TEST: Hyundai i30 | Nový základ

4715
Zdroj: Redakcia

Kórejci už dávno našli recept na európskych zákazníkov. Okrem technickej vyspelosti stavili aj na dizajn, ktorý pre európske modely vzniká často v Európe a práve pod taktovkou Európanov. Nakoniec aj výroba viacerých modelov sa vo veľkej miere presunula na „Starý Kontinent“.

Hyundai sa svojou modelovou ponukou doťahuje v predajných číslach na najvyššie priečky, pričom ich v predaji súkromným osobám často aj dosahuje. i30 ako jeden z predajných ťahúňov značky prešiel nedávno faceliftom.

Prednú časť i30 vo verzii N-Line považujem za mimoriadne vydarenú, ostatné verzie mi subjektívne nesadli.
Zdroj: Redakcia

Family

Importér Hyundai napriek všeobecne zaužívaným zvyklostiam neposkytol novinárom auto v najvyššej výbave a s top motorizáciou. Naopak, predstavil model, o ktorý bude pravdepodobne najvyšší záujem a to výbave Family. Návrat k atmosféricky plnenému motoru je síce zaujímavý krok, vyvoláva ale otázky, ako bude prijatý verejnosťou.

Zadná časť je bez výraznejších zmien.
Zdroj: Redakcia

Čo je nové

Viete si predstaviť facelift bez bez zmeny prednej časti? Hyundai i30 nie je v tomto smere výnimkou. Nová predná maska s tmavou štruktúrou je dominantná a vyzývavá. Výrazné denné svietenie pozostávajúce z desiatich LED segmentov v spodnej časti nárazníka je zaujímavým prvkom, na mňa ale pôsobí trochu gýčovo. Na druhej strane, prednú časť verzie N-Line s dennými LEDkami v tvare písmena V umiestnené v hlavných reflektoroch pokladám za veľmi vydarenú.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Interiér sa zmenil iba v nepatrných detailoch. Iste, vo vyšších stupňoch výbavy môžete počítať s digitálnym prístrojovým panelom, širokým 10,25 – palcovým displejom infotainmentu, vylepšenými asistenčnými systémami…

Po facelifte sú nové iba výduchy ventilácie. Vo vyšších výbavách pribudol digitálny prístrojový panel a väčší displej infotainmentu.
Zdroj: Redakcia

V testovanom aute som našiel iba jednu zmenu a to nový dizajn výduchov ventilácie, ktorý je po novom doplnený chrómovým rámčekom. Nie je to ale trochu málo? Určite by som privítal  výmenu tvrdého a k škrabancom náchylného plastu pod ovládačmi okien za iný, odolnejší  materiál, prípadne estetickejšiu hlavicu radiacej páky.

A čo nie

Na druhej strane, ergonómia ovládacích prvkov je dokonalá. Všetko je v príjemnom dosahu a na manipuláciu s palubným počítačom a multimediálnym systémom nie je potrebná docentúra z informačných technológií. Chýbajúcu navigáciu hravo zastúpi podpora systémov Android Auto, prípadne Apple Car Play, aj keď, ako tradične u áut tejto kórejskej značky, pripojenie funguje bezproblémovo iba s originálnym USB káblom. Konektor je vhodne umiestnený pred radiacou pákou s pomerne rozmerným odkladacím priestorom. Pripojený mobilný telefón bude však práve kvôli káblu trochu vytŕčať.

Palec hore za samostatný panel ovládania ventilácie.
Zdroj: Redakcia

Hľadanie ideálnej polohy za volantom je disciplína, ktorú zvládne vodič akejkoľvek postavy. Páčila sa mi možnosť veľmi nízkeho sedenia, aký nájdem u máloktorého auta nižšej strednej triedy. Ocenil som aj široko nastaviteľný volant a hlboké umiestnenie pedálov dostatočne ďaleko od sedadla vodiča.

Na zemi

Sedadlá vyhovejú skôr tým, ktorí preferujú mäkšie sedenie a nepotrpia si na bočné vedenie. Prekvapila ma možnosť spustenia si sedadla až na úroveň, ktorá chýba v nejednom športovo sa tváriacom aute.

Pohodlné a prekvapivo nízke sedenie.
Zdroj: Redakcia

Subtílna stredová konzola a tvarovanie madiel dverí poskytujú vodičovi a spolujazdcovi dostatok priestoru na nohy. Nemôžu sa sťažovať ani na miesto nad hlavou a v oblasti ramien.

Vzadu sa bez námahy posadia dvaja priemerní pasažieri, traja budú už natesno. Rodičia isto ocenia ich jednoduché upínanie do úchytov IsoFix. Možno je to detail, ale pri niektorých autách sa pri tejto činnosti poriadne zapotíte.

Priestor vzadu je na úrovni priemeru kompaktnej triedy.
Zdroj: Redakcia

Batožinový priestor nesklame, ale ani neohúri. Poteší dvojité dno, elektrická zásuvka na 12V a hlavne dojazdové rezervné koleso pod podlahou.

Torzka

Aj na kórejské autá nižšej strednej triedy doľahla choroba, ktorá postihuje viacprvkovú zadnú nápravu. Facelift prináša jednoduchú „torzku“ s vlečnými ramenami. Táto zmena však postihne iba základnú motorizáciu. Pri pohľade na cieľovú skupinu však nejde o nelogický krok. Jazdné vlastnosti trochu ustúpili snahe o vyššiu spoľahlivosť a pravdepodobne dlhšiu trvácnosť tohto riešenia.

Presné radenie s krátkymi dráhami. Hlavica radiacej páky by si ale zaslúžila krajší dizajn.
Zdroj: Redakcia

Koniec koncov to isté sa dá povedať aj o základnej motorizácii. Keďže ide o štvorvalec s nepriamym vstrekovaním, neprekážajú mu časté studené štarty a jazda v nízkych otáčkach, čo ho robí ideálnym na presuny po meste. Svojím prejavom je to typický atmosféricky plnený motor súčasnosti zameraný na dosahovanie skôr nízkej spotreby ako vysokého výkonu.

Slušný záťah zabezpečí už stredné otáčkové pásmo, vo vysokých pôsobí skôr ospalo. Celkovo má však príjemný a nenútený charakter, ktorý osloví vodiča bez ambícií jazdiť na hrane pri každej príležitosti. Odmení sa mu navyše príjemnou spotrebou. Jazda po meste predstavuje 6,5 litra na 100 km, po okreskách o liter menej a ani na diaľnici neprekročí hranicu siedmych litrov.

Manuálna ručná brzda nájdete iba v najnižších výbavách.
Zdroj: Redakcia

Pedál spojky má pomerne dlhý zdvih, záber je však položený relatívne vysoko. Kulisa radiacej páky je relatívne presná s krátkymi dráhami. Prekvapilo ma ale jej časté zaseknutie pri snahe vyradiť zo spiatočky, kedy pomohlo až opätovné vyšliapnutie spojky. Snáď išlo o chybu konkrétneho kusu.

Podvozok je naladený viac komfortne ako športovo. V zákrutách sa auto síce trochu nakláňa, na kvalitnej vozovke však stopu drží spoľahlivo. Pri prejdení nerovnosti zadná náprava neodskočí, svoj nesúhlas s rýchlosťou však najavo dá prostredníctvom vibrácií zadných kolies.

Na TFT displeji medzi “budíkmi” nájdete dostatok informácii.
Zdroj: Redakcia

Napriek nie práve najtichším zimným pneumatikám je hluk od podvozku pomerne nízky. Rovnako spokojný som bol s odhlučnením motorového priestoru aj od aerodynamického hluku vo vyšších rýchlostiach.

Verdikt

Ako základný motor pre svoj model i30 sa Hyundai rozhodol pre plnohodnotný štvorvalec. Urobil tak napriek všeobecnému trendu presadzovať „fúkané“ trojvalce s čo najnižším objemom. Či to bola správna voľba, ukáže až čas. Ja však verím, že si svojich záujemcov nájde. Áut s poctivým atmosféricky plneným motorom ubúda a stále ešte existuje značná časť zákazníkov, ktorým ich charakteristika vyhovuje.

Základná cena modelu – Hyundai i30 1,5i CLASSIC 6MT: 15 190 EUR
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1,5i FAMILY 6MT: 17 390 EUR
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Euro NCAP: 5* (2017)
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:144/3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,3
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,1 - 6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:395/1301
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 176 - 1 325
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4340
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2650