Toyota vymyslela autonómny vozíček, ktorý vám dotankuje. Sme zmätení

2160
Zdroj: TS Toyota

Mnohí vodiči určite poznajú situáciu, keď kvôli prázdnej nádrži alebo vybitej batérii uviazli na okraji vozovky. Toyota sa rozhodla tento problém vyriešiť a predložila patentovému úradu projekt autonómneho vozidla, ktoré vodičom v núdzi dodá palivo alebo energiu. My len dodáme, že kto ešte niečo zbytočné nevymyslel, nech sa dostaví u súdruha Žinčicu.

Táto vec má pomôcť majiteľom automobilov s akýmkoľvek pohonom – spaľovacím, elektrickým alebo vodíkovým. Projekt je zároveň reakciou na postupujúcu autonomizáciu vozidiel vo všeobecnosti. Uf.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Keď už v autách nebudú sedieť vodiči, problém s tankovaním alebo nabíjaním budú musieť riešiť systémy. Je pekné, že sa Toyota pozerá do budúcnosti, ale popritom, čo sa mi naposledy jeden obľúbený nemecký sedan strednej triedy snažil kolmo zaparkovať do pozdĺžneho miesta, som troška skeptik, či je to nutné.

Ako to funguje?

Podľa opisu v patentovej prihláške systém prijíma požiadavku na službu tankovania alebo nabíjania od vozidla zákazníka. Informácia zahŕňa značku auta a miesto, na ktoré má doraziť tankovacie vozidlo. Systém potom rozhodne, ktoré z voľných áut bude reagovať na požiadavku. Určí to na základe aktuálneho umiestnenia tankovacích vozidiel v teréne, ich veľkosti, palivovej/energetickej kapacity, značky a modelu automobilu zákazníka. Po výbere vozidla systém pošle objednávku na základe údajov z GPS a ďalších navigačných metód.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Pomocou autonómneho jazdného systému sa takéto vozidlo dostane až k autu zákazníka. Po dosiahnutí cieľa sa vozidlo postaví do potrebnej polohy pomocou senzorov vzdialenosti a automaticky pripojí príslušnú prípojku pre nabíjanie batérie, tankovanie paliva alebo vodíka. Aby bolo čo najefektívnejšie, poskytne na jeden výjazd službu tankovania alebo nabíjania viacerým autám. Potom sa vráti na základňu doplniť si nádrž a batériu.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Z dokumentov vyplýva, že zákazník by nemusel počas celého procesu ani pohnúť prstom. Na bezchybné fungovanie by však boli potrebné štandardizované palivové nádrže a nabíjacie porty vo všetkých autách podporovaných týmto systémom. Nie je však dôvod, prečo by si výrobcovia automobilov v tejto veci nevyšli v ústrety, aspoň čo pokiaľ ide o autonómne vozidlá.

Pomoc pre vodičov aj autonómne autá

Riešenie, ktoré opísala Toyota vo svojej patentovej prihláške je dôležité nielen pre zábudlivých vodičov, ale predovšetkým pre autonómne vozidlá.  Keď si predstavíme fungovanie takejto mobilnej nabíjačky a čerpacej stanice v jednom, musíme si položiť aj otázku, či bude tento systém schopný pracovať aj za jazdy.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Hoci názov patentu znie Čerpanie a dobíjanie autonómneho vozidla za chodu (On-the-fly autonomous vehicle refueling and recharging), zatiaľ žiaden z výkresov a ani popis v patentovej prihláške neodpovedá na túto otázku.  Z názvu patentu však vyplýva, že sa berie do úvahy aj jeho činnosť počas jazdy.

Bezpečnostné a asistenčné systémy v automobiloch, ktoré sú v súčasnosti ponúkané na trhu, predstavujú druhý stupeň automatizácie. Tie na Slovensku najnovšie ponúka napríklad Toyota Yaris s balíkom Toyota Safety Sense 2.5. A musíme uznať, že také zabránenie kolízie s chodcami a automobilmi na križovatkách dáva oveľa väčší zmysel, ako táto tajomná autonómna cisterna. No nie?

NEPREHLIADNITE: