Volvo XC40 je jedno výnimočne príjemné auto a dokazujú to víťazstvá v anketách Svetové auto roka, Európske auto roka či ocenenie Red Dot Design Awards. Základ je teda výborný, no aké je elegantné Volvo ako plug-in hybrid?
Škandinávci a dizajn, to je podobné spojenie ako Nemci a kvalita, či Američania a niečo veľké. Volvo XC40 je toho dokonalým dôkazom, a nielen ono, ale aj zvyšok ponuky značky. Tieto autá nevzbudzujú wow efekt, no nedovolia vám spustiť zo seba oči.

Aj keď mi ale najmenšie SUV od Volva príde vždy pri pohľade z diaľky ako drobné auto, opak je pravdou. S dĺžkou bezmála 4,5 metra a výškou 165 centimetrov budí pri osobnom kontakte rešpekt.
Chladná hlava
Podobne ako na povrchu, aj v interiéri máte pocit, že dizajnéri šetrili tuhy ceruziek, kde sa len dalo. No a pokiaľ vám tento interiér zaimponoval, rozhodne by som odporúčal jeho vyhotovenie vo svetlom čalúnení. V takom prípade je kabína doslova balzamom na nervy.

Čomu však nefandím, je rozhodnutie značky ponechať ovládanie klimatizácie výhradne v digitálnej podobe. Tento malý nedostatok zachraňuje iba skutočnosť, že ovládanie ofukovania predného a zadného okna je umiestnené vo fyzickej podobe na lište okolo tlačidiel multimédií.

Nedá mi nespomenúť prvky výbavy Inscription, ktorá je druhou najvyššou po športovom vyhotovení R-Design. Jej výberom získavate napríklad drevené dekory na palubnej doske či krištáľovú hlavicu radiacej páky od sklárskych majstrov Orrefors.
Bez obetí
Riešenie plug-in hybridného pohonu, samozrejme, nejaký ten kompromis prinieslo. Začnime s tým, že objem batožinového priestoru činí slušných 460 litrov, čo je zhodné s verziami bez elektrifikovaného pohonu. Omnoho zaujímavejšou informáciou je však fakt, že pod podlahu sa zmestila dojazdová rezerva.

Vďaka použitiu rovnakého podvozku, aký využíva napríklad aj verzia s pohonom všetkých kolies, mohli inžinieri zaplniť priestor zanechaný po hnacom hriadeli zadnej nápravy. Do tohto tunela sa nasťahovala pozdĺžne tvarovaná batéria s kapacitou 8,5 kWh, čo je výrazne menej, než využívajú bežné konkurenčné modely. Výhodou tohto riešenia nie je len zachovanie praktickosti auta, ale aj zníženie a koncentrovanie jeho ťažiska čo najhlbšie do jeho vlastných útrob.

Prednú nápravu poháňa výhradne 1,5-litrový benzínový trojvalec s výkonom 132 kW/180 koní skrz 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. S tou zadnou nemá žiadne fyzické spojenie, pretože na nej roztáča kolesá elektromotor s výkonom 60 kW/82 koní. Kombinovaný výkon sústavy je 192 kW/262 koní. Táto zložitá technika a hlavne prítomnosť batérie vyháňa hmotnosť auta na úroveň 1 871 kilogramov.
Mäkký hurikán
V skratke, tento hybridný orchester dokáže divy. Napríklad z rýchlosti 80 na 120 km/h viete v T5 Twin Engine zrýchliť za 4,7 sekundy, čo je totožný čas, za aký to zvládlo Porsche 911 997 GT3 alebo 612-koňový Mercedes-Benz SL65 AMG s motorom V12.

A hoci nemáte k dispozícii nabíjanie s maximálnym výkonom len 3,7 kW, kvôli čomu trvá nabíjanie na 100% kapacity viac než 3 hodiny, aj napriek malej batérii môžete zájsť od nabíjačky čisto na elektrický pohon do vzdialenosti až 45 kilometrov v mestských podmienkach a miernom počasí.

Musím však povedať, že okrem vynikajúceho priamočiareho zrýchlenia nemá auto žiadne športové ambície a všetok svoj potenciál pretavuje do pohodlia. Podvozok reaguje na nerovnosti ako obláčik a síce sa s ním v zákrutách príliš nepobavíte, aj vďaka úzkostlivej elektronike je nad slnko jasné, že vás prinesie domov v pohodlí a v bezpečí.
Základná cena modelu – Volvo XC40 T2 6MT MOMENTUM: 32 650 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC40 T5 TWIN ENGINE INSCRIPTION: 51 200 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 5 rokov
Registračná daň: 265 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový +elektromotor |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1477 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 132(180)/5800 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 265/1500-3000 |
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]/ot.min] | 193(262) |
Kapacita batérie brutto (netto)[kWh]: | 10,3(8,5) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,3 |
Spotreba - kombi (WLTP) [l/100 km]: | 2-2,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 460/1336 |
Objem nádrže [l]: | 54 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1871 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4425 |
Šírka [mm]: | 1863 |
Výška [mm]: | 1652 |
Rázvor [mm]: | 2702 |