Hovorte si, čo chcete, no tam, kde cenovka KIA Sorento končí, tam začínajú ceny prémiových SUV z o stupeň nižšieho segmentu. No a práve toto bolo vždy pointou veľkých SUV z kórejského polostrova. Ponúknuť veľké dobré auto za rozumné peniaze, s relatívnou dávkou luxusu, no bez prémiového pozlátka. Nezašla štvrtá generácia však priďaleko?
Odpoveď je trošku zložitejšia. Áno aj nie. Každopádne, ešte kým sa dopracujeme k rozuzleniu tohto kórejského románu na pokračovanie, postupne vám odkryjem charakter, s ktorým nová KIA Sorento prišla na náš trh v tejto veľmi zvláštnej dobe.
Čo je ale zaujímavé, značka s vedomím, že ide o globálny model, zmiešala niekoľko automobilových kultúr do jedného auta. Či už z hľadiska dizajnu, jazdného prejavu, alebo komfortu.
Svetoobčan
Po obvode celého auta nájdete dávku kovových dekorácií, no pre zachovanie európskeho a civilizovaného dojmu je ich povrchová úprava matná. To isté platí aj o veľkej a plochej prednej maske auta, ktorá nesie motív nosa namosúreného tigra, typického pre modely KIA.
Nie je výstredná a ani arogantná, no budí rešpekt. Pozdĺžne svetlá a smerovky síce nemusia byť každému po chuti, no skvele dotvárajú zvyšok majestátneho a kultúrne zmixovaného dizajnu. Na auto, ktorému chýba do dĺžky 5 metrov cirka 20 centimetrov, pôsobí extrémne robustne.
Stredná vrstva
Motív robustnosti pokračuje, samozrejme, aj v kabíne. Palubná doska či masívny stredový tunel nepôsobia zbytočne “mačovsky”, no určitá maskulinita sa vo zvislých tvaroch a mohutnej stavbe jednoducho skrýva.
Tou najpodstatnejšou črtou interiéru je však kvalita spracovania a použitých materiálov. Je vynikajúca, no zároveň nijak nefušuje do remesla prémiovým modelom, možno s výnimkou tých, ktoré prichádzajú v menšom balení, no s podobnou cenovkou.
Koža na sedadlách nie je žiadne “maslo”, no tiež to nie je hrošia koža v štýle lacnejších BMW. Interiéru je ťažké vyčítať nejaké zásadné pochybenia a to isté platí aj pre multimediálny systém. V zásade, z hľadiska používateľa, ide o klasický systém známy z modelov KIA, no na 10,25-palcovom displeji a v novom grafickom kabáte. Jediné miesto, ktoré mi takpovediac nerezalo, bol široký rám z lesklého plastu, obklopujúci prístrojovú kaplnku a displej infotainmentu.
Vďaka tomu riešeniu bude Sorento kričať do sveta rok svojho uvedenia na trh. Týmto dizajnérskym neduhom však trpí aj taký velikán ako Mercedes-Benz Triedy S W222 pred faceliftom.
Veľká rodina
Začnime batožinovým priestorom, ktorý ponúka v 5-miestnej konfigurácii objem 705 litrov, no v tej 7-miestnej len o trošku menej, a to 616 litrov. Sedadlá tretieho radu sa dajú veľmi elegantne sklopiť či vyklopiť z batožinového priestoru a aj v ich prítomnosti je pod podlahou priestor pre zdvihák alebo trojuholník, aby vám zbytočne nelietali po kufri. Rezervu však nájdete v zadnej časti podvozka.
Sedenie v treťom rade dostanete v každej jednej výbave za príplatok 1000 eur. K sedadlám dostávate aj dodatočné výduchy klimatizácie s ovládaním, ale aj USB porty. Priestor pre pasažierov v zadnom rade je dostatočný aj pre ľudí s výškou 185 cm, no vtedy je potrebné poupraviť pozíciu druhého radu sedadiel.
Pokiaľ vám úplne vzadu nikto nesedí, v prostrednom rade sa môžete rozvaliť ako králi, sklopiť operadlo do úctyhodného uhla a za príplatok 1200 eur sledovať oblohu cez panoramatickú strechu.
Tú však testovací kúsok nemal, no disponoval ovládačom pozície sedadla spolujazdca, ktorým si vie človek na mieste “vzadu vpravo” urobiť ešte viac pohodlia. Čerešničkou na torte je trojica USB portov pre prostredný rad sedadiel.
Adekvátne
Iným slovom nedokážem popísať to, čo sa nachádzalo pod kapotou naftovej verzie Sorenta. Totiž, 2,2-litrový naftový štvorvalec produkuje výkon 148 kW/202 koní, čo je bez dvoch konských síl rovnaký výkon, aký mal predchodca a slušný krútiaci moment 440 Nm. Čiže naložte auto do prasknutia a motor sa s jeho úctyhodnou hmotnosťou trápiť rozhodne nebude.
Motor má teda adekvátny výkon, no adekvátnou ani len omylom nemôžem nazvať novú 8-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Tá je absolútne brilantná. Dokonca tak skvelá, že som si ju pomýlil s meničovým automatom, ktorý až podozrivo rýchlo radil stupne pri ostrejšej jazde. Aj toto je dôvod, prečo uprednostniť diesel pred hybridom, ktorý má klasický 6-stupňový automat. S chválami nekončím ani pri spotrebe, ktorá sa pohybuje od 5,2 litra mimo mesta, cez 8 litrov v meste až po 8,5 litra na diaľnici. To sú jednoducho na auto tejto veľkosti skvelé hodnoty a oproti predošlej generácii lepšie pokojne aj o 1,5 litra.
Tiež ma milo prekvapili funkcie ako kamerový náhľad do mŕtveho uhla pri vyhodení smerovky, zobrazený na digitálnom prístrojovom paneli, alebo funkcia diaľkového ovládania pri parkovaní. To je funkcia, s ktorou len zopár rokov dozadu machroval taký automobilový pojem, akým je BMW radu 7.
KIA dáva novým Sorentom zabrať všetkej svojej konkurencii, či už spomedzi rovnocenných rivalov, alebo aj tým s exkluzívnejším logom. Musím to však ešte raz zopakovať. Hovorte si, čo chcete, no KIA Sorento prináša za vaše peniaze šťavnatý kus hodnoty. No a áno, zašla priďaleko. Pretože takúto dobrú a výhodnú som štvrtú generáciu Sorenta teda nečakal.
Základná cena modelu – KIA Sorento 2.2 CRDi SILVER: 42 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Sorento 2.2 CRDi PLATINUM: 49 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 870 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2151 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 148(202) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 440/1750-2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,2 |
Spotreba - kombi [WLTP, l/100 km]: | 6.5 - 6,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 616 |
Objem nádrže [l]: | 67 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1819 - 1954 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4810 |
Šírka [mm]: | 1900 |
Výška [mm]: | 1695 |
Rázvor [mm]: | 2815 |