TEST: KIA Sorento 2.2 CRDi | Útvar hodnoty za peniaze

11704
Zdroj: Redakcia

Hovorte si, čo chcete, no tam, kde cenovka KIA Sorento končí, tam začínajú ceny prémiových SUV z o stupeň nižšieho segmentu. No a práve toto bolo vždy pointou veľkých SUV z kórejského polostrova. Ponúknuť veľké dobré auto za rozumné peniaze, s relatívnou dávkou luxusu, no bez prémiového pozlátka. Nezašla štvrtá generácia však priďaleko?

Odpoveď je trošku zložitejšia. Áno aj nie. Každopádne, ešte kým sa dopracujeme k rozuzleniu tohto kórejského románu na pokračovanie, postupne vám odkryjem charakter, s ktorým nová KIA Sorento prišla na náš trh v tejto veľmi zvláštnej dobe.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Čo je ale zaujímavé, značka s vedomím, že ide o globálny model, zmiešala niekoľko automobilových kultúr do jedného auta. Či už z hľadiska dizajnu, jazdného prejavu, alebo komfortu.

Svetoobčan

Po obvode celého auta nájdete dávku kovových dekorácií, no pre zachovanie európskeho a civilizovaného dojmu je ich povrchová úprava matná. To isté platí aj o veľkej a plochej prednej maske auta, ktorá nesie motív nosa namosúreného tigra, typického pre modely KIA.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Nie je výstredná a ani arogantná, no budí rešpekt. Pozdĺžne svetlá a smerovky síce nemusia byť každému po chuti, no skvele dotvárajú zvyšok majestátneho a kultúrne zmixovaného dizajnu. Na auto, ktorému chýba do dĺžky 5 metrov cirka 20 centimetrov, pôsobí extrémne robustne.

Stredná vrstva

Motív robustnosti pokračuje, samozrejme, aj v kabíne. Palubná doska či masívny stredový tunel nepôsobia zbytočne “mačovsky”, no určitá maskulinita sa vo zvislých tvaroch a mohutnej stavbe jednoducho skrýva.

Kabína sa vyznačuje robustnosťou, logickou ergonómiou a vynikajúcou kvalitou spracovania. Hrubý rám displejov z lesklého plastu však zostarne o poznanie skôr než zvyšok auta.
Zdroj: Redakcia

Tou najpodstatnejšou črtou interiéru je však kvalita spracovania a použitých materiálov. Je vynikajúca, no zároveň nijak nefušuje do remesla prémiovým modelom, možno s výnimkou tých, ktoré prichádzajú v menšom balení, no s podobnou cenovkou.

Pozícia za volantom je vysoká. Ani dlhšie postavy sa nedokážu skryť za vysokou palubnou doskou, no musím uznať, že výhľad z pozície šoféra je skvelý.
Zdroj: Redakcia

Koža na sedadlách nie je žiadne “maslo”, no tiež to nie je hrošia koža v štýle lacnejších BMW. Interiéru je ťažké vyčítať nejaké zásadné pochybenia a to isté platí aj pre multimediálny systém. V zásade, z hľadiska používateľa, ide o klasický systém známy z modelov KIA, no na 10,25-palcovom displeji a v novom grafickom kabáte. Jediné miesto, ktoré mi takpovediac nerezalo, bol široký rám z lesklého plastu, obklopujúci prístrojovú kaplnku a displej infotainmentu.

Funkcia zobrazenia mŕtveho uhla po vyhodení smerovky je jednou z najlepších inovácií, aká sa objavila v strednej triede za posledné roky
Zdroj: Redakcia

Vďaka tomu riešeniu bude Sorento kričať do sveta rok svojho uvedenia na trh. Týmto dizajnérskym neduhom však trpí aj taký velikán ako Mercedes-Benz Triedy S W222 pred faceliftom.

Veľká rodina

Začnime batožinovým priestorom, ktorý ponúka v 5-miestnej konfigurácii objem 705 litrov, no v tej 7-miestnej len o trošku menej, a to 616 litrov. Sedadlá tretieho radu sa dajú veľmi elegantne sklopiť či vyklopiť z batožinového priestoru a aj v ich prítomnosti je pod podlahou priestor pre zdvihák alebo trojuholník, aby vám zbytočne nelietali po kufri. Rezervu však nájdete v zadnej časti podvozka.

S tretím radom sedadiel je batožinový priestor až komicky malý. Ponúkne len 187 litrov. Len s druhým radom narastie na 616 litrov a po sklopení všetkých zadných sedadiel sa pozeráte na objem 2011 litrov.
Zdroj: Redakcia

Sedenie v treťom rade dostanete v každej jednej výbave za príplatok 1000 eur. K sedadlám dostávate aj dodatočné výduchy klimatizácie s ovládaním, ale aj USB porty. Priestor pre pasažierov v zadnom rade je dostatočný aj pre ľudí s výškou 185 cm, no vtedy je potrebné poupraviť pozíciu druhého radu sedadiel.

Prostredný rad sedadiel ponúka kráľovskú porciu priestoru. Priplaťte si 1200 eur za obriu panoramatickú strechu a na zadné sedadlá sa vám bude každý s radosťou hrabať.
Zdroj: Redakcia

Pokiaľ vám úplne vzadu nikto nesedí, v prostrednom rade sa môžete rozvaliť ako králi, sklopiť operadlo do úctyhodného uhla a za príplatok 1200 eur sledovať oblohu cez panoramatickú strechu.

Do tretieho radu sedadiel sa vojdú dospelé postavy len po posunutí druhého radu sedadiel o kúsok vpred
Zdroj: Redakcia

Tú však testovací kúsok nemal, no disponoval ovládačom pozície sedadla spolujazdca, ktorým si vie človek na mieste “vzadu vpravo” urobiť ešte viac pohodlia. Čerešničkou na torte je trojica USB portov pre prostredný rad sedadiel.

Adekvátne

Iným slovom nedokážem popísať to, čo sa nachádzalo pod kapotou naftovej verzie Sorenta. Totiž, 2,2-litrový naftový štvorvalec produkuje výkon 148 kW/202 koní, čo je bez dvoch konských síl rovnaký výkon, aký mal predchodca a slušný krútiaci moment 440 Nm. Čiže naložte auto do prasknutia a motor sa s jeho úctyhodnou hmotnosťou trápiť rozhodne nebude.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Motor má teda adekvátny výkon, no adekvátnou ani len omylom nemôžem nazvať novú 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Tá je absolútne brilantná. Dokonca tak skvelá, že som si ju pomýlil s meničovým automatom, ktorý až podozrivo rýchlo radil stupne pri ostrejšej jazde. Aj toto je dôvod, prečo uprednostniť diesel pred hybridom, ktorý má klasický 6-stupňový automat. S chválami nekončím ani pri spotrebe, ktorá sa pohybuje od 5,2 litra mimo mesta, cez 8 litrov v meste až po 8,5 litra na diaľnici. To sú jednoducho na auto tejto veľkosti skvelé hodnoty a oproti predošlej generácii lepšie pokojne aj o 1,5 litra.

8-stupňová dvojspojková prevodovka je asi najlepším prvkom auta. V pomalých rýchlostiach pripomína meničový automat a pri tých vyšších radí rýchlo a hladko ako typická dvojspojková prevodovka. Je brilantná.
Zdroj: Redakcia

Tiež ma milo prekvapili funkcie ako kamerový náhľad do mŕtveho uhla pri vyhodení smerovky, zobrazený na digitálnom prístrojovom paneli, alebo funkcia diaľkového ovládania pri parkovaní. To je funkcia, s ktorou len zopár rokov dozadu machroval taký automobilový pojem, akým je BMW radu 7.

Zadní pasažieri v druhom rade si užijú nielen polohovateľné vyhrievané sedadlá či USB port na každú hlavu, ale aj veľké držiaky nápojov v zadných dverách
Zdroj: Redakcia

KIA dáva novým Sorentom zabrať všetkej svojej konkurencii, či už spomedzi rovnocenných rivalov, alebo aj tým s exkluzívnejším logom. Musím to však ešte raz zopakovať. Hovorte si, čo chcete, no KIA Sorento prináša za vaše peniaze šťavnatý kus hodnoty. No a áno, zašla priďaleko. Pretože takúto dobrú a výhodnú som štvrtú generáciu Sorenta teda nečakal.

Základná cena modelu – KIA Sorento 2.2 CRDi SILVER: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sorento 2.2 CRDi PLATINUM: 49 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2151
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:148(202)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:440/1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,2
Spotreba - kombi [WLTP, l/100 km]:6.5 - 6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:616
Objem nádrže [l]:67
Prevádzková hmotnosť [kg]:1819 - 1954
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4810
Šírka [mm]:1900
Výška [mm]:1695
Rázvor [mm]:2815