TEST Mazda CX-80 PHEV: Šli do predĺženia

222
Zdroj: Rasťo Bujna

Mazda CX-80 sa k nám dostala iba minulý rok. A jej predstavenie je o to dôležitejšie, že v dobe, keď pomaly všetky nové autá pochádzajú zo spolupráce medzi automobilkami, CX-80 je samostatne stojaci model. Hoci zo spolupráce do veľkej miery pochádza.

Len nie medzi automobilkami, ale medzi modelmi. Nová vlajková loď pre Európu sa totiž podobá na CX-60. A vidíte tu oveľa viac než len rovnakú koncepciu. Adaptívne svetlomety s denným svietením, ktoré prechádza do lemu mriežky chladiča, samotná mriežka chladiča sa podobá a tiež lišty po bokoch. CX-80 a CX-60 spredu vyzerajú ako vajce vajcu. Ale s tým rozdielom, že CX-80 je podstatne väčšia. O 25 centimetrov, ktoré sa celé premietli do rázvoru.

A tu by sme si dovolili Mazdu veľmi pochváliť. Bežnou praxou je, že automobilky predlžujú autá natiahnutím previsov. Technologické riešenia platformy tak môžu zostať rovnaké, čo výrazne šetrí náklady. Takže skutočnosť, že Mazda predĺžila samotný rázvor, je dôkazom prozákazníckeho prístupu značky. Nehovoriac o tom, že CX-80 teraz dosahuje rozmery porovnateľné s luxusnými modelmi BMW X7 či Mercedes-Benz GLS.

Proporcie zozadu nie sú úplne rovnaké, ale aby ste videli rozdiely, museli by ste autá porovnávať jedno vedľa druhého. V každom prípade, nadčasový prístup Japoncov znamená dve štandardné koncové svetlá, konvenčné línie nárazníka a jednoduchý vzhľad bez priznaných koncoviek výfuku.

Mysleli aj na praktickosť

Dozadu sa dostávate cez dvere, ktoré sa otvárajú takmer do pravého uhla a zároveň sú obrovské. Menšie mínus na preplnených parkoviskách, no obrie plus pre všetkých, ktorí potrebujú priestor na manipuláciu. Napríklad kvôli usádzaniu detí do sedačiek. V kabíne môžete očakávať podľa vašej voľby šesť alebo sedem sedadiel. Vďaka veľkému rázvoru sa k druhému radu netreba ani vyjadrovať. Ale ani šieste a siedme miesto nie je núdzovým riešením. Tretí rad nie je práve komfortný pre cestujúcich s výškou 1,9 metra, no nižší ľudia sa odvezú bez väčších kompromisov.

O veľkosti kufra do veľkej miery rozhodujete vy sami. So všetkými sedadlami dostanete 258 litrov. Sklopený tretí rad znamená od 566 do 687 litrov, lebo druhý rad je posuvný. A pri dvoch sedačkách môžete mať po strop takmer dva kubíky priestoru. Kabína v kontexte toho, ako dnes vyzerajú európske autá, nevyzerá práve najmodernejšie. Na druhej strane, zachováva množstvo fyzických tlačidiel a aj koliesko na ovládanie multimédií. A v komentároch pod videotestom ste nám viacerí napísali, že práve tento prístup preferujete.

Nafta alebo plug-in hybrid

Dostupná je jedna plug-in hybridná motorizácia a jedna naftová, pričom obe ponúkajú v dnešnej dobe jednolitrov priam kráľovské objemy motorov. Testovaný nabíjateľný hybrid pod kapotou ukrýva 2,5-litrový benzínový štvorvalec a elektromotor. Celkový maximálny výkon teda predstavuje 327 koní, ktoré vás z nuly na stovku vyženú za 6,8 sekundy.

CX-80 poháňa všetky kolesá a elektromotor má ukrytý v automatickej prevodovke. Mimochodom, 8-stupňovej, čo je na pomery plug-in hybridov nadpriemerne veľa. Jej reakcie sú orientované prioritne na spotrebu, čiže otáčky sa nesnaží vytáčať príliš vysoko. Ak od nej chcete niečo nečakané, môže na chvíľu zaváhať, ale vo všeobecnosti pracuje naozaj dobre. Mazda si ju vyvíjala sama a využila trvácnejšiu technológiu s mokrými spojkami. To okrem väčšej odolnosti znamená aj schopnosť ťahať brzdený príves až do hmotnosti 2,5 tony.

Pokiaľ ide o dynamiku, ak budete chcieť zo systému vyťažiť všetkých 327 koní, budete potrebovať šťavu v batérii. Vtedy totiž spaľovák aj elektromotor majú z čoho čerpať a instantné zrýchlenie aj krútiaci moment máte k vašim službám. Ak sa pýtate na komfort, ten je tu na vysokej úrovni. Podvozok je veľmi stabilný a miestami až tvrdší, obtekanie vzduchu nás nevyrušuje a odvaľovanie pneumatík? Keď máte zimné gumy, jemne ho počuť budete. Ale naozaj len jemne. Akurát motor sa pri prudších reakciách dokáže ozvať.

Nádrž, akú len tak nenájdete

Testované auto má 70-litrovú nádrž a 17,8 kWh batériu. Takúto veľkú nádrž v plug-in hybride len tak nenájdete. No a čo sa týka batérie, tá už nepatrí medzi najväčšie v hre. Plne nabitá sľubuje 60 elektrických kilometrov, čo v realite chladných dní predstavuje zhruba 45. A keď ju vybijete, priemerná spotreba sa bude pohybovať na úrovni nejakých 8,5 l/100 km. Nabíjanie je pritom určené výlučne na domáce alebo firemné státia, pretože maximálny výkon predstavuje 7,2 kW.

Mazda CX-80 začína s naftovou štvorkolkou na sume 58 890 eur. Ak by ste mali záujem o plug-in hybrid, priplatíte si 170 eur. A to je ďalší rozmer, v ktorom je Mazda výnimočná. Ponúka naozaj dosť a bez obmedzení. Výber motora neovplyvňuje žiadne ďalšie aspekty. Ani veľkosť kufra, ani štvorkolku, a s prižmúreným okom skoro ani cenu.

Cena modelu od: Mazda CX-80 PHEV 4WD Exclusive-Line – 59 060 eur

EuroNCAP: 5 hviezd (2024)

Záruka: 6 rokov alebo 150 tkm

Objem motora [cm3]: 2 488

Počet valcov: 4

Výkon spaľ. motora [kW (k) / ot.]: 141 (192) / 6 000

Najvyšší krút. moment spaľ. mot. [Nm / ot.]: 500 / 4 000

Výkon el. motora [kW (k)]: 129 (175)

Systémový výkon [kW(k)]: 241 (327)

Maximálna rýchlosť [km/h]: 195

Zrýchlenie 0 100 km/h [s]: 6,8

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 1,6

Maximálny nabíjací výkon [kW]: 7,2

Prevádzková hmotnosť [kg]: 2 155 – 2 248

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 889

Objem batožinového priestoru [l]: 566 – 687

Objem palivovej nádrže [l]: 70

Kapacita batérie [kWh]: 17,8

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 990 / 2 142 / 1 712

Rázvor osí kolies [mm]: 3 120