TEST Honda Civic Type R: Najlepšia predokolka súčasnosti

1981
Zdroj: Rasťo Bujna

Keď Honda uviedla novú generáciu Civicu, na chvíľu sa fanúšikom zastavilo srdce. Nebolo totiž isté, či okrem hybridného pohonu e:HEV príde aj legendárna športová špecifikácia. Vďakabohu, prišla.

Jedenásta generácia Civicu skutočne stojí za to. To sme sa dozvedeli už počas redakčného testu klasickej motorizácie. I keď vo veľkom tlačí dopredu hybridný pohon, o jazdný zážitok vás neukráti. A pri športovej verzii si predstavte všetko dobré z auta a jednoducho to znásobte. Dizajn sa medzigeneračne posunul trochu viac smerom k hlavnému prúdu. A zmenili sa aj jeho proporcie. Z desiatej na jedenástu pribudlo 3,7 centimetra dĺžky, 13 milimetrov šírky, a, naopak, až 33 milimetrov ubudlo z výšky. Ani netreba hovoriť, že vďaka tomu pôsobí oveľa vyspelejšie a suverénnejšie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Extravagantný až-až

Zaujímavosťou je interiér, ktorý nás dostane naspäť do éry ilegálnych pouličných pretekov a série Need For Speed. Inak sa oldschoolová lišta na palubnej doske popísať ani nedá. Vyníma sa na nej štítok Type R s konkrétnym sériovým číslom modelu a vystúpené multimédiá dizajn trochu kazia, no chápeme, že tam musia byť. Mimochodom, fungujú výborne, a i keď ich grafické rozhranie nie je najkrajšie, ovládajú sa jednoducho a rýchlo si na ne zvyknete.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Hovoriac o pouličných pretekoch, občas sa treba “ukázať”. A na to slúži čalúnenie, ktoré vám doslova vyrazí dych. Takúto ostrú červenú sme v aute ešte asi ani nevideli. A ak aj áno, rozhodne nie v takomto množstve. Takto môžu vyzerať len “kupéčka” vo vozňoch národných železníc… a pouličné pretekárske špeciály.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

VTEC zosilnel

Po motorickej stránke je Type R doslova zhadzovač sánok. To, že pod kapotou bude dvojlitrový VTEC, ste asi čakali. Honda si zobrala už známy motor a vyladila ho na 242 kW a 420 Nm, čo je nárast oproti desiatemu Type R v oboch parametroch. Naopak, znížil sa čas potrebný na dosiahnutie 100 km/h. Zo stoja to zvládne za 5,4 sekundy, čo je o 0,3 sekundy kratšie. Pri ladení však šlo o skutočné technické zmeny, nielen preprogramovanie čipu. Prepracovali turbo a aj výfukový systém. Mimochodom, aj preto má Type R tú sexy trojitú koncovku výfukov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Prejavy motora sú doslova dokonalé. Je prepĺňaný, no zachoval si aj nejaké atmosférické črty. Napríklad, že turbo nekazí dojem z nástupu výkonu a VTEC ťahá veľmi zábavne aj v červených otáčkach. Naopak, vo veľmi nízkych otáčkach auto pochopí, že od neho nechcete športové výkony a odvezie vás kultivovane a potichu. Inak akustické prejavy sú v tejto generácii podstatne jemnejšie ako v tej predošlej.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Agilnosť level milión

Prejazdy zákrutami sú to, v čom je Type R doma. Napriek pohonu predných kolies je až neuveriteľné, ako Civic drží na ceste a doslova vás vyzýva, aby ste ho dostali do ešte hraničnejšej situácie. Na svedomí to má relatívne nízka hmotnosť a veľmi sofistikovaná predná náprava. Na auto, ktoré vzniklo z pôvodných hot hatchov, možno až príliš sofistikovaná. Nájdete tu aj adaptívne tlmiče a svoje odvádzajú aj pneumatiky a riadenie. To je extrémne presné, responzívne, tlmí neželané nárazy a poslúcha vás na slovo.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ak ste zvyknutí na to, že výkon sa spája so športovými automatmi, nemôžeme sa čudovať. Taká je doba. O to väčšia je oslava športového šesťstupňového manuálu v Type R. A keď sa povie športový, myslí sa tým naozaj pretekárska tvrdosť. K tomu krátke dráhy a chirurgická presnosť. Práca so spojkou potrebuje trochu cviku, no keď sa s ňou naučíte, ostrý Civic bude naozaj bomba.

Type R stvorili pre pretekárske trate. A ešte preto, lebo jedna z posledných žijúcich ikon jednoducho nesmie skončiť. Ak vám nebude vadiť tvrdosť podvozka ani pri každodennej jazde, budete jeden z hŕstky, ktorý sa odváži splniť si svoj detský sen.

Základná cena verzie – Honda Civic Type R: 57 990 €
Euro NCAP – 5* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1996
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:242 (329)/6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:420 /2500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:275
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,4
Spotreba - WLTP [l/100 km]:8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1429
Dĺžka [mm]:4594
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1401
Rázvor [mm]:2734