Keď Honda uviedla novú generáciu Civicu, na chvíľu sa fanúšikom zastavilo srdce. Nebolo totiž isté, či okrem hybridného pohonu e:HEV príde aj legendárna športová špecifikácia. Vďakabohu, prišla.
Jedenásta generácia Civicu skutočne stojí za to. To sme sa dozvedeli už počas redakčného testu klasickej motorizácie. I keď vo veľkom tlačí dopredu hybridný pohon, o jazdný zážitok vás neukráti. A pri športovej verzii si predstavte všetko dobré z auta a jednoducho to znásobte. Dizajn sa medzigeneračne posunul trochu viac smerom k hlavnému prúdu. A zmenili sa aj jeho proporcie. Z desiatej na jedenástu pribudlo 3,7 centimetra dĺžky, 13 milimetrov šírky, a, naopak, až 33 milimetrov ubudlo z výšky. Ani netreba hovoriť, že vďaka tomu pôsobí oveľa vyspelejšie a suverénnejšie.
Extravagantný až-až
Zaujímavosťou je interiér, ktorý nás dostane naspäť do éry ilegálnych pouličných pretekov a série Need For Speed. Inak sa oldschoolová lišta na palubnej doske popísať ani nedá. Vyníma sa na nej štítok Type R s konkrétnym sériovým číslom modelu a vystúpené multimédiá dizajn trochu kazia, no chápeme, že tam musia byť. Mimochodom, fungujú výborne, a i keď ich grafické rozhranie nie je najkrajšie, ovládajú sa jednoducho a rýchlo si na ne zvyknete.
Hovoriac o pouličných pretekoch, občas sa treba “ukázať”. A na to slúži čalúnenie, ktoré vám doslova vyrazí dych. Takúto ostrú červenú sme v aute ešte asi ani nevideli. A ak aj áno, rozhodne nie v takomto množstve. Takto môžu vyzerať len “kupéčka” vo vozňoch národných železníc… a pouličné pretekárske špeciály.
VTEC zosilnel
Po motorickej stránke je Type R doslova zhadzovač sánok. To, že pod kapotou bude dvojlitrový VTEC, ste asi čakali. Honda si zobrala už známy motor a vyladila ho na 242 kW a 420 Nm, čo je nárast oproti desiatemu Type R v oboch parametroch. Naopak, znížil sa čas potrebný na dosiahnutie 100 km/h. Zo stoja to zvládne za 5,4 sekundy, čo je o 0,3 sekundy kratšie. Pri ladení však šlo o skutočné technické zmeny, nielen preprogramovanie čipu. Prepracovali turbo a aj výfukový systém. Mimochodom, aj preto má Type R tú sexy trojitú koncovku výfukov.
Prejavy motora sú doslova dokonalé. Je prepĺňaný, no zachoval si aj nejaké atmosférické črty. Napríklad, že turbo nekazí dojem z nástupu výkonu a VTEC ťahá veľmi zábavne aj v červených otáčkach. Naopak, vo veľmi nízkych otáčkach auto pochopí, že od neho nechcete športové výkony a odvezie vás kultivovane a potichu. Inak akustické prejavy sú v tejto generácii podstatne jemnejšie ako v tej predošlej.
Agilnosť level milión
Prejazdy zákrutami sú to, v čom je Type R doma. Napriek pohonu predných kolies je až neuveriteľné, ako Civic drží na ceste a doslova vás vyzýva, aby ste ho dostali do ešte hraničnejšej situácie. Na svedomí to má relatívne nízka hmotnosť a veľmi sofistikovaná predná náprava. Na auto, ktoré vzniklo z pôvodných hot hatchov, možno až príliš sofistikovaná. Nájdete tu aj adaptívne tlmiče a svoje odvádzajú aj pneumatiky a riadenie. To je extrémne presné, responzívne, tlmí neželané nárazy a poslúcha vás na slovo.
Ak ste zvyknutí na to, že výkon sa spája so športovými automatmi, nemôžeme sa čudovať. Taká je doba. O to väčšia je oslava športového šesťstupňového manuálu v Type R. A keď sa povie športový, myslí sa tým naozaj pretekárska tvrdosť. K tomu krátke dráhy a chirurgická presnosť. Práca so spojkou potrebuje trochu cviku, no keď sa s ňou naučíte, ostrý Civic bude naozaj bomba.
Type R stvorili pre pretekárske trate. A ešte preto, lebo jedna z posledných žijúcich ikon jednoducho nesmie skončiť. Ak vám nebude vadiť tvrdosť podvozka ani pri každodennej jazde, budete jeden z hŕstky, ktorý sa odváži splniť si svoj detský sen.
Základná cena verzie – Honda Civic Type R: 57 990 €
Euro NCAP – 5* (2022)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1996 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 242 (329)/6500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 420 /2500-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 275 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,4 |
Spotreba - WLTP [l/100 km]: | 8,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 410 |
Objem nádrže [l]: | 47 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1429 |
Dĺžka [mm]: | 4594 |
Šírka [mm]: | 1890 |
Výška [mm]: | 1401 |
Rázvor [mm]: | 2734 |