Toyota: Značka má s pohonom na vodík veľké plány

1481

Osobné automobily, SUV, vývoj autobusov a nákladných vozidiel na vodíkový pohon, lepšie technológie, nižšie výrobné náklady – to sú ciele ďalších investícií značky Toyota do rozvoja vodíkovej technológie.

Toyota sa venuje výskumu elektrických áut poháňaných palivovými článkami od začiatku 90. rokov. Výsledkom je Toyota Mirai – bezemisný sedan strednej veľkosti s výkonom 154 koní a dojazdom takmer 500 km, ktorého tankovanie trvá niekoľko minút. Model uviedli na trh v roku 2014 a o rok neskôr sa dostal do Európy a USA.

Ručná výroba

V súčasnosti sa modely Mirai montujú ručne v závode Motomachi v Toyota City. V tej istej, kde ručne vyrábali superšportiak Lexus LFA. Na výrobe každej vodíkovej Toyoty pracuje 13 technikov, ktorí vyrobia iba 6,5 auta za deň. Pritom denne automobilka vyrobí priemerne 13 400 vozidiel.

Podľa odhadov Strategic Analysis Inc, ktorá analyzovala náklady vozidiel na palivové články vrátane Mirai, výroba jednotky palivového článku stojí Toyotu okolo 11-tisíc USD. Na vysokých nákladoch sa podpisujú drahé materiály ako platina, titán a uhlíkové vlákna v palivových článkoch a nádržiach na vodík.

Toyota ako ťahúň

Z neoficiálnych informácií takisto vyplýva, že od polovice budúceho desaťročia Toyota postupne uvedie na trh nové modely poháňané palivovými článkami, medzi nimi aj SUV, pick-upy a nákladné autá. Spoločnosť je v súčasnosti aktívna na trhu mestských autobusov, v Japonsku ponúka vodíkový autobus Sora.

V Japonsku začali testovať dodávky poháňané vodíkom v predajniach reťazca Seven-Eleven. „V nákladných autách s vodíkovými palivovými článkami chceme využiť čo najviac častí z existujúcich modelov. V opačnom prípade by masová výroba pre nás nebola výhodná,” konštatuje Ikuo Ota, šéf plánovania nových vodíkových projektov Toyoty.

1000 kilometrov na jednu nádrž

Desaťnásobné zvýšenie produkcie Toyoty Mirai si vyžaduje zmeny v konštrukcii auta, preto sa začiatkom budúceho desaťročia pravdepodobne objaví druhá, efektívnejšia a výkonnejšia generácia modelu. Neoficiálne zdroje tvrdia, že do roku 2025 prejde Mirai 1000 kilometrov na jednu nádrž.

„Plánujeme prejsť od výroby v obmedzenom množstve k masovej výrobe, znížiť množstvo drahých materiálov, zmenšiť rozmery a zvýšiť výkon systému,” vyjadril sa pre Reuters Yoshikazu Tanaka, hlavný inžinier Mirai.

Vodík vs. Batérie

Toyota predpokladá, že v priebehu najbližších sto rokov sa vodík stane kľúčovým zdrojom čistej energie. Vodík umožňuje uložiť viac energie ako akumulátor, a to pri rovnakom objeme. Japonský výrobca je presvedčený, že dopyt vzrastie, pretože mnohé krajiny, medzi nimi Čína a Japonsko, majú pozitívny postoj k tejto technológii.

Firma považuje palivové články aj za riešenie problému s nedostatkom kľúčových surovín na výrobu batérií, akou je napríklad kobalt. V súčasnosti vyrábajú elektromobily poháňané palivovými článkami aj Honda Motor Co. a Hyundai Motor Co.

Zdroj: Toyota, Tlačová správa