Preteky o elektrickú budúcnosť motorizmu sú v plnom prúde. Svieži kalifornský vietor menom Tesla motivuje veľké značky, aby zdvihli svoje zadky a rozhýbali sa smerom vpred. Dôkazom toho je aj Audi e-tron, prvé elektrické SUV značky a prvý európsky zástupca v segmente prémiových elektromobilov.
Viem, čo vás zaujíma. Je Audi e-tron lepšie než Tesla? Zhodou okolností, mal som možnosť porovnať elektromobil od Audi s SUV Tesla Model X. K tomu sa vrátime až na konci článku. Nemecká značka vie robiť jednu vec absolútne brilantne.
Navodiť vodičovi pocit, že sedí vo wellnesse, aj keď cestuje rýchlosťou 150 km/h. Elektrický pohon by mal tomu len pomôcť, všakže?
Pútač
Reakcie okolia na vzhľad auta boli skutočne pozitívne. Je však nutné uznať zásluhy pútavému polepu a futuristickým kolesám. Audi e-tron je však pri voľbe triezvejších diskov a farby úplne normálnym SUV-čkom.
Vďaka vzduchovému podvozku, ktorý dokáže posadiť auto poriadne nízko k zemi, pripomína e-tron zboku skôr niektorý z modelov Allroad. K diskrétnemu vzhľadu mu dopomáha aj klasická mriežka chladiča „Singleframe“, známa z modelu Q8.
Zároveň si môžete všimnúť otvorené prieduchy na prednej maske, ktoré zdanlivo pokračujú v grafike predných svetlometov a končia až v podpise tých zadných. Čerešničkou na torte sú však unikátne digitálne spätné zrkadlá, ku ktorým sa dostaneme neskôr.
Tichá obývačka
Kedy ste naposledy sedeli vo väčšom modeli od Audi a nemali dostatok priestoru? Ja si teda takúto spomienku nedokážem vybaviť. To znamená, že podobne ako aj iné SUV značky aktuálnej generácie, aj e-tron oplýva priestranným interiérom. Zvažujúcej strechy sa však netreba báť.

Kým nemáte na zadných sedadlách skutočne vysokého pasažiera s výškou nad 190 centimetrov, problémy by ste mať nemali. Zadní pasažieri môžu zároveň ťažiť z neprítomnosti prevodového tunela, ktorý v prípade elektrického pohonu quattro nie je nutný.

Priestoru na nohy či ramená je teda dostatok a vyhotovenie materiálov udržiava vysoký štandard, na ktorý sme v Audi zvyknutí. Palubná a prístrojová doska udržiavajú filozofiu, s ktorou sme sa mohli zoznámiť vo vyššie postavených modeloch predstavených za posledný rok či dva.

Jednoducho, nič vás na palube nevyrušuje a nespôsobuje zbytočný vzruch. Nič, až na to neuveriteľné ticho a jednu technologickú špecialitu.
S quattrom do ďalšieho milénia
V prípade evolúcie pohonnej filozofie u značky Audi prešiel ďalším vývojovým stupňom aj pohon všetkých kolies quattro. Ide o extrémne pokrokový systém, ktorý dokáže rozdeľovať pohon medzi kolesá v bláznivo krátkom čase 10 000-krát za sekundu.

Kým nie je e-tron taký bláznivý pri šprinte zo stoja, v zákrutách je prácu pohonu veľmi dobre cítiť. Maximálny krútiaci moment 664 Nm v prípade využitia funkcie Boost, dokáže vystreliť e-tron zo zákruty tak razantne, že to až budí rešpekt. Výkon 265 kW/360 koní, respektíve 300 kW/408 koní v prípade využitia funkcie Boost, zahanbí nejedno športové auto.

Pohotovostná hmotnosť s vodičom na palube však presahuje 2565 kilogramov. Kým dokáže túto masu rozhýbať nekompromisný výkon elektrického systému, v zákrutách ju pocítite. Aj napriek tomu je však e-tron skvele jazdiace auto, hlavne vďaka nízkemu ťažisku, spôsobenému uložením batérie v podvozku.
Audi na druhú
Každá zo značiek veľkého nemeckého tria u mňa exceluje v jednej konkrétnej veci. Audi je pre mňa majstrom hltania kilometrov a izolácie vodiča od okolitého sveta. Už dekády dokážu veľké modely tejto značky klamať cez čelné sklo, akou rýchlosťou cestujete. No a v prípade e-tron to platí dvojnásobne.

Pri rýchlosti 130 km/h na diaľnici máte pocit, že cestujete nie rýchlejšie než stovkou. To všetko vďaka vynikajúcemu odhlučneniu interiéru a veľmi dobre vyriešenej aerodynamike. Za ňu vďačí e-tron aj revolučným virtuálnym spätným zrkadlám. Úprimne, človek si na ne potrebuje chvíľu zvykať.

Obrazovky vás oberajú o možnosť nakloniť sa pri parkovaní a automaticky skontrolovať vašu pozíciu pri delikátnom manévri. Na druhej strane musím pochváliť kvalitu a rýchlosť zobrazenia OLED displejov.

Naozaj máte pocit, či už cez deň, alebo v noci, že sa pozeráte na svet cez skutočné zrkadlo. Dokonca si dovolím tvrdiť, že v noci cez ne vidíte lepšie než cez klasické spätné zrkadlá.
Prvý pokus na výbornú
Audi nastavilo latku poriadne vysoko. Nebrať teraz do úvahy silnejšie motory v Tesle a rozdielne proporcie oboch áut. Dospel som k poznatku, že nemecký elektromobil je kultivovanejší, komfortnejší, pôsobí kvalitnejším dojmom a viac pripomína bežné auto, na ktoré sme zvyknutí.

Ešte v krátkosti k spotrebe. Namerané údaje 24, 20 a 32 kWh/100 km vznikli postupne pri jazde v meste, mimo mesta a na diaľnici. Jednoduchým prepočtom teda vychádza, že dojazd 417 km podľa metodiky WLTP nie je ďaleko od reality. V meste teda teoreticky zájdete z plného nabitia na nulu 395, mimo mesta 475 a na diaľnici 295 kilometrov.
Základná cena modelu – Audi e-tron 55 quattro: 81 400 €
Základná cena testovanej verzie – Audi e-tron advanced 55 quattro: 83 000 €
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | 2 x Elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 265(300) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 664 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,7 |
Dojazd – WLTP kombi [km]: | 417 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 660 |
Kapacita batérie [kWh]: | 95 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 2490-2565 |
Rozmer pneumatík: | 265/45 R21 |
Dĺžka [mm]: | 4901 |
Šírka [mm]: | 1935 |
Výška [mm]: | 1629 |
Rázvor [mm]: | 2928 |