Je pravda, že pokiaľ máte v dnešných dňoch v pláne minúť ľubovoľné množstvo peňazí, vďaka čarom marketingu budete mať problém s výberom. Dvojnásobne to platí pre autá. Chcete menšie praktické auto, no radi by ste sa obklopili aurou kvality, príjemných materiálov a prémiového loga? Žiadny problém. Nové Audi A3 spĺňa túto definíciu učebnicovo.
Pokiaľ ste človek, ktorý si rád zamaká v práci a potom sa s radosťou odmení „niečim lepším“, pokojne čítajte ďalej. Z technického hľadiska zdieľa Audi A3 riešenia s celou famíliou známych modelov koncernu Volkswagen.

Stojí nad nimi v niekoľkých ohľadoch a líši sa svojím špecifickým prejavom. Jazdným, pocitom z vyhotovených materiálov alebo faktom, že v tomto aute jednoducho chcete sedieť na diaľnici vo vysokej rýchlosti.
Ako len chcete
Audi je zárukou dizajnu, ktorý veľmi príjemne zrie v čase a nespôsobuje v spoločnosti výrazné šoky. Je jasné, že nie každý kúsok sa vydarí, no v prípade nového Audi A3 sa niet čoho obávať. Pripadá mi ešte sympatickejší tým, že necerí do sveta namosúrené zuby. Na druhej strane, nemusíte si dokonca priplácať ani za paket S Line a A3 vyjde po vašej objednávke z fabriky s výrazom vytočeného výkonného hatchbacku. Na predku je po vzore všetkých zvyšných modelov z ponuky Audi prítomná jednodielna maska Singleframe.

Predná svetelná grafika je rozdielna v závislosti od výberu jednotlivých výbav, no vždy ju na ceste zaručene spoznáte. Zadku auta kraľujú svetlomety susediace s dynamickými smerovkami. Dizajnérskou novinkou je v prípade A3 rozhodne veľký výklenok po stranách vozu. Naživo pôsobí aj vďaka tomuto prvku dynamickejšie a agresívnejšie než predošlá generácia.
NEPREHLIADNITE:
Jedna vec je na Audi obdivuhodná a teraz sa prihováram milovníkom precíznosti. Tolerancie sú v prípade produktov značky nastavené na hodnoty vesmírneho programu. Panely krásne licujú od ich prvého bodu po celej svojej dĺžke. Dvere sú ťažké a kvalitné, a keď ich zavriete, máte pocit, že ste buchli s dverami auta za dvojnásobok ceny. Pokiaľ dokážete takéto drobnosti oceniť, Audi už buď vlastníte, alebo by ste mali.
Medzi veľkými chlapcami
V interiéri A3 sa nešetrilo a kabína vôbec nepôsobí ako útroby modelu nižšej strednej triedy. Na môj vkus je v kokpite veľa lešteného plastu. Hlavne na miestach okolo voliča prevodovky, ovládačov svetiel vľavo od volantu alebo obrazovky multimediálneho systému MMI. Sedíte v interiéri dospelého auta a je to aj cítiť. Extrémnu kvalitu a detail na opojenie zmyslov precíznych jednotlivcov cítiť na bežných veciach ako tlačidlách alebo ovládačoch.

Sedadlá sú typicky tvrdé „grupácke“, čo znamená, že vám na dlhých cestách nedokrútia chrbticu a pridajú vám ekologického kreditu, keďže sú vyrobené z recyklovaných plastových fliaš.

Na zadných sedadlách majú pasažieri dostatok priestoru vďaka inteligentne „vykrojeným“ predným a pomerne spokojné miesto na hlavu. To potvrdzuje dvojica chlapov s výškou 183 a 185 centimetrov. Batožinový priestor patrí medzi trhový priemer a je zhodný so súrodeneckými modelmi A3. Ponúka objem 380 litrov, ktorý je možné využiť naplno vďaka absencii výčnelkov či iných obštrukcií. Ponúka aj dvojité dno a nakladaciu hranu, ktorá nie je na pomery hatchbackov nijak extrémne vysoká.
Lokomotíva
Audi A3 s označením 35 TFSI má pod kapotou 1,5-litrový benzínový štvorvalec. Keďže je však prítomná 7-stupňová prevodovka S tronic, automaticky je k dispozícii mild-hybridný systém so 48-voltovou rozvodovou sieťou a štartér-generátorom. Dopomáha spaľovaciemu motoru pri rozbehu, akcelerácii a v skratke vtedy, keď sa turbo po šliapnutí na plyn ešte len prudko nadychuje. Nikdy nepracuje sám a je prítomný len na vyhladzovanie prirodzených nedostatkov motora bežiaceho na benzín.

Pri výkone 110 kW/150 koní som nenašiel situáciu, kedy by som potreboval pod zadkom viac sily. Práve naopak, vďaka skvele odhlučnenej kabíne som nechával nohu na akcelerátore zbytočne dlho a rútil sa prekvapivo vysokou rýchlosťou. Aj napriek tomu som s autom jazdil za poriadne nízku spotrebu. Konkrétne, v meste za 5,8 litra, mimo mesta 4,6 litra a na diaľnici za veľmi príjemných 5,6 litra pri tempomatových 130 km/h.

Toto je jedna zo špecialít A3. Sedieť v tomto aute na diaľnici je z hľadiska akustického komfortu a naladenia podvozku podobné pocitu z jazdy modelov vyššej strednej triedy ani nie dekádu dozadu.

Ako som už načal na začiatku, súrodenecké modely A3 sa predvádzajú rozdielnymi jazdnými štýlmi – plavnou jazdou cez nerovnosti alebo vyslovene športovým charakterom. Audi ide v zákrutách ako po kolajniciach. Nepôsobí organicky a fluidne ako podvozky od Fordu či BMW, no donútiť auto k pískaniu pneumatík si vyžaduje usilovnú prácu. Je to taká malá lokomotíva na ceste. Keďže veľmi rád častujem podvozky prívlastkami, tento nie je síce zábavný, no rozhodne je stabilný, bezpečný a vyrovnaný v každej situácii.

Audi dokáže pocit kvality poriadne vyhrotiť a drahšie autá, ktoré by mali byť postavené poctivejšie, poslať na hanbu do kúta. Práve v tom tkvie čaro modelov značky. Vyvolávajú dojem spokojnosti z dobre vyrobeného a fungujúceho auta.
Základná cena modelu – Audi A3 Sportback 35 TFSI 6-st. basis: 27 650 €
Základná cena testovanej verzie – A3 Sportback 35 TFSI S tronic (7-st.) basis: 29 590 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 2 roky/neobmedzené km
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + štartér-generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,4 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 6,2-5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 380 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1395 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4343 |
Šírka [mm]: | 1984 |
Výška [mm]: | 1449 |
Rázvor [mm]: | 2636 |