TEST Cupra Tavasacan: Koncernové lístkové cesto

169
Zdroj: Rasťo Bujna

Tavascan je jeden z najnovších modelov značky a zároveň druhé elektrické auto s logom Cupra na čele. Hoci koncept sme videli už pred rokmi, na Slovensko sa dostala len prednedávnom.

Aj keď to Tavascan dobre skrýva, má súrodencov. Stojí na platforme MEB a rozmermi aj karosériou je príbuzný Škode Enyaq Coupé, Volkswagenu ID.5 či Audi Q4 Sportback. A keďže na platforme MEB stoja aj niektoré autá od Fordu, za bratranca môžeme považovať aj nový Ford Capri.

No Tavascan sa aj tak snaží o svoju vlastnú tvár. A ide mu to dobre. Pozrite sa na prednú masku, ktorá jasne kričí Cupra. Rozoznáte ho podľa toho, že prednej maske dominuje čierny plast a mriežka chladiča sa nachádza až dolu v nárazníku. Dva menej nápadné prieduchy sú aj po bokoch, aj hore tesne pod kapotou. A aby toho málo nebolo, logo je podsvietené.

Samozrejmosťou sú i matrixové svetlá s trojuholníkovým denným svietením, ktoré v noci fungujú ukážkovo. Zozadu Tavascan nemá veľký strešný spojler, iba také dva náznaky. Nemá ani stierač, no odtrhová hrana v strede je dosť výrazná. Za zmienku určite stojí aj panel koncových svetiel po celej šírke auta.

Prioritou je dynamický duch

Batožinový priestor s objemom 540 litrov je asi o 30 litrov menší ako v Enyaqu Coupé a v porovnaní s ID.5 má o 9 litrov menej. Takže kráľ kufrov to nebude. Niečo nám však napovedá, že toto auto ani nemá byť úplne o tom. Ďalšou disciplínou je sedenie vzadu. Rázvor osí kolies na úrovni 2766 milimetrov je vďaka platforme očakávateľný a miesta je tu naozaj veľa. Hlava vysokých cestujúcich bude pri vzpriamenom posede musieť prijať kompromisy, no na kolená je priestoru kopa.

V interiéri sa vám naskytá pohľad na jednu z tých najfuturistickejších kabín, aké dnes dostanete. Hlavné dominanty sú tri. Volant so satelitnými tlačidlami, obrovská 15-palcová obrazovka, ktorú dostanete už v základe, a plutva delfína v strede. Tá pripomína koncernové superšporty.

Pod kapotou ponúka Tavascan aktuálne dve motorizácie. Obe majú rovnakú baterku s kapacitou 77 kWh netto a 286-koňový elektromotor na zadnej náprave. Naša špecifikácia VZ má ale okrem toho elektromotor aj vpredu. Takže pohon všetkých kolies, systémový výkon 340 koní a najvyšší krútiaci moment 545 Newtonmetrov. To všetko stačí na to, aby sa toto 2,3-tonové auto rozhýbalo z nuly na stovku za 5,5 sekundy!

Maximálna rýchlosť Tavascanu je typických elektromobilových 180 km/h. A aj keď by tomuto výkonu slušalo možno ešte o trochu viac, reálne takto rýchlo asi aj tak chodiť nebudete. Samotná jazda je presne taká, ako by ste v elektromobile v roku 2025 očakávali. Veľmi tichá. A to aj napriek tomu, že tie disky sú gigantické a že máme zimné gumy.

S nižším ťažiskom

Správanie v zákrutách je vzhľadom na spomínanú hmotnosť naozaj bravúrne. Do veľkej miery tomu pomáhajú práve kolesá, ale stojí za tým aj nižšie ťažisko a nižšia svetlá výška ako pri koncernových súrodencoch. Samozrejme, celý pocit obratnosti umocňuje aj podvozok DCC.

Aby sme však iba nechválili, v našom kúsku, ktorý doslova srší dynamikou, by sme prijali ešte o stupeň lepšie škrupinové sedačky, ktoré sú dostupné len vo vyššej výbave. A tú napodiv nedostanete v špecifikácii VZ. Navyše, brzdy vzadu sú len bubnové. A ak budete jazdiť dynamicky, pocítite to.

Spotreba v cykle WLTP predstavuje 16,5 až 18,1 kWh/100 km. Naša zimná spotreba so zapnutým kúrením prevýšila hodnotu 20. No a ak sa už pôjdete nabíjať na komerčné nabíjačky, vďaka výkonu 135 kW sa dostanete z 10 na 80 % za 28 minút. A môžeme vám povedať, že aj nabíjací výkon, aj nabíjací čas sú reálne.

Cupra Tavascan je z rovnakého cesta ako iné elektromobily koncernu, ale je niečím úplne iným. Ako krémeš a pizza slimáky. Chápete, obe z lístkového cesta, ale predsa iné.

Cena modelu od: Cupra Tavascan Advance – 43 500 eur

Cena testovanej verzie od: Cupra Tavascan VZ Adrenaline – 59 300 eur

EuroNCAP: 5 hviezd (2024)

Záruka: 5 rokov alebo 150 tkm

Výkon sústavy [kW (k)]: 250 (340)

Najvyšší krút. moment vpredu/vzadu [Nm]: 134 / 545

Maximálna rýchlosť [km/h]: 180

Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 5,5

Spotreba WLTP kombi. [kWh/100 km]: 16,6 – 18,1

Maximálny DC nabíjací výkon [kW]: 135

DC nabíjanie z 10 na 80 % [min.]: 28

Prevádzková hmotnosť [kg]: 2 273

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 780

Objem batožinového priestoru [l]: 540

Kapacita batérie netto / brutto [kWh]: 77 / 82

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 644 / 1 861 / 1 597

Rázvor osí kolies [mm]: 2 766