Čo si predstavíte, keď sa povie „elektromobil“? Tipujem to na vozidlo bielej farby s modrými svetielkami, nadmerným počtom displejov a sexepílom inteligentnej chladničky. Skrátka preto, lebo také väčšinou sú. Elektrické MINI má však od tejto predstavy ďaleko.
To vôbec neznamená, že by nebolo extrémne cool. Nemá na výber, je to predsa MINI a ako všetci vieme, MINI nemôže mať nikto nerád – platí to pre trojdverák, päťdverák alebo dokonca aj SUV. Tu problém nebude.

Súboj o česť
Ten leží úplne inde. Už vieme, že elektromobily vedia celkom efektívne nahradiť autá so spaľovacím motorom v triede prémiových SUV, alebo aj v úlohe rodinných približovadliel. V týchto polohách auto nepotrebuje mať charakter. No aké môže byť elektrické MINI – auto, ktoré za svoj úspech vďačí najmä svojmu charakteru?

Túto otázku si pokladám obchádzajúc každý kút jeho zaguľatenej karosérie. Veľa sa pri tom nenachodím – aj keď je pravda, že 3,8 metra do dĺžky nie je zrovna najmenej. Aj tak sa na nej dokázalo ocitnúť veľa emblémov, ktoré musia prezradiť jeho elektrickú identitu aj tomu, komu naozaj nedopína – jeho logo tvorí celkom dôvtipný tvar zástrčky.

Naspäť k autu. Elektrické MINI môžete mať – podobne ako jeho verziu na fermentované dinosaury – v niekoľkých výbavových stupňoch: S, M, L a XL. Ako sa na novinársku testovačku patrí, tá moja bola práve posledná z vymenovaných.

Frajerské položky ako panoramatické strešné okno, dynamickejšie strihnutý volant a svetielkujúci interiér MINI Yours (a samozrejme veľa iného) môžu byť vaše už za 41 098 €. To síce nie je veľmi MINI, ale za krásu sa trpí. A testované MINI malo bezkonkurenčný šmrnc asi všade, kde sa ocitlo.

Fešák
Nemôžem sa ubrániť pocitu, že interiér MINI vyzerá ako kávovar. Ale taký ten fajnový, taliansky, poriadne drahý (a vydezinfikovaný). Pripomína ho vzhľadom aj nezvyčajnou mechanikou interiérových tlačidiel. Samostatnou kapitolou sú však displeje na jeho palube.

V prvom rade: Sú tu tri a každý pozoruhodne inej kvality. V centrálnej konzole svieti 8,8” displej systému MINI CONNECTED orámcovaný svetelným kruhom, ktorý dokáže zobrazovať napríklad údaje o stave batérie.

Vodič má pred sebou trocha starší prístrojový panel, ktorého logika je založená na systéme BMW i3, od ktorého si MINI požičalo pohonné ústrojenstvo. Situáciu však úplne vynahrádza výborný head-up displej v zornom poli vodiča.

Je tu vlastne všetko, len z každého máličko. Ambientné podsvietenie interiéru, výborný soundsystém Harman/Kardon alebo prehľadný infotainment, založený na logike iDrivu od BMW. Jediné, čo tu chýba, je priestor.

Na krátke výlety sa to dá zvládnuť aj v štyroch osobách, no na dovolenku jedine vo dvojici – 211 litrov batožinového priestoru v základe nie je bohviečo. Ale preto si MINI nekupujete.

Beťár
Tento stroj je na ceste úplný parchant. Jeho elektromotor produkuje 135 kW (184 koní) od 0 otáčok do „dostatočne veľa na to, aby ste znovuobjavili svoju kinetózu“ otáčok.

Razancia elektrického pohonu si dokonale rozumie so šamansky dobrým podvozkom, ktorý popiera fyzikálne zákony a napriek prednému náhonu stopu v zákrute pod plynom skôr utiahne, ako by skĺzol do nedotáčavosti.

Je to nevyčerpateľný zdroj zábavy. Vďaka pružnosti elektromotora aj pôsobí neunaviteľne, realita je však trocha iná. Na jedno nabitie s touto myšou v praxi obeháte len niečo okolo 200 kilometrov – batéria s kapacitou 28,9 kWh skrátka fyziku neoblafne.

Ale to ani nemusí, pretože napriek svojim negatívam je MINI práve ten elektromobil, ktorý budete chcieť.
Základná cena modelu – MINI Cooper SE S: 32 950 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Cooper SE XL: 41 098 €
Záruka: 2 roky (neobmedzený počet km)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | synchrónny elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 135 (184) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 270 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,3 |
Dojazd [km] | 234 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 211 / 731 |
Kapacita batérie [kWh] | 28,9 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1365 |
Dĺžka [mm]: | 3845 |
Šírka [mm]: | 1727 |
Výška [mm]: | 1432 |
Rázvor [mm]: | 2495 |