TEST: Hyundai Santa Fe plugin | Vlajková loď s pohonom pre špecifického zákazníka

1603
Zdroj: Redakcia

Najväčší európsky model značky Hyundai pôsobí naživo ako poriadny kus auta. Kladiem si otázky, či jeho rozmery nebudú prekážkou povedzme pri mestskej premávke a či auto tejto triedy vôbec do mesta patrí.

Plug-in hybridný pohon je však do mesta a aj na krátke prímestské trasy ako stvorený. Deklarovaný dojazd na elektrinu by mohol byť vďaka častej rekuperácii reálny a pri poctivom nabíjaní sa dá jazdiť s „papierovou“ spotrebou. Na dlhých cestách energiu zo zásuvky dlho nevyužijete a navyše so sebou oproti štandardnému hybridu „ťaháte“ približne 150 kg navyše, čo sa môže negatívne prejaviť na dynamike aj spotrebe paliva.

Robustná stavba auta vzbudzuje rešpekt
Zdroj: Redakcia

Teóriu ale nechajme bokom. Nabité auto sme preverili v meste a naopak s prázdnym akumulátorom na dlhej trase. Keďže Santa Fe nie je žiadnou novinkou a faceliftom prešlo už pred dlhším časom, budeme sa venovať iba samotnému pohonu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

PHEV v meste

Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh sľubuje v ideálnych podmienkach dojazd skoro 60 km. V prípade použitia verejných nabíjacích staníc budete aj tak nabíjať len s výkonom palubnej nabíjačky 3,3 kW, v domácich podmienkach tento hendikep ale nepocítite. Jazda v meste je príjemná, je však nutné počítať s pomerne veľkými rozmermi auta, a to nielen pri parkovaní, ale aj pri manévrovaní v užších uličkách medzi zaparkovanými autami.

Svetlý interiér dodáva pocit luxusu
Zdroj: Redakcia

Pri zapnutom kúrení v zime sa aj pri vynútenej elektrickej jazde zapína spaľovací motor, preto je ťažké odhadnúť skutočný dojazd na elektrinu. V zimných podmienkach sa mi podarilo prekročiť 50 km s približne 20 % zostatkom energie v akumulátore, čo považujem za dobrú hodnotu.

Na ovládanie smeru jazdy si rýchlo zvyknete
Zdroj: Redakcia

Prekonávanie nerovností dokáže Santa Fe s gráciou sebe vlastnou. Nízke retardéry si skoro  nevšimnete a väčšie diery na vozovke dokáže podvozok aj vďaka vyššiemu profilu pneumatík pohltiť.

HEV na dlhšej trase

Pri jazde po okreskách vás nebudú trápiť prejazdy zákrut, náklony karosérie a ani hodnoty zrýchlenia. Cesta plynie prirodzene, bez rušenia okolitým hlukom či povrchom vozovky. Auto vás svojím charakterom vychováva a nezvádza k agresívnej jazde. Management pohonu plynule prepína medzi elektrickým a spaľovacím motorom. Dáva o tom vedieť iba kontrolkou na prístrojovom paneli a, žiaľ, aj vypnutím kúrenia v čisto elektrickom režime.

Prístrojový panel mohol poskytovať viac možností grafického stvárnenia ukazovateľov
Zdroj: Redakcia

Nenašiel som spôsob, ako túto „funkciu“ vypnúť. Pomohlo iba zobudenie spaľovacieho motora razantným stlačením plynového pedálu. Problém nastal pri dlhom zostupe z jedného z horských prechodov, kde ma hrial iba pocit z kvalitnej rekuperácie a využitia nahromadenej energie na dlhý počet kilometrov. Santa Fe sa pri využívaní hybridnej sústavy na okreskách uspokojí so šiestimi litrami benzínu na 100 km, a to bez toho, aby bol brzdou premávky.

Na volante ostali klasické prepínače
Zdroj: Redakcia

Na diaľnici sa k slovu dostáva výlučne spaľovací motor. Napriek malému objemu mi výkon nechýbal a vďaka elektrickej podpore pri akcelerácii som neprekážal ani pri obiehaní pomalších áut. Aerodynamický hluk je na aj pri vyšších rýchlostiach na prijateľnej úrovni. Spotreba pri dodržiavaní rýchlostných limitov prekročí 9 litrov. Priemer som udržal o liter nižší, diaľnica však tvorila prevažnú časť cesty.

Predné sedadlá sú všestranne nastaviteľné.
Zdroj: Redakcia

Verdikt

Kúpil by som si Santa Fe? Určite áno. Ide o vynikajúce rodinné SUV, ktorému chýba azda iba vyšší počet odkladacích priestorov. Kúpil by som si ho s plug-in hybridným pohonom? Úprimne, asi nie, a to ani pri možnosti domáceho nabíjania. Pri prímestských a mestských jazdách by som bol spokojný s bežným hybridom a pri kúpe auta určeného na dlhé trasy by som uprednostnil dieselový pohon, kým je ho ešte možné zaobstarať.

Základná cena modelu – Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi ELEGANCE: 4×4: 46 290 EUR
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV PREMIUM 4×4: 55 590 EUR
EuroNCAP: 5* (2018)
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km

Registračná daň: 950 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:132,2(180) / 5500
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :265 / 1500 - 4500
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:195(265) / 5500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,8
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:1,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:634 – 831
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1965 - 2069
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4785
Šírka [mm]:1900
Výška [mm]:1685
Rázvor [mm]:2675