TEST Peugeot e-308 SW: Najlepšie jazdiaca motorizácia?

40
Zdroj: David Dejvo Schun

Peugeot 308 je jedným z najznámejších áut s levom na čele. Vyrábajú ho v továrni priamo vo Francúzsku, a čo je najdôležitejšie, vyrábajú ho ako hatchback alebo kombi, s benzínom, naftou, plug-in hybridom alebo ako čistý elektromobil.

No a vo verzii kombi má aj svoje prvenstvo. Ide o prvé európske elektrické kombi predávané u nás. Elektrickú 308 rozoznáte na prvý pohľad od tej bežnej len ťažko. Zachováva si rovnaké ostré tvary ako spaľovacia verzia a okrem 18-palcových diskov, ktoré vyvíjali špeciálne pre elektromobil, aby zlepšili obtekanie vzduchu, tu nie je iné prakticky nič.

Batéria má 54 kWh brutto, 51 využiteľných, a je schovaná v podlahe. Jej umiestnenie jasne značí, že kufor ponúkne bez kompromisov rovnakých 608 litrov, ako ponúknu aj spaľováky. A inak… viete, z akého dôvodu je ešte dobré, že baterky sú v podlahe. Však?

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Dokonalý koktejl

Pod kapotou 308-ičky pracuje nový elektromotor od Stellantisu s výkonom 156 koní, čo je o 20 viac, ako ponúkal koncern kedysi. Spomínaná batéria patrí tiež do novej generácie elektrického pohonu a okrem spomínaných 51 využiteľných kilowatthodín, čo nie je práve najviac, má aj nové zloženie. Stále využíva ťažké kovy, ale v inom pomere. No povedzme si narovinu, ako užívateľov vás to nebude zaujímať.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Dôležité je, ako sa 308-ička správa na ceste. A tu musíme povedať, že naladenie podvozka a celkové prejavy za volantom sú také, že z nej robia najlepšie jazdiacu motrizáciu z celej palety pohonov. A aj keď zrýchlenie na stovku nie je ani zďaleka najlepšie, zvládne to za viac ako 10,5 sekundy, aj tak si to myslíme. Rozbeh na rovinke je totiž len jednou disciplínou. Ale okamžité reakcie bez čakania na prevodovku, to tu skutočne navodzuje zábavný pocit.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pedál akcelerátora dokonale plní vaše pokyny a aj to najmenšie pohnutie nohou robí rozdiel v tom, akým tempom dávkuje riadiaca jednotka výkon. Takúto citlivosť milovníci áut jednoznačne ocenia. Inak najvyšší krútiaci moment predstavuje 270 Nm. A to je s výnimkou naftovej jedna-päťky najviac, čo viete dostať. Ďalším aspektom výborného pocitu z jazdy je hmotnosť. S asi 300 kilami navyše celý podvozok spolupracuje ukážkovo. Žehlenie nerovností je porovnateľné s drahšími a väčšími autami, no popri celom tom komforte si zachováva jednu dôležitú vec.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Svoju ovládateľnosť. V teste naftovej verzie sme hovorili, že má také tradičné peugeoťácke nie práve najpriamejšie riadenie. A je aj tu, no v kontexte ostatných vlastností naberá úplne iný význam a kontext. Hmotnosť plus podvozok, malý volant, okamžité reakcie na plyn. Toto je ako balík jednoducho najlepšie jazdiaca motorizácia.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Dojazd dnes už priemerný

Automobilka sľubuje na jedno nabitie približne 410 kilometrov, a to aj napriek tomu, že baterka patrí medzi tie menšie. Nový elektromotor je totiž úspornejší. Keď sme jazdili v meste, spotreba sa pohybovala na úrovni 11 kWh / 100 km. Avšak ani pri dynamickom jazdení spotreba neprekročila 17 kilowatthodín na 100 km. Iné by to, samozrejme, bolo na diaľnici, ale tam sa elektromobily vo všeobecnosti necítia najlepšie.

No a na záver je tu ešte nabíjanie. Maximálny nabíjací výkon 100 kW je na dnešné pomery už dosť nízky. A tak čas z 20 na 80 % na rýchlonabíjačke príliš nepoteší. Je to rovných 30 minút. Trochu škoda je, že Peugeot ešte nie je až tak úplne pripravený na “elektromaniakov”. V menu nájdete jediné nastavenie nabíjania, a to je časovač. Žiadne obmedzenie výkonu alebo maximálne percento nabitia.

Základná cena modelu – Peugeot e-308 SW Allure: 40 990 €
Základná cena testovanej motorizácie – Peugeot e-308 SW GT: 44 990 €
EuroNCAP: 4* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:115 (156)
Najvyšší krút. moment [Nm]:270
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:170
Spotreba - WLTP [kWh/100 km]:14,39 - 16,16
Dojazd – WLTP [km]:410 - 413
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:608
Kapacita batérie [kWh]:54
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 808
Dĺžka [mm]:4636
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1450
Rázvor [mm]:2732