Budem k vám úprimný a k svojej náklonnosti k produktom rumunskej automobilky sa priznám hneď v úvode. Po dni strávenom v spoločnosti modernizovaného Dusteru mi však zaujatosť môže vyčítať len skutočný cynik. Je to totiž vozidlo so suverénne najlepším pomerom medzi cenovou hladinou a slabými stránkami v hre.
Na toto tvrdenie má modernizovaný Duster niekoľko predpokladov, tým najpodstatnejším je však fakt, že Dacia patrí k tým automobilkám, ktoré svoju cieľovku počúvajú.
Nemeniť, čo funguje
Práve preto po facelifte vyzerá na prvý pohľad rovnako – po desiatich rokoch výroby s takmer dvomi miliónmi predaných kusov je jednoducho zrejmé, že zákazníci jej vzhľad žerú.
Zmeny tu síce sú, ale decentné. Vpredu bola modernizovaná optika svetlometov, ktoré sa po novom z väčšiny spoliehajú na LED technológiu. Z väčšiny preto, lebo funkcia diaľkových svetlometov, alebo napríklad aj smeroviek, je stále obsluhovaná žiarovkami.
Na svetlomety nadväzuje aj maska chladiča s inou textúrou, v spodnej časti nárazníka zasa poteší nelakovaný plast na jeho nájazdovej hrane. Nové sú aj dizajny diskov kolies a optika zadných svetlometov. Praktické je tiež odlakovanie prednej hrany strešných nosičov, ktoré týmto jednoduchým a lacným trikom prišli o zraniteľnosť. Šokujúce!
Doplniť, čo nebolo
Trocha iná pesnička je to v interiéri. Áno, na prvý pohľad sa tu toho veľa nezmenilo, no už len osempalcový systém infotainmentu Media Nav napovedá, že prim tu hrajú technologické inovácie. Z tohto uhlu pohľadu môžem s potešením oznámiť, že Duster môže byť vybavený až štyrmi USB 2.0 konektormi pre predných, aj zadných pasažierov (2x vpredu, 2x vzadu).
Plast na plaste však nezostal predovšetkým v oblasti stredovej konzoly, ktorá konečne posunula interiér do 21. storočia. Prečo? To sa spýtajte napríklad zbrusu novej lakťovej opierky s úložným priestorom s objemom 1,1 litra, ktorá nahrádza archaický kýpeť trčiaci zo sedadla. Alebo tlačidla voľby medzi tempomatom a obmedzovačom rýchlosti, ktoré sa konečne presunulo na volant.
Praktické vychytávky, ako napríklad čalúnením prekryté koľajničky sedadiel zostali, do kolekcie sa však pridal plastový ochranný kryt opierky vodičovho ľavého chodidla. Plasty v interiéri sú stále tvrdé, ale to je v poriadku, pretože Duster je tvrďák. A najmä veľmi lacný tvrďák.
Ale predovšetkým, byť úprimný
Dotyk úrovne sa však nevyhol verzii s litrovým trojvalcom na LPG. Tá vymenila aftermarketovo vyznievajúce ovládanie za príkladne integrované tlačidlo podobne, ako najnovší Logan. Prekvapujúcejšie zmeny sa ale dajú nájsť v barožinovom priestore, konkrétne na jeho podlahe. Tu prekvapí nádž na LPG prvý raz uložená v interiéri auta a nie zospodu, čiže sa stáva prakticky doživotným dielom auta. Jej objem je väčší – má dokonca až 50 litrov, čo pri spotrebe Dusteru znamená dojazd asi 600 kilometrov na plyn.
Plynová verzia vám aj konečne povie, koľko paliva a kilometrov dojazdu jej zostáva, pretože dostala po prvý raz integrovaný palubný počítač (taktiež prevzatý z Loganu). A určite nezostane len pri údajoch.
Dobrou spravou totiž je, že na jazdných vlastnostiach Dusteru sa nezmenilo vôbec nič. To znamená, že povestná ukecanosť tohto entry-level SUV sa nezmenila. Stále ide o ľahké, ale pohodlné vozidlo s dobre kinematicky zvládnutým podvozkom a čitateľným jazdným prejavom. Áno, mnoho konkurentov “lepšie drží” a “reže zákruty”, Duster však všetko, čo stráca na jazdnej stabilite, dorovnáva vzorovou komunikáciou s vodičom.
A na záver pár slov o tom, na čo ste všetci čakali: Dvojspojkový automat EDC je aj v Dusteri veľmi dobre vymyslená prevodovka. Aj keď jej rozbehy v kombinácii so start-stop systémom občas hádžu polená pod nohy, vyvažuje to schopnosťou radiť logicky a rýchlo, keď už je auto v pohybe. A hýbe sa veľmi svižne, no o tom si povieme už čoskoro v celotýždňovom teste.