TEST: Honda PCX125 & Honda Forza 125 | Dva svety

24402
Veľkostný rozdiel je najvýraznejší hlavne z profilu. Výklopný predný štít je prakticky len nadstavbou Forzy.
Zdroj: Redakcia

V ponuke motocyklov značky Honda svieti dvojica silných modelov. Je však zaujímavé, že aj keď majú tieto dva skútre rovnakú kubatúru, charakterom sú si na míle vzdialené. Honda PCX 125 a Honda Forza 125 predstavujú dva rozdielne svety, ktoré sa stretajú len v jednom bode. Na ich legálnu prevádzku vám stačí vodičský preukaz skupiny B.

Na úvod je dôležité spomenúť, že Honda PCX 125 a Honda Forza 125 nie sú stroje z porovnateľných kategórií.

Veľkostný rozdiel je najvýraznejší hlavne z profilu. Výklopný predný štít je prakticky len nadstavbou Forzy.
Zdroj: Redakcia

Oba modely by sa dali opísať tromi vetami, no ja som si sľúbil, že nenechám na vašich perách jedinú nezodpovedanú otázku. Pokiaľ chcete zachrániť svet, vaše mesto, vášho ducha a máte zbytočné peniaze, rovno vám vravím, zvážte kúpu skútra.

Mestská osa

Začnime menším z dvojice skútrov. Honda PCX 125 je priam dokonalou zbraňou do hustej mestskej premávky. Na ceste ju spoznáte vďaka typickým svetelným podpisom tvoreným LED diódami. Vpredu diabolskými rohmi siahajúcimi od spodku masky až po samotné riadidlá a vzadu „rozkročeným“ písmenom. „X“. Dostanete ju v rôznych základných farbách, no matne šedá úprava mi sadla zatiaľ najlepšie a spôsobuje svojím vzhľadom nočné mory 50-kubíkovým mopedom.

PCX je kompaktný a obratný skúter do mesta. Preto na ňom vyšší jedinci môžu vyzerať mierne prerastene.
Zdroj: Redakcia

Sedadlo má nepremokavú úpravu, no jeho tvar neevokuje túžbu po dlhej trase na vzdialenosť stoviek kilometrov. Vyšší človek sa na PCX dokonca cíti, akoby z motorky pomerne výrazne „trčal“. Rozloženie ovládacích prvkov je krásne intuitívne, prístrojový panel čitateľný a štartovanie s pomalým pohnutím z miesta nevytvára nijak výrazne veľa hluku. Už po prvých metroch si uvedomíte, že PCX je obratná a pri správne zvolenom mixe podmienok si na jej ovládanie zvyknete do jedného kilometra.

PCX je kompaktný a obratný skúter do mesta. Preto na ňom vyšší jedinci môžu vyzerať mierne prerastene.
Zdroj: Redakcia

Osobne som si však mierne zacláňal rukami v spätných zrkadlách. Z motorky sú jednoducho málo vyklenuté a musíte si ich nastaviť veľmi „doširoka“, aby ste si nezacláňali rukami či ramenami.

Sedlo PCX je skromne tvarované a pre zadného pasažiera neponúka zrovna veľa priestoru
Zdroj: Redakcia

Podvozok skútra je vyslovene „blbuvzdorný“ a bez akýchkoľvek problémov si poradí aj s výraznejšími výmoľmi v ceste. Zrýchlenie z miesta má PCX vďaka technológii ESP vynikajúce a je priam nemožné zrýchliť v nekomfortnom či nekontrolovateľnom tempe. Variátor skvele koriguje dynamiku stroja.

Prístrojový panel s palubným počítačom je čistý a prehľadný. Tachometer vám doslova kričí do tváre.
Zdroj: Redakcia

Výkon 9 kW/12 koní dovoľuje motorke dosiahnuť reálnu maximálnu rýchlosť mierne nad 100 km/h. Spotreba benzínu v mestskej premávke za dynamickej jazdy činí 2,4 l/100 km a na plnú nádrž dokážete zhltnúť cirka 350 kilometrov. Pokiaľ by ste využívali PCX pri jazde po meste celý týždeň v bežné dni, jedna nádrž vám môže vystať pokojne na polku či tretinu mesiaca. A to s menej ako 10-eurovým účtom za benzín.

Názov: Honda PCX125
Objem motora: 125cc
Výkon: 9 kW/12 koní
Krút. moment.: 11,8 Nm
Spotreba: 2,1 l/100 km
Hmotnosť: 130 kg

Pocit dospelosti

Kým je Honda PCX takým „chuligánom“, ktorý sa štrikuje premávkou, Forza 125 je dospelejší a pokojnejší stroj. Už na prvý pohľad si môžete všimnúť, že ide o takzvaný maxiskúter, ktorý počíta s tým, že ponesie na svojom chrbte dvojicu ľudí. Okolo jazdca sa nachádza omnoho viac stroja, ktorý ho jednak chráni pred vetrom a vytvára mu pohodlnejšiu pozíciu za riadidlami.

Forza 125 pôsobí na ceste mohutnejšie a budí viac rešpektu

Forza má vyššie nástupné platformy, pohodlnejšie a lepšie tvarované sedlo či výsuvný štít proti vetru siahajúci do výšky krku jazdca. Definujú ju akési ostrejšie a konkrétnejšie hrany či pomerne výrazné svetelné podpisy, podobne ako v prípade jej menšej setričky.
Spoza riadidiel ide o príjemnejší a kultivovanejší stroj.

Forza 125 pôsobí na ceste mohutnejšie a budí viac rešpektu
Zdroj: Redakcia

Má klasické prístrojové ukazovatele a plnohodnotný displej palubného počítača, mohutnejší štít a spätné zrkadlá uložené dostatočne široko na to, aby ste si vašimi rukami nezacláňali vo výhľade vzad. V skratke, cítite sa ako na motorke a nie ako na mopede. Celkovo luxusný dojem dodáva bezkľúčové štartovanie, ktoré nie je dostupné v prípade PCX.

Sedadlo je pohodlné a výrazne delené medzi jazdcovým a spolujazdcovým miestom
Zdroj: Redakcia

Rozbeh pod plným plynom je pokojnejší, no konečné zrýchlenie dokáže presiahnuť maximálnu povolenú rýchlosť na väčšine našich diaľničných úsekov. Pretláčanie sa premávkou je na výrazne ťašej Forze v pomalej rýchlosti omnoho zložitejšie ako v prípade PCX. Kým je menší skúter omonoho poddajnejší a obratnejší v nízkych rýchlostiach, vo vyššom tempe blízko maximálnej rýchlosti si vyžaduje pomerne veľa pozornosti.

Pri pohľade zozadu vynikne dlhý rázvor kolies a už na pohľad štedrejšie miesto na sedenie
Zdroj: Redakcia

Forza je v nízkych rýchlostiach vďaka svojmu dlhšiemu rázvoru a vyššiemu ťažisku ťažkopádnejšia, no naopak, cesta dlhá desiatky kilometrov v cestovnej rýchlosti je na nej doslovným relaxom.

Protiveterný štít dopomáha ku komfortnej jazde výrazným dielom. Prúdiaci vzduch generovaný jazdou prakticky ani necítite.
Zdroj: Redakcia

Objem motora 125 centimetrov kubických je síce zhodný s menším modelom, no v prípade Forzy 125 máte k dispozícii výkon 11 kW/15 koní. Maxiskúter ohromne maskuje cestovnú rýchlosť skrz mohutnejšiu karosériu, o bezmála 30 kilogramov vyššiu hmotnosť alebo o skoro 18 centimetrov dlhší rázvor kolies. Prekvapením je pomerne skorý zásah systému ABS, a to dokonca aj na suchom asfalte. Brzdný účinok je však výborný aj v krízových situáciách či na problematickom povrchu.

Motív „zmutovaného“ písmena “X” nosí na zadku nielen PCX, ale aj Forza
Zdroj: Redakcia

Kvalitnejšie vyhotovenie, robustnejšia stavba a lepšie vypracovanie detailov s dôrazom na prítomnosť spolujazdca Forzu výrazne odlišujú od PCX. Najvýraznejšie sa tieto rozdiely prejavia pri pohľade do cenníka.

Názov: Honda Forza 125
Objem: 125 ccm
Výkon: 11 kW/15 koní
Krút. moment.: 12,5 Nm

Spotreba: 2,3 l/100 km
Hmotnosť: 159 kg
Cena: 4 890 eur