Najväčší európsky model značky Hyundai pôsobí naživo ako poriadny kus auta. Kladiem si otázky, či jeho rozmery nebudú prekážkou povedzme pri mestskej premávke a či auto tejto triedy vôbec do mesta patrí.
Plug-in hybridný pohon je však do mesta a aj na krátke prímestské trasy ako stvorený. Deklarovaný dojazd na elektrinu by mohol byť vďaka častej rekuperácii reálny a pri poctivom nabíjaní sa dá jazdiť s „papierovou“ spotrebou. Na dlhých cestách energiu zo zásuvky dlho nevyužijete a navyše so sebou oproti štandardnému hybridu „ťaháte“ približne 150 kg navyše, čo sa môže negatívne prejaviť na dynamike aj spotrebe paliva.
Teóriu ale nechajme bokom. Nabité auto sme preverili v meste a naopak s prázdnym akumulátorom na dlhej trase. Keďže Santa Fe nie je žiadnou novinkou a faceliftom prešlo už pred dlhším časom, budeme sa venovať iba samotnému pohonu.
PHEV v meste
Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh sľubuje v ideálnych podmienkach dojazd skoro 60 km. V prípade použitia verejných nabíjacích staníc budete aj tak nabíjať len s výkonom palubnej nabíjačky 3,3 kW, v domácich podmienkach tento hendikep ale nepocítite. Jazda v meste je príjemná, je však nutné počítať s pomerne veľkými rozmermi auta, a to nielen pri parkovaní, ale aj pri manévrovaní v užších uličkách medzi zaparkovanými autami.
Pri zapnutom kúrení v zime sa aj pri vynútenej elektrickej jazde zapína spaľovací motor, preto je ťažké odhadnúť skutočný dojazd na elektrinu. V zimných podmienkach sa mi podarilo prekročiť 50 km s približne 20 % zostatkom energie v akumulátore, čo považujem za dobrú hodnotu.
Prekonávanie nerovností dokáže Santa Fe s gráciou sebe vlastnou. Nízke retardéry si skoro nevšimnete a väčšie diery na vozovke dokáže podvozok aj vďaka vyššiemu profilu pneumatík pohltiť.
HEV na dlhšej trase
Pri jazde po okreskách vás nebudú trápiť prejazdy zákrut, náklony karosérie a ani hodnoty zrýchlenia. Cesta plynie prirodzene, bez rušenia okolitým hlukom či povrchom vozovky. Auto vás svojím charakterom vychováva a nezvádza k agresívnej jazde. Management pohonu plynule prepína medzi elektrickým a spaľovacím motorom. Dáva o tom vedieť iba kontrolkou na prístrojovom paneli a, žiaľ, aj vypnutím kúrenia v čisto elektrickom režime.
Nenašiel som spôsob, ako túto „funkciu“ vypnúť. Pomohlo iba zobudenie spaľovacieho motora razantným stlačením plynového pedálu. Problém nastal pri dlhom zostupe z jedného z horských prechodov, kde ma hrial iba pocit z kvalitnej rekuperácie a využitia nahromadenej energie na dlhý počet kilometrov. Santa Fe sa pri využívaní hybridnej sústavy na okreskách uspokojí so šiestimi litrami benzínu na 100 km, a to bez toho, aby bol brzdou premávky.
Na diaľnici sa k slovu dostáva výlučne spaľovací motor. Napriek malému objemu mi výkon nechýbal a vďaka elektrickej podpore pri akcelerácii som neprekážal ani pri obiehaní pomalších áut. Aerodynamický hluk je na aj pri vyšších rýchlostiach na prijateľnej úrovni. Spotreba pri dodržiavaní rýchlostných limitov prekročí 9 litrov. Priemer som udržal o liter nižší, diaľnica však tvorila prevažnú časť cesty.
Verdikt
Kúpil by som si Santa Fe? Určite áno. Ide o vynikajúce rodinné SUV, ktorému chýba azda iba vyšší počet odkladacích priestorov. Kúpil by som si ho s plug-in hybridným pohonom? Úprimne, asi nie, a to ani pri možnosti domáceho nabíjania. Pri prímestských a mestských jazdách by som bol spokojný s bežným hybridom a pri kúpe auta určeného na dlhé trasy by som uprednostnil dieselový pohon, kým je ho ešte možné zaobstarať.
Základná cena modelu – Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi ELEGANCE: 4×4: 46 290 EUR
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi PHEV PREMIUM 4×4: 55 590 EUR
EuroNCAP: 5* (2018)
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Registračná daň: 950 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]: | 132,2(180) / 5500 |
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] : | 265 / 1500 - 4500 |
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]: | 195(265) / 5500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,8 |
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]: | 1,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 634 – 831 |
Objem nádrže [l]: | 47 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1965 - 2069 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4785 |
Šírka [mm]: | 1900 |
Výška [mm]: | 1685 |
Rázvor [mm]: | 2675 |