Prišiel na psa mráz. KIA Ceed oficiálne prišla o svoj základný atmosférický motor, ktorým bol 1,4-litrový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním a ten nahradil litrový trojvalec. Výkon majú motory rovnaký, no aktuálna základná jednotka má o valec menej a o turbo navyše. Čo zaujímavé a prínosné priniesol “downsizing” na samotnom spodku cenníka?
Je ťažké spraviť si názor na dnešné kroky automobiliek. Downsizing sa oficiálne neosvedčil, čo mnohé potvrdili zvyšovaním objemu svojich motorov.
Na trhu je taktiež prípad, keď značka vytiahla do ponuky jediný motor, ktorý využíva starú technológiu nepriameho vstrekovania paliva. KIA Ceed však v tomto prípade ide s davom.
Inkognito
Základnú motorizáciu pod kapotou Ceedu pri pohľade z exteriéru nespozorujete. Nemá žiadne odkazujúce emblémy či nejak ochudobnenú výbavu zovňajška. Prítomnosť základného “litra” sa nijak neodzrkadľuje ani z hľadiska podvozku.
Aj základný model je vybavený viacprvkovým zavesením kolies zadnej nápravy, čo je výborná správa hneď z jedného veľmi dobrého dôvodu. Z rovnakej konfigurácie totiž vychádza aj najvýkonnejšia verzia CEED GT, čo naznačuje, že podvozok je v prípade základnej motorizácie niekoľkonásobne predimenzovaný vzhľadom na výkon pod kapotou.
Zub času
Z príchodu novej generácie modelu CEED som bol extrémne nadšený. Prakticky modelu nemôžem ani po skoro dvoch rokoch od nášho prvého stretnutia vytýkať žiadne zásadné pochybenia. Interiér aj naďalej pozostáva z mäkkých a kvalitne pôsobiacich materiálov, posed za volantom je dobrý, no voľbou nového multimediálneho systému s 10,25-palcovou obrazovkou prichádzate o fyzické tlačidlá hlavných funkcií.
Tie nahradili dotykové plochy, ktoré síce fungujú spoľahlivo, no sú vyhotovené z lesklého čierneho plastu a nedávajú vám žiadnu pocitovú odozvu. Najväčším prekvapením modelu je dizajn palubnej dosky. Ako som už spomenul, síce pôsobí kvalitne, no nejde o nadčasový dizajn. Z hľadiska kvality bude určite spoľahlivo „držať“ dlhé roky, no bude vám pripomínať rok 2018 po zbytok svojho života.
Rovných 100
Výmenou základnej motorizácie zo štvorvalca 1.4 MPI na preplňovaný trojvalec 1.0 T-GDi nastala rošáda v tabuľkách technických údajov. Pri pohľade do tabuliek ma prekvapil nárast hmotnosti auta, keďže s „litrom“ je Ceed o približne 25 kilogramov ťažší než so štvorvalcom. Nasledujú už iba pozitívne správy.
Turbomotor má o 38 Nm vyšší krútiaci moment, ktorý je k dispozícii medzi 1500 a 4000 ot./min. Reálne sa však auto prebudí k výraznému záťahu až od hranice 2000 ot./min, no potom ochotne ťahá a v tomto bode sa motor cíti najprirodzenejšie, čomu nasvedčuje kultivovaný chod.
Pokiaľ potrebujete auto rozhýbať, otáčkové spektrum končí až na hranici 6700 otáčok, čo je v prípade tohto typu motora nevídane veľa. Pracujte správne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a dynamika vám chýbať rozhodne nebude. Ak teda takéto auto neplánujete mať po celý čas naložené pasažiermi a nákladom v kufri, pružné zrýchlenie a potenciál sú dostatočné.
Osobne ma prejav motora baví a v dobrom ma prekvapila jeho „ochota žiť“. Mnohé trojvalce sú totiž ladením priškrtené do tej miery, že vám motor pri neopatrnejších rozjazdoch zhasne. To ale nie je prípad 1.0 T-GDi. Z hľadiska spotreby nejde o rekordéra, no svojím apetítom neurazí.
V meste jazdíte za 5,5 až 6 litrov benzínu na stovku. Na diaľnici počítajte so spotrebou okolo 7,2 litra a mimo mesta viete spotrebu stlačiť od 5,2 až po rovných 5 litrov.
Základná cena modelu – KIA Ceed AMBER 1.0 T-GDi 100k: 14 190 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Ceed GOLD 1.0 T-GDi 100k: 16 790 €
Euro NCAP: 4 hviezdy
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 73(100)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 172/1500-4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,8 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,6-6,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 395 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1352 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4310 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1447 |
Rázvor [mm]: | 2650 |