Najväčší európsky model automobilky KIA je už tradične Sorento – výborné a gigantické vozidlo s výnimočnou úžitkovou hodnotou. Predchádzajúce generácie však mali jeden malicherný problém, ktorý sa nová generácia rozhodla napraviť. A viete čo? Vyšlo jej to.
Nechápte ma zle, staršie Sorento bolo výborné auto. Nikdy ste si ho však nekupovali kvôli charizme či aure prémiovosti. Skôr ste nakráčali do showroomu so slovami: “Dobrý, prosím si 5 metrov dobrého SUV.“

Časy sa menia
KIA o tomto “probléme” veľmi dobre vedela, preto navrhla novú generáciu Sorenta tak, aby vykonávala presne to isté a presne tak dobre, no o trocha viac sexy. Úspešnosť tejto taktiky je zrejmá už na prvý pohľad: 4 810 mm dlhá karoséria tentoraz stavia na vyváženej hre ostrých hrán a rozsiahlych plôch.

Pozorné oko si všimne niektorých jemne samoúčelných výstrelkov, akými je napríklad naznačenie C-stĺpika striebornou “plutvou” alebo dekoráciou medzi blatníkom a prednými dverami. Sú to veci, ktoré nemusia rezať každému zákazníkovi, no je možné, že bez nich by Sorento pôsobilo až príliš plano. Jedno je isté: Na rozdiel od predchádzajúcej generácie je na tomto Sorente naozaj čo fotiť.

Keďže sa dnešné Sorento orientuje viac na cesty ako na terén, jeho celkom civilná svetlá výška 174 milimetrov mu nerobí veľa problémov. Práve naopak, cestné zameranie dovolilo postaviť Sorento na rázvore až 2 815 milimetrov.

Krása veľkosti zostáva
Horeuvedené okolnosti naznačujú, že Sorento bude vnútri veľkorysé. Áno, je. Lenže prekvapivým leitmotívom interiéru sa teraz stáva kvalita, a to v niekoľkých smeroch. Kvalita spracovania, kvalita použitých materiálov, kvalita ergonómie a kvalita dizajnu, toto všetko útočí na tie najlepšie značky v danom segmente. Možno až na prebytok lesklého čierneho dekoru, ale to je malichernosť.

Nové je tu vlastne úplne všetko okrem vysokej úrovne vašej spokojnosti, tá zostala zachovaná. Testované vozidlo bolo vybavené interiérom s kombináciou béžového a čierneho čalúnenia, ktoré pôsobí atraktívne, no prekvapivo nie groteskne. K decentnému dojmu prispievajú zvolené odtiene plastov a fakt, že väčšina z nich je mäkčených. Nevymäkli len spomínané čierne dekory a imitácia hliníka, ktorá dokonca aj na dotyk chladí ako hliník.

Veľmi vydarené je ambientné podsvietenie interiéru, ktoré si viete nastaviť aj v individuálnych odtieňoch farieb, nie len v prednastavených. Okrem samoúčelností je však interiér Sorenta plný praktických a domyslených riešení. Začnime napríklad veľkým množstvom objemných odkladacích priestorov, pokračovať môžeme výborným 10,25” displejom vynikajúceho infotainmentu a ešte väčším 12,3” prístrojovým panelom s príkladnou variabilitou zobrazovania.

V kontexte obrovského priestoru zamrzí snáď len odkladací priestor pre fľašu vo vodičových dverách, do ktorého sa pohodlne vojde maximálne pollitrovka. To je však jediná vec, ktorá bude mať v Sorente málo miesta. Pre posádku je ho dosť v pozdĺžnom aj priečnom smere, v druhej a dokonca aj v tretej rade! Jasné, v poslednom prípade treba rátať s kompromismi, no predsa by som priestorovú ponuku nazval ako plnohodnotnú (ak nemáte 190 cm plus). Ja – podpriemerný Európan – by som vzadu zvládol aj Chorvátsko a späť.

V 5-miestnej konfigurácii pojme Sorento až 608 litrov batožiny, v 7-miestnej ešte stále slušných 179 litrov. Ak sa však rozhodnete pre masové sklápanie sedadiel, dostanete až 1 996 litrov priestoru pre náklad!

Prekvapivo priamy
Ak v predchádzajúcej generácii hralo Sorento rolu skôr ťažkopádneho a komfortného spoločníka, v novej generácii už začalo viac dbať o svoju kondičku nielen vzhľadom, ale aj jazdnými vlastnosťami. Pomáha jej v tom aj hybridný agregát, ktorý sa skladá zo známeho prepĺňaného benzínového štvorvalca 1,6 T-GDi s výkonom 132 kW (180k) a krútiacim momentom 265 Nm.

Prevažne mimo jeho funkčného spektra 1500 – 4500 ot./min. mu pomáha elektromotor so 44 kilowattmi a takmer identickým krútiacim momentom 264 Nm. Batéria hybridného systému má síce len malú kapacitu – 1,49 kWh – no podobne nízku hmotnosť (55 kg). Pomocou rekuperácie ju však pri bežnej jazde len málokedy natrieskate doplna.

Dovedna je systém dobrý na sympatických 169 kilowattov (230 k) celkového výkonu, krútiace momenty oboch jednotiek sa efektívne sčítajú na hodnote 350 newtonmetrov. Rozdielom medzi Sorentom a, povedzme, japonskou konkurenciou je však v použití šesťstupňového automatu, ktorý sa (prirodzene) správa úplne inak ako e-CVT systémy s variabilným prevodom.

Za jazdy je možné rozlíšiť prácu elektromotora a prácu spaľovacej jednotky, pričom si zodpovednosť za pohyb medzi sebou skôr efektívne prehadzujú. Elektromotor pomáha rozbehnúť auto v medzičasoch, keď sa 1,6 T-GDi ešte len potrebuje nadýchnuť, a naopak. Systém je krásne priamy a dokáže efektívne zatlačiť do sedadla.

Aj podvozok dostal priamejšie naladenie. Svoju hybnosť Sorento využíva veľmi efektívne, cez menšie nerovnosti sa vďaka vysokej neodpruženej hmotnosti dostane ladne, nie však plavne. Prekvapením je pohon, ktorý aktívne pracuje so zadnou nápravou (nech ho máte v akomkoľvek režime, ktorých je teraz dokonca 6).

A potom je tu hospodárnosť. Tento kontinent na kolesách sa v meste dokáže pohybovať za menej ako osem litrov na stovku, diaľnica si vypýta mierne viac (8,4 l/100 km), s narastajúcou rýchlosťou sa však celkom exponenciálne zvyšuje. Podobné je to však aj mimo mesta, kde je zase výrazne menšia – nameraná hodnota 6,3 litra na stovku je na auto tejto veľkosti takmer dojemná.

Hodnota za peniaze
Nové Sorento vám musím odporúčať, aj keby sa mi osobne nepáčilo (čo stredne platilo o minulej generácii). Keďže sa však nová generácia naučila ku všetkému aj efektne vyzerať, už jej takmer niet čo vytknúť. Nové Sorento je opäť skvelé auto, ktoré by ste mali vziať do úvahy.
Základná cena modelu – KIA Sorento 2,2 CRDi A8 DCT 4WD: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sorento Hybrid A6 4WD Gold: 46 990 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 7 rokov alebo 150 000 km
Registračná daň: 625 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 169 (230) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 350 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,0 |
Spotreba - kombi [WLTP, l/100 km]: | 6.8 - 7,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 608 |
Objem nádrže [l]: | 67 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1847 - 2006 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4810 |
Šírka [mm]: | 1647 |
Výška [mm]: | 1700 |
Rázvor [mm]: | 2815 |