Minulá generácia Fordu Focus RS mala 305 koní na prednej náprave, čo sa dá považovať za vrchol možností pohonu predných kolies. Iste, existovala ja 350-koňová špeciálna edícia RS 500, ale o ideálnom prenose výkonu na vozovku sa tu hovoriť zrejme nedá. Tento model bol skôr o možnostiach skvelého 2,5-litrového päťvalcového motora. Pohon predných kolies bol však limitujúcim faktorom. Keďže sa Ford v honbe za stále vyššími výkonmi rozhodol, že 2,3-litrový štvorvalec v novom Focuse RS bude mať 350 koní, bolo nutné vyvinúť adekvátny pohon všetkých štyroch kolies. Myslím si, že sa im to podarilo. Inteligentný systém Ford Performance AWD totiž dokáže v prípade potreby poslať až 70 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Následne je vďaka elektronickému samosvornému diferenciálu na zadnej náprave schopný presunúť až 90 % tejto sily na vonkajšie zadné koleso, aby tak zabezpečil najlepší možný výjazd zo zákruty. Znie to výborne, ale ako to v skutočnosti funguje? Konečne sme dostali možnosť vyskúšať si to.
Prvé dojmy
Slovenské zastúpenie Fordu organizovalo novinársku prezentáciu nového Focusu RS na Slovakiaringu. Netrpezlivo sme čakali na príchod nášho hlavného „zabávača“ v jednom z boxov v paddocku. A zrazu sa zjavil. Tá krikľavo modrá farba je fakt dobrá. Fordu to s tými farbami v poslednej dobe ide. Už aj paleta odtieňov dostupných pre Focus ST je pôsobivá, ale táto modrá je naozaj nevšedná, a preto aj zaujímavá a príťažlivá. Nehovoriac o tých zúrivo vyzerajúcich nárazníkoch a ostatných doplnkoch, ktoré z rodinného hatchbacku robia nekompromisný športiak. Prvé, čo ma prekvapilo, keď som sa posadil za volant, bol vysoký posed. Verzia RS má, na rozdiel od slabšieho ST-čka, škrupinové sedadlá Recaro. Čo sa týka bočného vedenia sú bezkonkurenčné, ale sedí sa v nich vyššie, pretože ich konštrukcia je jednoducho vyššia. Ale kašľať na sedadlá, radím jednotku a vychádzam z boxovej uličky.
Poslúcha na slovo
Vie aj driftovať
Focus RS má štyri jazdné režimy a jedným z nich je aj režim „Drift“. Je dobré, že ľudia z Fordu sa snažia vyťažiť zo štvorkolky maximum a nemyslia len na trakciu, ale aj na zábavu. V režime „Drift“ vie chodiť Focus RS krásne bokom, skoro akoby to bola zadokolka. Je vidieť, že Ken Block jazdí na Forde.