Hovorí sa, ze keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Po Škode Kodiaq, Volkswagene Tiguan All Space je tu SEAT, ktorý na rovnakom základe postavil iné auto. Bude mu stačiť základný benzínový motor 1.5 TSI s manuálnou prevodovkou?
Excellence pre všetkých
Ani pri najlacnejšom motore sa nemusíte uspokojiť s horším výzorom auta. Výbava Excellence je totiž kombinovateľná so všetkými ponúkanými motorizáciami. Iba chýbajúci nápis 4Drive na piatych dverách naznačí, že ide o model s prednou poháňanou nápravou. Neurodzene nízky objem motora pod prednou kapotou diplomaticky zakryjú príplatkové 20-palcové disky. Ostro rezané predné svetlá vkusne prechádzajúce do novo tvarovanej masky chladiča na mňa urobili dojem. Naopak na zadnú stranu so zadnými svetlami spojenými nepodsvietenou linkou som si musel chvíľu zvykať.
Interiér je zmesou spoločných riešení koncernu a španielskej tvorivosti. Na rozdiel od svojich bratrancov prišiel Seat s displejom multimediálneho systému v podobe voľne stojaceho 8-palcového tabletu s dobrou čitateľnosťou na priamom slnku. Digitálny prístrojový panel ponúka Seat v štandarde už od základnej výbavy. Napriek viacerým možnostiam jeho zobrazenia som volil klasické “budíky”.
Ocenil som výborné sedadlá a celkovo posed za volantom podporený umiestnením pedálov a bohatým rozsahom nastavenia volantu. Výhľad z vozidla je bezproblémový aj vďaka rozmerným spätným zrkadlám. Ergonómii ovládacích prvkov sa nedá nič vyčítať až na umiestnenie ovládania tempomatu na samostatnej páčke.
Základné srdce
Motor 1.5TSI poskytuje autu solídnu dynamiku, ktorej napomáha ideálne sprevodovanie 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Výkon jedna-päťky je dostatočný pri jazde v meste a po okreskách, na diaľnici je však potrebné počítať iba s pozvoľnou akceleráciou.
Štvorvalec je vzorne tichý a dáva o sebe vzdialene vedieť iba pri vysokých otáčkach. Jeho ovládanie prostredníctvom pedálu spojky s malým odporom je príkladné. Krátke a presné dráhy prevodovej páky, rovnako ako priame riadenie patria k prednostiam Tarraca.
Vďaka ľahkému motoru nad prednou nápravou je auto napriek svojim rozmerom v zákrutách stabilné a pomerne dlho neutrálne. Jemné náklony auta vodiča nevystrašia a dovolia jazdu v zakrivených okresných cestách relatívne vysokou rýchlosťou. Auto je napriek tomu svojim charakterom určené skôr na pohodovú jazdu. Výborné odhlučnenie auta od aerodynamického hluku a hluku od podvozku prispieva k príjemnej a pohodlnej jazde aj pri vyšších rýchlostiach.
Tuhšie nastavený podvozok auta zvláda bežné nerovnosti vozovky aj na 20” kolesách prekvapivo dobre. Prejazd cez väčšie diery na ceste sa už síce zvukovo prejaví, posádka ich napriek tomu príliš nepocíti.
Priemernú spotreba pri prevahe diaľničných jázd sa dá udržať na úrovni 7,9 l/100 km, čo je približne o 1 liter menej ako pri jeho koncernovom súrodencovi s benzínovým dvojlitrom a pohonom 4×4.
Resumé
Seat Tarraco je momentálne top modelom značky a predstavuje novú konkurenciu podobným modelom nielen v rámci koncernu VW. Napriek podobnosti so svojimi služobne staršími bratrancami vyzerá sviežo a menej konzervatívne. Základný agregát mu svedčí a na bežnú jazdu postačuje. Pri pravidelnom plnom zaťažení auta, prípadne ťahaní prívesu by som však zvolil výkonnejšiu motorizáciu.
Základná cena modelu – Seat Tarraco Style 1.5 TSI 150: 27 560 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Tarraco Excellence 1.5 TSI 150: 29 940 €
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km a navyše 4 roky/150 000 km)
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150) / 5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250 / 1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 8,5/5,6/6,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 700 |
Objem nádrže [l]: | 58 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1634 |
Rozmer pneumatík: | 235/45 R20 |
Dĺžka [mm]: | 4735 |
Šírka [mm]: | 1839 |
Výška [mm]: | 1674 |
Rázvor [mm]: | 2790 |