ako poctivá študentka, ktorá vám naspamäť odrecituje komplet celé skúšané učivo. Občas jej ale unikajú súvislosti.
Z nášho nového kolegu, Viktora Baláža, sme spravili redakčného „Ceedológa“. Bol na slávnostnej premiére tretej generácie Ceedu, zúčastnil sa prvých medzinárodných testovacích jázd pre európskych novinárov, a tak sme ho nechali otestovať aj prvý exemplár nového Ceedu, ktorý zaparkoval v našej pomyselnej redakčnej garáži. Po tom všetkom je najväčším odborníkom na Kiu Ceed práve on. Len tak mimo záznam som sa ho preto opýtal, čo si o tom aute myslí. Už ho neviem citovať, ale povedal, že je skvelé a že na ňom nevie nájsť žiadnu chybu. Jeho slová som zobral ako výzvu…
Zmysel pre rodinu
Je vedecky dokázané, že aj to najmenšie dieťa je jedným z najväčších prepravných artiklov na svete. Teda minimálne podľa nákupného správania rodičov. Ak ste teda čerstvými rodičmi, viem, že máte silné nutkanie kúpiť si MPV. Ale nebojte sa…zadržte! Nevzdávajte sa hneď. Situáciu by možno vyriešilo aj kombi. Napríklad aj toto. Kufor nového Ceedu SW je fakt obrovský. V porovnaní s predchodcom narástol takmer o 100 litrov, čo rozhodne nie je málo. Oproti hatchbacku má kombi kufor väčší až o 230 litrov, čo je objem porovnateľný s veľkosťou celého batožinového priestoru menších vozidiel. Nejaký ten kočiar by sa teda do kufra Ceedu SW mohol zmestiť.

Trpí nechutenstvom
Prvýkrát sme nový Ceed testovali s naftovým agregátom a automatickou prevodovkou. Kombi sme preto otestovali s manuálom a s benzínovým turbomotorom pod kapotou. Konkrétne s motorom 1.4 T-GDI, čo je v prípade štandardného Ceedu najsilnejšia motorizácia. Musím povedať, že po stránke dynamiky sa tomuto agregátu nedá nič vyčítať. Je vynikajúco odhlučnený, ale prekvapil hlavne spotrebou. Má ešte menší apetít ako vaša manželka, keď sa v júni snaží schudnúť do plaviek.

Najvyššiu spotrebu, zhruba 7 l/100 km, sme zaznamenali na diaľnici. Samozrejme, pri najvyššej povolenej rýchlosti, kedy motor točí 2 800 ot./min. Pri vyššej rýchlosti by bola spotreba logicky väčšina, no pri predpisovej jazde môžete rátať s tým, že za viac ako sedem litrov jazdiť nikdy nebudete. Na okreskách je spotreba zhruba o liter menšia. V meste sme najprv tiež jazdili za sedem litrov, ale auto sme testovali ako prví. Nebolo síce úplne surové, ale zažili sme zlom, kedy zhruba okolo 600 najazdených kilometrov motoru akoby narástol výkon a klesla spotreba. Potom sa nám darilo presúvať sa mestom už aj so spotrebou 6,5 l/100 km, čo je ešte menej, ako udáva výrobca.

Jazdí famózne
KIA Ceed je jedno z najobyčajnejších áut na Slovensku. Nielen, že sa tu vyrába, ale vďaka sedemročnej záruke je mimoriadne obľúbené a vďaka prijateľnej cene sa aj dobre predáva. Človek by nečakal, že niečo tak tuctové môže byť aj dobré. No ale je. Dámy a páni, zabudnite na predsudky. Toto auto má jeden z najlepších podvozkov vo svojej triede. Nami testované auto síce jazdilo „iba“ na 16-palcových kolesách (väčšinou dostávame autá s väčšími kolesami, aby vyzerali lepšie na fotkách a lepšie držali v zákrutách), ale na našich rozbitých cestách budú určite lepšou voľbou ako krajšie 17-tky. Auto je na nich krásne komfortné, nerovnosti filtruje bez problémov a v zákrutách je príjemne stabilné aj napriek vyššiemu profilu pneumatík.
Resumé
Ak by som mal teda nadviazať na výzvu z úvodu článku, musím dať kolegovi za pravdu. Na tomto aute sa naozaj ťažko hľadajú chyby. Na jeho vývoji KIA poctivo pracovala dlhé roky, aby mohla hrdo prehlásiť, že je v každej merateľnej oblasti lepšie ako jeho predchodca. A to aj naozaj je. Citeľne. Napriek tomu sa však nezbavilo detských chorôb ako otravné upozorňovanie na nezapnutý bezpečnostný pás hneď ako otočíte kľúčom (nemusíte ani naštartovať), či automatické odomknutie dverí až po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania. Sú to však len malichernosti, ktoré nový Ceed v smere medzi špičku segmentu C nemôžu zastaviť.
Základná cena modelu – KIA Ceed SW 1.4 MPi Amber: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Ceed SW 1.4 T-GDI Gold: 20 890 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia počtu km)
Registračná daň: 210 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1353 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 103 (140)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 242 /1500-3200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | - |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,9-7,5/4,8-5,0/5,6-5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 625/1694 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1380 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4600 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1465 |
Rázvor [mm]: | 2650 |