Nie som si istý, že či dokázalo auto s podobnou cenovkou vzbudiť taký celosvetový rozruch ako nové Suzuki Jimny. Pričom sa s ním automobilka nijak extra neponáhľala. Jeho predchodca prišiel na trh 20 rokov dozadu a jeho technika má skutočne ďaleko od súčasných moderných trendov. Je to extrémne milé auto a zaujíma aj ľudí, ktorí ho vyložene nepotrebujú. Ak ste jedným z nich, len pozorne čítajte.
Na úvod je nutné poznamenať, že Suzuki Jimny je legendárny japonský off-road, ktorý by mal v dohľadnej dobe osláviť 50 rokov existencie. Pokiaľ sa však dívate na toto auto s vedomím, že nejde o bežné malé mestské auto, máte spolovice vyhraté.
Vnímajte však jeho rozmery či technologickú výbavu ako pohodlná osoba z mesta a môžete byť prekvapení. Totiž, Jimny je vynikajúce auto pre veľmi špecifického zákazníka.
Zásah do čierneho
Ako náhle dorazili tlačové správy s novým off-roadom od Suzuki do svetových motoristických médií, mal som pocit, akoby v tomto odvetví nastal prevrat. No a nie je sa čomu čudovať. Na toto auto by ste mohli pokojne nalepiť trojcípu hviezdu a predávať ho ako model Mercedesu triedy G v mierke jedna ku dvom.
Je hranaté, má exponované odkvapy dažďovej vody zo stredy, veľké hranaté okná a sedí mu doslova akákoľvek farba. Viac než svojmu dvadsaťročnému predchodcovi sa však podobá kultovému drobcovi, ktorý sa predával pod menom Samuraj. Je to jednoducho originál.
↓ NEPREHLIADNITE ↓
Len čo je nutné
Interiér je poňatý vyslovene utilitárne, no zároveň má dávku štýlu. Kratučká palubná doska je off-roadom so strmo klopenými čelnými sklami doslova vlastná. Tiež ma vôbec neprekvapuje niekoľko masívnych priznaných hlavíc skrutiek, ktoré vyzerajú skutočne drsne. Je to inak poriadne surový kokpit vyrobený z tvrdého plastu, ktorý utriete mokrou handrou od blata a spokojne si idete ďalej.
Odkladacích priestorov je v kabíne len nutné minimum. Celkovo nejde o komfortný interiér ako vpredu tak aj vzadu. S výškou 188 centimetrov sa dokážem za seba posadiť s drobnou rezervou. Priestor po stranách zadných sedadiel je vyrobený z tvrdého plastu a pokiaľ by ste v ňom čakali držiaky na nápoje, ich absencia má jednoduché vysvetlenie.
Základný objem batožinového priestoru je len 85 litrov a sklopením zadných sedadiel narastie na použiteľných 377. Nakladacia hrana je nízko a podlaha kufra v zásade dokonale plochá.
„Terénkoza“
Pod klasickou hranatou kapotou vrčí malý 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 74 kW/101 koní. V tomto prípade spolupracoval s 5-stupňovou prevodovkou, cez ktorú prúdil krútiaci moment primárne na zadné kolesá.
Pätica prevodov je veľmi krátka a v diaľničnej rýchlosti dosahuje rýchlosť motora vyše 4 100 ot./min a generuje pomerne veľa hluku spolu s neefektívnou aerodynamikou. Aj preto si dokáže Jimny vypýtať pri diaľničnej rýchlosti okolo 10 litrov na 100 km. V meste je jeho kratučká „kasňa“ absolútne geniálna.
Parkovanie do radu zvládnete ľavou zadnou a prispeje k tomu aj skvelý rádius otáčania. V meste si vypýta malý off-road rovných 7 litrov na stovku. Povedzme si na rovinu, toto auto vzniklo v prvom rade na to, aby zdolalo horu.
Ryba vo vode
Krátke previsy dodávajú autu skvelé nájazdové uhly s údajom 49° vzadu a 37° vpredu. Vďaka svetlej výške 210 milimetrov je prejazdový uhol na úrovni až 28 stupňov. Auto stojí na rebrinovom ráme, ktorý je o 50% tuhší než v prípade jeho predchodcu. Nie je to však pohodlné auto pri jazde po spevnených vozovkách.
Vyjdite do terénu a až vo veľmi nepriaznivých podmienkach zistíte, že vám pohon zadných kolies jednoducho nestačí. Pomocou manuálneho vodiča si zvolíte pohon všetkých kolies, ktorý pomocou elektronicky ovládaného systému pripojí k prednému diferenciálu hnací hriadeľ.
Pri krížení náprav sme zistili, že auto so sebou nemusí nijak zásadne bojovať a krútiť naprázdno kolesami ktoré sú vo vzduchu, aby sa vyslobodilo z nepriaznivej situácie. Aby ste potrebovali využiť redukovaný prevod s uzavretým medzinápravovým diferenciálom, potrebujete sa štverať do tak prudkého stúpania, do ktorého je vám ťažké vyjsť po vlastných nohách.
Kto si a prečo ho chceš?
V prípade, že ste človekom z mesta, budete ho chcieť kvôli imidžu a nezničiteľnosti, ktorú bežné SUV s roztrasenými nohami jednoducho neponúkajú. Na tomto aute je veľmi náročné poškriabať disk na obrubníku, či preradiť pneumatiku na výmole uprostred cesty. Rátajte však s tým, že Suzuki Jimny stojí na rebrinovom ráme a tým pádom nejde o komfortné auto.
Výmoľom síce prejde, no potom sa zatrasie ako hustá želatína a pokračuje ďalej. Prevodovka s kardanom vydávajú surový zvuk a hlava zadného pasažiera je vzdialená od piatych dverí nie viac ako 30 centimetrov. Je to auto do hory, na poľovačky.
Podobne však začínali všetky off-roadové legendy, kým sme ich nezačali vídať po desiatkach v centrách veľkých miest. Je dosť možné, že nastala doba, kedy začneme vídať v tomto kultivovanom prostredí stále viac malých Suzuki. Veď k tomuto autu prakticky neexistuje žiadna alternatíva, ide o výborný off-road a vyzerá neskutočne dobre.
Základná cena modelu – Suzuki Jimny 1,5 l VVT GL: 16 490 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Jimny 1,5 l VVT GLX: 18 590 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1462 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 74(101)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 130/4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 145 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | - |
Kombinovaná spotreba paliva (WLTP) [l/100 km]: | 7,9-8,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 85/377 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1090/1135 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R15 |
Dĺžka [mm]: | 3645 |
Šírka [mm]: | 1645 |
Výška [mm]: | 1705 |
Rázvor [mm]: | 2250 |