TEST: BMW M140i | Oblačno, miestami hurikán

BMW M140i je dokonalou definíciou vlka v ovčom rúchu. Vyzerá ako hociktorá naftová „Jednotka“ s balíčkom M Sport, ale v skutočnosti je to strašné zviera.

2092

Milujem ten zvuk. Keď sa ráno prebudí k životu studený radový šesťvalec, znie to ako symfónia – pre šesť valcov a jeden športový výfuk. V tomto aute je priam hriech zapnúť si rádio, aj keď aparatúra značky harman/kardon patrí medzi to najlepšie, čo sa do áut montuje. Áno, v Mníchove dokázali natrepať šesťvalec aj do ich najmenšieho modelu. Tak sa mi to páči! Toto je ten správny prístup typický pre značku, ktorá už desaťročia robí autá najmä pre entuziastických vodičov. Za pochvalu tiež stojí fakt, že ešte stále je možné objednať si toto auto aj s manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies. My sme však testovali verziu s automatom a pohonom všetkých štyroch kolies xDrive. Nie je to síce to pravé orechové, ale musím povedať, že osemstupňová športová prevodovka od spoločnosti ZF funguje geniálne a pohon 4×4, hádam, ešte lepšie. K tomu sa ešte ale dostaneme…

Majstrovské dielo

Dôvod, prečo sa venujeme tomuto autu, je nový motor. BMW radu 1 totiž nedávno prešlo modernizáciou, v rámci ktorej sa pod kapotu dostala nová technika. Aj v prípade vrcholnej motorizácie ide o úplne novú pohonnú jednotku, hoci tomu parametre príliš nenasvedčujú. Oproti predchodcovi – M135i – sa objem motora nezmenil a výkon narástol iba o 10 kW (14 k). Nová generácia legendárneho radového šesťvalca sa však môže pochváliť čerpadlom chladiacej zmesi s prevádzkou presne podľa nárokov chladenia či olejovým čerpadlom riadeným elektronickým algoritmom. Celohliníkový agregát má najnovšiu generáciu variabilného zdvihu nasávacích ventilov Valvetronic a najaktuálnejšiu verziu systému Double-VANOS, ktorý zabezpečuje plne variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov. Výsledkom je skrátenie času potrebného na akceleráciu z 0 na 100 km/h o 0,3 s a zlepšenie „papierovej“ spotreby o 7%. Aká bola skutočná? Počas testu sa v meste pohybovala okolo 12,5 l/100 km, ale mimo neho nie je problém zmestiť sa aj do 7,5 l/100 km. Na diaľnici treba rátať so spotrebou o liter vyššou v porovnaní s okreskami, a to aj napriek skutočnosti, že pri rýchlosti 130 km/h motor točí len 2 000 ot./min.

Nová generácia radového benzínového šesťvalca má vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

Neurčitý podvozok

Asi jediné, z čoho som nebol na tomto aute nadšený, bol podvozok. Na slovenské cesty je skrátka príliš tvrdý. V prípade modelu M140i je totiž štandardom športový podvozok, ktorý je oproti klasickému znížený o 10 mm. Situáciu by možno vyriešili príplatkové adaptívne tlmiče, ale testované auto nimi vybavené nebolo. Každopádne, napriek tvrdosti pruženia sa podvozok nesprával tak ako napríklad na Renaulte Mégane RS alebo Honde Civic Type R. To sú autá podobnej veľkosti, ktorých pruženie je síce tvrdé, ale nie nepríjemné. V prípade BMW však pri prejazde nerovnosti pocítite náraz, no napriek tomu sa karoséria zavlní (čiže akoby bol tvrdý, ale „hojdavý” zároveň). Veľká pochvala však patrí pohonu 4×4. Auto som testoval v čase, keď bol na cestách sneh, mohol som si teda užiť trochu zábavy. Najprv som ľutoval, že mám auto s pohonom xDrive a nie klasickú zadnokolku, ale to len do chvíle, kým som si neskúsil hodiť auto bokom. xDrive reaguje veľmi podobne ako zadnokolka. Má pretáčavú charakteristiku, a na rozdiel od quattra (konkrétne model S5, lebo Audi má viacero druhov pohonu quattro) jazdí bokom úplne prirodzene a intuitívne.

Interiér ostal bez výraznejších zmien.

Posledný mohykán

BMW M140i je jediný „hot hatch“, ktorý sa môže pochváliť šesťvalcovým motorom a pohonom zadných kolies v základnej výbave. Smutné však je, že aktuálnou generáciou sa skončí táto nadvláda BMW. Budúca generácia BMW radu 1 bude totiž zdieľať podvozkovú platformu s modelmi značky MINI. Znamená to, že bude mať motor uložený naprieč a štandardom sa stane pohon prednej nápravy, podobne ako u konkurenčného Audi A3 či Mercedesu triedy A. Rozhodne nechcem ďalšiu „Jednotku“ už vopred odpísať, ale znamená to len jedno – na šesťvalec v tretej generácii BMW radu 1 môžeme zabudnúť.

Resumé

Nad posteľou mi visel plagát Porsche 911. Narodil som sa v 80-tych rokoch, takže v čase, keď som bol tínedžerom, bola aktuálna generácia 996. Viem, namiesto svetiel má volské oká, ale aj tak sa mi to auto páči. Kedysi to skrátka bolo moje auto snov. Veď je to Porsche a má 300 koní! Dnes má BMW v ponuke kompaktný hatchback s výkonom 340 koní… Po týždni strávenom s touto vreckovou raketou by ma to Porsche, o ktorom snívam odmalička, sotva nadchlo. Jasné, pocit z jazdy by bol úplne iný, ale čo sa týka výkonu, Porsche by tomuto malému BMW určite nestíhalo. Dynamika tohto auta je naozaj dychberúca. Na každú jazdu som sa vyslovene tešil. Hľadal som si najmenšie zámienky na to, aby som mohol niekam ísť. A najsmutnejšie bolo, keď som ho už musel ísť vrátiť. Ako som spomínal vyššie, toto je posledná možnosť kúpiť si „malé BMW s veľkým motorom“. Ak teda máte na toto auto zálusk, kupujte, kým sa to ešte dá.

Základná cena modelu – BMW 116i (5 dverové): 22 300 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M140i xDrive (5-dverové): 45 950 €
ruka: 2 roky (servis na 5 rokov/100 000 km v cene, rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1520-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,8/6,0/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:360/1200
Objem nádrže [l]:52
Prevádzková hmotnosť [kg]:1540-1615
Rozmer pneumatík:225/40 R18 vpredu, 245/35 R18 vzadu
Dĺžka [mm]:4324
Šírka [mm]:1765
Výška [mm]:1411
Rázvor [mm]:2690