TEST: Toyota C-HR | Čierna ovca

1760

Keby boli autá ľuďmi, tak Toyoty by boli tými slušnými a zodpovednými, na ktorých sa môžete vždy spoľahnúť. Nová C-HR-ka však počúva Depeche Mode a nedávno ju prichytili, ako fajčila za školou.

Tie tvary sú fakt extravagantné a na ulici budia patričný rozruch. Dnes už po cestách jazdí všeličo, ale je vidieť, že pri vývoji tohto modelu museli dizajnéri pekne popustiť uzdu svojej fantázii. Inšpiráciou im bol diamant. Ostro rezané krivky modelu C-HR pripomínajú fazety diamantu a v kombinácii s jemne zakrivenými povrchmi vytvárajú veľmi originálnu zmes športovej elegancie. Na prvý pohľad je jasné, že tento crossover segmentu C vznikol kombináciou SUV a športového kupé. Športové gény však dominujú nielen v dizajne.

Luxusný interiér

Toyota je dlhé roky najväčšou automobilkou na svete. Na škole sme sa o nej učili ako o priekopníkovi v zavádzaní inovatívnych manažérskych systémov výroby a riadenia kvality. Tiež sme sa dozvedeli, že Japonci vnímajú kvalitu trochu inak ako my v Európe. Pre nich je kvalitné to, čo je trvácne. V podstate majú pravdu, pretože na označenie toho, čo Európania považujú za kvalitné, by sa možno viac hodilo slovko hodnotné. Každopádne, tá prednáška mi vtedy dala veľa. Konečne som pochopil, prečo vyzerajú interiéry japonských áut tak, ako vyzerajú a zmieril som sa s tým. Japonci sa s tým však rozhodne nezmierili. Svojimi modelmi chcú predsa oslovovať aj európskych zákazníkov. A že si na tom dali záležať, na to môžete vziať jed.

Interiér je štýlový a kvalitný. Stredová konzola natočená na vodiča zodpovedá športovému charakteru auta.

Predstavte si, že pri vývoji modelu C-HR dokonca vznikol špeciálny európsky tím SQ, ktorý mal za úlohu dohliadať na zachovanie čo najvyššej úrovne vnímanej kvality. To čo my vnímame ako kvalitu, Japonci pomenovali výstižnejšie – subjektívna kvalita (SQ). Kvalitný a hodnotne pôsobiaci interiér bol totiž jednou z najvyšších priorít pri vývoji tohto modelu. Musím len skonštatovať, že tím SQ odviedol výbornú robotu. Keď som prvýkrát otvoril dvere, padla mi sánka. Na výber sú tri farebné varianty, pričom nami testované auto malo veľmi elegantnú kombináciu čiernej a hnedej farby. Iste, testovali sme auto s najvyššou výbavou, ale kožou čalúnená palubná doska nie je bežným javom v autách segmentu C. Páčil sa mi aj motív diamantu, ktorý sa opakuje na čalúnení dverí. Krásne to korešponduje s krivkami karosérie, podobne ako asymetrická palubná doska so stredovou konzolou natočenou na vodiča.

Inkognito prepĺňanie

Nedávno sme testovali Corollu s klasickým 1,6-litrovým benzínovým motorom. Nová turbodúchadlom prepĺňaná „jedna-dvojka“ mi však tento atmosférický motor veľmi pripomínala. Malé prepĺňané motory zvyknú mať trochu „gumový“ prejav a horšie reakcie na plyn. Skrátka, potrebujú nejaký ten čas na to, kým sa turbo roztočí. Tento nový kompaktný štvorvalec od Toyoty však využíva turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, priame vstrekovanie benzínu do valcov a variabilné časovanie ventilov. To všetko zabezpečuje rýchle reakcie na plyn a lineárny ťah už od najnižších otáčok. Konštruktéri použili tiež viacero technológií na zníženie spotreby paliva, ako napríklad pokročilý systém tepelnej regulácie (chladenie hlavy valcov je oddelené od chladenia bloku motora, zatiaľ čo spodná časť piestov je chladená olejovými dýzami), ale aj technológie, ktoré pri nízkom zaťažení umožňujú prechádzať motoru z Ottovho cyklu do Atkinsonovho. To všetko by malo zvyšovať účinnosť motora a znižovať spotrebu paliva. A ako obstála Toyota C-HR v našom teste? Mimo mesta si z nádrže brala 5,5 litra benzínu každých 100 km. Na diaľnici potrebovala na prejdenie tej istej vzdialenosti 7,2 litra, pričom otáčkomer pri najvyššej povolenej rýchlosti ukazuje 2 700 ot./min. Najviac si C-HR-ka potiahla z nádrže v meste, kde sa jej spotreba blížila k ôsmim litrov.

Zaujímavou funkciou je aj merač preťaženia.

Športová DNA

Okrem nevšedného dizajnu a nadpriemerne kvalitného interiéru boli vysokou prioritou aj jazdné vlastnosti. Toyota sa chváli, že model C-HR má najnižšie položené ťažisko spomedzi všetkých konkurentov v danej triede. Šéfkonštruktér modelu C-HR, Hirojuki Koba, je totiž vášnivým vodičom a kvôli optimálnemu naladeniu podvozka osobne precestoval tisícky kilometrov po európskych cestách. Tímu, ktorý mal na starosti podvozok, stanovil tri ciele: odozva, lineárnosť a konzistentnosť. Podľa neho musí mať auto okamžitú odozvu na každý pokyn vodiča. Zároveň tá odozva musí narastať lineárne a presne v súlade s mierou vstupu vodiča. Konzistentnosťou myslel to, aby auto reagovalo na rovnaké povely rovnako za každých okolností. Konštruktéri použili vpredu klasické zavesenie typu MacPherson, ale vzadu už dvojité lichobežníkové. Musím povedať, že to auto jazdí naozaj skvelo. Obzvlášť na crossover. Svojou obratnosťou by sa totiž mohlo porovnávať aj s klasickými hatchbackmi.

Veľký strešný spojler podčiarkuje dravý dizajn auta.

Resumé

O Toyote C-HR som si myslel, že bude len ďalším nudným výstrelkom súčasnej doby, v ktorej letia SUV-čka a crossovery. Ani zďaleka by som nebol povedal, že s tým dravým dizajnom budú korešpondovať aj jazdné vlastnosti. Ďalej ma príjemne prekvapil interiér. Nielen že vyzerá veľmi luxusne a kvalitne, ale je aj priestranný. C-HR-ka sa zdá byť zvonku oveľa menšia ako v skutočnosti je. Ponúka prakticky rovnaký vnútorný priestor ako Auris, len je to zabalené v modernom a štýlovejšom kabáte. Príjemným prekvapením bola aj kvalitná audioaparatúra značky JBL a v neposlednom rade aj motor. Toyota C-HR, skrátka, prekonala všetky moje očakávania.

Základná cena modelu – Toyota C-HR 1.2 Turbo Live: 18 790 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota C-HR 1.2 Turbo Executive: 23 790 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1197
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:85 (116)/5600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:185 /1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,4/5,1/6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:377
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1450-1500
Rozmer pneumatík:225/50 R18
Dĺžka [mm]:4360
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1565
Rázvor [mm]:2640