Minulá generácia Fordu Focus RS mala 305 koní na prednej náprave, čo sa dá považovať za vrchol možností pohonu predných kolies. Iste, existovala ja 350-koňová špeciálna edícia RS 500, ale o ideálnom prenose výkonu na vozovku sa tu hovoriť zrejme nedá. Tento model bol skôr o možnostiach skvelého 2,5-litrového päťvalcového motora. Pohon predných kolies bol však limitujúcim faktorom. Keďže sa Ford v honbe za stále vyššími výkonmi rozhodol, že 2,3-litrový štvorvalec v novom Focuse RS bude mať 350 koní, bolo nutné vyvinúť adekvátny pohon všetkých štyroch kolies. Myslím si, že sa im to podarilo. Inteligentný systém Ford Performance AWD totiž dokáže v prípade potreby poslať až 70 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Následne je vďaka elektronickému samosvornému diferenciálu na zadnej náprave schopný presunúť až 90 % tejto sily na vonkajšie zadné koleso, aby tak zabezpečil najlepší možný výjazd zo zákruty. Znie to výborne, ale ako to v skutočnosti funguje? Konečne sme dostali možnosť vyskúšať si to.

Prvé dojmy

Slovenské zastúpenie Fordu organizovalo novinársku prezentáciu nového Focusu RS na Slovakiaringu. Netrpezlivo sme čakali na príchod nášho hlavného „zabávača“ v jednom z boxov v paddocku. A zrazu sa zjavil. Tá krikľavo modrá farba je fakt dobrá. Fordu to s tými farbami v poslednej dobe ide. Už aj paleta odtieňov dostupných pre Focus ST je pôsobivá, ale táto modrá je naozaj nevšedná, a preto aj zaujímavá a príťažlivá. Nehovoriac o tých zúrivo vyzerajúcich nárazníkoch a ostatných doplnkoch, ktoré z rodinného hatchbacku robia nekompromisný športiak. Prvé, čo ma prekvapilo, keď som sa posadil za volant, bol vysoký posed. Verzia RS má, na rozdiel od slabšieho ST-čka, škrupinové sedadlá Recaro. Čo sa týka bočného vedenia sú bezkonkurenčné, ale sedí sa v nich vyššie, pretože ich konštrukcia je jednoducho vyššia. Ale kašľať na sedadlá, radím jednotku a vychádzam z boxovej uličky.

Poslúcha na slovo

Za volantom ma najprv prekvapil zvuk. Presne takto má znieť športové auto! Pod kapotou má síce iba štvorvalec, ale jeho prejav je tak správne neohrabaný. Nehanbí sa dokonca ani odpľuť si do výfuku pri ubratí plynu. Paráda! To je tá správna atmosféra, ktorá k poriadnemu športiaku patrí. Čo sa týka výkonu, kto by sa už len sťažoval na 350 koní? Do sedačky to tlačí naozaj pekne. Aj brzdy Brembo odvádzajú poctivo svoju robotu. Čo je však naozaj zaujímavé, je schopnosť Focusu RS prechádzať zákrutami. Už keď si myslíte, že znamenite lepivé pneumatiky Michelin Pilot Super Sport prehrávajú svoj boj o adhéziu, stačí pridať. Pohon 4×4 rozpozná situáciu a presunie výkon dozadu, čo vás miernym „powerslidom“ vyvedie von zo zákruty. S pohonom predných kolies by sa možno auto hrnulo po predku von (bez samosvorného diferenciálu určite), ale vďaka rozdeľovaniu krútiaceho momentu medzi jednotlivé zadné kolesá akoby toto auto vyhrávalo nad fyzikálnymi zákonmi.

Vie aj driftovať

Focus RS má štyri jazdné režimy a jedným z nich je aj režim „Drift“. Je dobré, že ľudia z Fordu sa snažia vyťažiť zo štvorkolky maximum a nemyslia len na trakciu, ale aj na zábavu. V režime „Drift“ vie chodiť Focus RS krásne bokom, skoro akoby to bola zadokolka. Je vidieť, že Ken Block jazdí na Forde.