TEST BMW X5 xDrive30d: El Chapo

1853

Model X5 je jeden z mnohých vydarených produktov bavorskej automobilky. Toto pomerne veľké SUV sa postupne stalo symbolom ľudí úspešných v legálnom, ako aj inom biznise. Svojou mohutnou stavbou vzbudzuje rešpekt, ale aj odpor „určitej“ komunity. Vyvolávanie pozitívnych aj negatívnych emócií každopádne pomáha BMW v dosahovaní dobrých predajných výsledkov a kontroverzné reakcie na niektoré modely sú jednoznačne vítané.

Napriek tomu ostala X-päťka najmä v porovnaní so sesterskou X6 praktickým autom, ktoré pokryje všetky potreby náročnej rodiny. A to aj s obľúbenou základnou motorizáciou, ktorá v Európe patrí medzi najrozšírenejšie.

M paket robí X-päťku agresívnejšou
Zdroj: Redakcia

V poradí už štvrtá generácia modelu prešla nedávno faceliftom, ktorým automobilka priblížila interiér mladším súrodencom. Na jednej strane rozumiem snahe dizajnérov zosúladiť určité prvky naprieč celým modelovým radom, na strane druhej mi práve niektoré rozdiely budú chýbať.

Novinky

Pozrime sa, čo sa po facelifte zmenilo. Zvonku si všimnete asi iba zúžené predné svetlá, ktoré pridajú prednej maske na agresivite. To poteší jednu skupinu a nahnevá druhú. Vítaná zmena. Nové 19- až 22-palcové disky so širokými valcami skrývajú rozmerné brzdové kotúče, ktoré krotia vždy vyše 2,2 tony bez ohľadu na motorizáciu.

BMW sa za skutočné koncovky výfuku nehanbí
Zdroj: Redakcia

Omladenie sa dotklo prevažne interiéru. V súlade so súčasným trendom ubudli klasické tlačidlá a ich funkcie sa presunuli na displej. Ten je po novom tvorený 12,3-palcovým prístrojovým štítom a skoro 15-palcovou centrálnou obrazovkou. Na ovládanie novej verzie infotainmentu som si musel chvíľu zvykať, musím však pochváliť doladenosť systému pracujúceho bez chýb či jediného zaváhania. Pozitívne ma prekvapilo aj zachovanie ovládača iDrive, ktorý sa z novších modelov BMW, žiaľ, už vytratil.

Miesta vpredu je dostatok napriek širokému stredovému tunelu
Zdroj: Redakcia

Volič smeru jazdy bol nahradený páčkou, schovanou v stredovej konzole. Toto riešenie je známe z rôznych automobilových značiek menej vznešeného pôvodu, čo uberá BMW luxusné body. Nezachráni to ani vyhotovenie spomínanej páčky zo skla alebo plastu pripomínajúci kryštál. Drevené obloženie interiéru sa už dnes príliš nenosí, v tomto prípade však vyzerá výborne, a to nielen na pohľad, ale aj na dotyk.

Luxusná jazda

Bezmála plná výbava testovaného auta vás ponorí do luxusu, o ktorom môže väčšina ľudí iba snívať. Sedadlá v maximálne možnej miere elektricky nastaviteľné, vyhrievané, odvetrávané, s masážnou funkciou… prispievajú k dokonalému pohodliu. Vysoký “stoličkový” posed mne osobne nevyhovuje, iní ho, naopak, privítajú.

Napriek nadpriemerne dlhému rázvoru je vzadu miesta na nohy poskromne
Zdroj: Redakcia

Ovládanie základných funkcií pomocou dotykového displeja odvádza pozornosť od diania na ceste, no je daňou za povinnosť držať krok s dobou. Zvyknete si. Prípadne sa spoľahnete na dokonalo fungujúce asistenčné systémy.

Počas jazdy po okreskách vám auto nedáva najavo svoje rozmery a jeho vysokú hmotnosť pocítite v zákrutách iba pri testovaní limitov priľnavosti pneumatík. V meste si, naopak, jeho veľkosť všimnete už pri prvom parkovaní.

Imitácia dreva je v tomto prípade vydarená
Zdroj: Redakcia

Komfort podvozku závisí od zvoleného jazdného režimu a uspokojí vodičov vyznávajúcich komfortnú, ako aj športovejšiu jazdu. Dokonalé prekonávanie nerovností pokazia iba väčšie diery, ktoré ťažké kolesá nedokážu úplne odfiltrovať.

Verdikt

A čo „základná“ motorizácia? Bezmála 300 koní, dynamika takmer na úrovni súčasných hot-hatchov, priemerná kombinovaná spotreba na hladine 8,5 litrov nafty na 100 km. Komu sa máli, má na výber šťavnatejšie, prípadne ekologickejšie motorizácie. Mne osobne základný motor s rezervou stačil. K celkovej dokonalosti mi chýbalo azda iba dokonalejšie odfiltrovanie od aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach a možnosť polohovania zadných sedadiel.

Základná cena modelu – BMW X5 xDrive30d 219 kW: 84 260 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X5 xDrive30d 219 kW: 84 260 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
EuroNCAP: 5*  (2018)

Registračná daň:  400 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:210(286)/4000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:9 (12)
Najvyšší krút. moment spaľovacieho motora [Nm/ot./min.]:650/1500-2500
Najvyšší krút. moment elektrického motora [Nm]:200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:8,2 - 7,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:650
Objem nádrže [l]:80
Prevádzková hmotnosť [kg]:2295
Rozmer pneumatík:275/45 R20
Dĺžka [mm]:4935
Šírka [mm]:2004
Výška [mm]:1765
Rázvor [mm]:2975