Peugeot je jedna z mojich obľúbených automobiliek. Vždy, keď išlo do tuhého, stavili na jednu zdanlivo zbytočnú, no nanajvýš ľudskú vec: dizajn. A vždy im to aj vyšlo. Peugeot 508 nie je dokonalé auto, no dokonale potvrdzuje, prečo táto taktika periodicky funguje.
Pozrite sa naň. Naozaj. Toto je vec, ktorá vašim susedom supluje rolu chiropraktika. Peugeot 508 je na prvý pohľad autom, ktoré otáča hlavy. Komu by napadlo, že je to Peugeot?

V zábere
Zvykajte si. Peugeot je momentálne na ťahu minimálne v dizajnérskej rovine. Niektoré riešenia použité v 508-čke sú síce vyslovene samoúčelné, no jednoznačne originálne. A užitočné pre jednotlivé vizuálne prepojenie modelov – reč je napríklad o svetlometoch denného svietenia nie náhodou evokujúcich levie pazúre.

Päťstoosmička je dramatická. Je to jej základné poslanie, ktoré vykonáva mimoriadne dobre z každého uhlu pohľadu. Deje sa tak najmä preto, lebo ctí niekoľko základných proporčných pravidiel a využíva niekoľko optických klamov, ktoré ale so sebou nesú aj isté kompromisy.

Avšak aj dizajnérske výstrelky, napríklad ostro rezané koncovky výfukov, sú plne funkčné. Pôsobivému prednému svetelnému podpisu sekunduje aj zadný. Pri odomykaní a zamykaní vozidla vás odmenia efektnou animáciou, ktorú buď milujete, alebo sa za ňu trocha podvedome hanbíte.

Kabína? Kokpit!
Testovanú päťstoosmičku vyhotovili v najvyššom výbavovom stupni GT, za ktorý si Peugeot pýta presne 41 590 €. To sa prenieslo aj do jej taktiež dramatického interiéru. Ako prvé vás v kabíne privíta hutný zvuk zatvorenia bezrámových dverí zodpovedných za opticky nízku siluetu, pri nastupovaní – najmä vzadu – však jej nízka línia strechy môže vyšším ľuďom prekážať.

Zdanlivo stiesnený interiér ponúka viac miesta, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Široká stredová konzola sa sprvu môže javiť ako nepraktické riešenie, ponúka však dokonalú ergonómiu pre vodiča.

Aj tu platí, že vám najväčší Francúz musí sadnúť ako sako. Hovorím predovšetkým o maličkom volante, ktorý môže niektorým ľuďom prekážať vo výhľade na prepracovaný digitálny panel. Závisí od nastavenia výšky volantu – ja ho preferujem položený nižšie, čiže na prístrojový panel s prehľadom vidím.

Peugeot 508 je auto, ktoré sa vie postarať o komfort vašej pravej ruky. To je pri tiahlych diaľničných presunoch pre mnohých kľúčová vlastnosť. Aj keď je ergonómia systémov usporiadaná trocha inak ako v nemeckých vozidlách, vďaka šikovne vymyslenému systému klaviatúrnych tlačidiel máte všetko podstatné na dosah.

Aj vzadu je miesta dosť, ale nie úplne reprezentatívne. Výhľad tiež kazí klesajúca línia okien sedanu, v tomto smere však Peugeot ponúka riešenie, ktoré si hovorí 508 SW.

Atlét
Na ceste sa 508 správa predvídateľne. Je komfortné, čo pri Peugeote znamená, že použité tlmiče sú tvrdé v stlačení a mäkké v rozťahu. Na zlých cestách má tendenciu „dvíhať nos“. Riadenie by si zaslúžilo priamejší prevod, no je presné.

K zemi je tlačený turbodieselovou jednotkou s objemom 2 litre a výkonom 130 kilowattov (177 koní). Jej veľkorysý krútiaci moment 400 newtonmetrov vám je k dispozícii prakticky vždy, pretože komunikuje s excelentnou osemstupňovou prevodovkou Aisin.

Peugeot 508 nie je úplne univerzálne auto, na to je kombi. No viem vás dokonale pochopiť, keď sa preň rozhodnete. Disponuje jazdnou silou aj silou prejavu, no v prvom rade vás dokáže potešiť.
Základná cena modelu – Peugeot 508 1.5 BlueHDi 130k BVM6: 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 2.0 BlueHDi 180k EAT8: 41 590 €
Euro NCAP: 5* (2018)
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1997 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 130 (177) / 3750 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,3 |
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]: | 5,6 - 6,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 487/1537 |
Objem nádrže [l]: | 55 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1683 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R19 V |
Dĺžka [mm]: | 4750 |
Šírka [mm]: | 1859 |
Výška [mm]: | 1403 |
Rázvor [mm]: | 2793 |