Na západe oň zakopávate na každom rohu, u nás sa tešia pomerne striedmej obľube. SUV Ford Kuga sa nám predstavuje v tretej generácii a pôjde o auto, na ktorom bude vďaka globálnej stratégii značky jazdiť prakticky celý svet. „Najelektrifikovanejší“ model v histórii značky sme však podrobili testu v absolútne neelektrifikovanej, naftovej, motorizácii s automatickou prevodovkou.
Ford Kuga sa vždy vyznačoval niekoľkými typickými črtami. Jeho dizajn bol akosi nekonfliktný a v rovnakej miere pochopiteľný pre celý svet. Interiér nijak nepredbiehal dobu a kvalitou nepadal medzi lacné modely, no zároveň nerobil vrásky na čele prémiovkám.
Z hľadiska praktickosti nerobili Kugy dieru do sveta, no dielo nakoniec završovali výborné podvozky, motory a jazdný zážitok. Kam sa posunula tretia generácia a ako mení pravidlá hry v aktuálnej dobe?
Oblé tvary a čiary
Nová Kuga je ďalším z modelov Fordu, ktorý zapadá do filozofie nového dizajnérskeho jazyka. Predok má prívetivý pohľad, svetlomety sú typicky dlhé a natiahnuté po profile auta ako od čias prvej generácie Focusu a nízko položená kapota kontrastuje s pomerne vysokou pekne presvetlenou kabínou.
Zadok je opäť bez akýchkoľvek výrazných korenistých čŕt, zatiaľ čo grafika svetlometov má akési povedomé tvary. Je mi úplne jasné, že sa vám v hlave začnú mlieť porovnania s Lexusmi, FIATom Tipo, Octaviou alebo s Fiskerom Karma. Zadný nárazník je pomerne výrazne vytiahnutý do priestoru a neskrývane exponuje dvojicu koncoviek výfukov. Vyzerá ako namosúrený tatko, ktorého syna faulovali pri samostatnom úniku na bránku.
Prehliadku exteriéru zakončujem konštatovaním, že tento kúsok je vyhotovený vo výbave ST-Line X. To znamená, že lemy kolies sú vyhotovené vo farbe karosérie, predný a zadný nárazník majú agresívnejší strih a miesto masky s priečnym lemom dýcha motor cez mäsožravú mrežu s šesťuholníkovým vzorom.
Upratovanie
Z takmer intergalakticky pôsobiacej palubnej dosky predošlých generácií sa stal pekný uhladený kokpit. Ide prakticky o zhodný dizajn a rozloženie prvkov ako v prípade modelu Focus, čiže z hľadiska ergonómie nijak nezamestnáva vašu myseľ a tak to má byť. Z pomerne divokých plastových kreácií a pozdĺžne orientovaných tvarov sa dizajn preorientoval na horizontálne usporiadanie.
Materiály sú kvalitné, no nejde o žiadny atak na prémiové modely. Ford bol vždy o „modrých golieroch“ a mne sa to tak páči. Tlačidlá pod obrazovkou ovládajú multimédiá, čo je podľa mňa zbytočné. Radšej by som na ich mieste prijal fyzické ovládače voľby hlavných funkcií, ako napríklad rádia, navigácie, telefónu alebo multimédií.
Tie sa však nachádzajú v softvérovej podobe na 8-palcovej obrazovke systému SYNC 3, ktorý je automatickou súčasťou výbavy ST-Line X. Infotainment je veľmi príjemný a starne celkom pomaly.
Míľový krok
Slabším miestom Kugy, ktorým bola praktickosť a priestrannosť interiéru, sa museli inžinieri zaoberať viac než poctivo. Priestor na zadných sedadlách je vynikajúci a prispieva k tomu hlavne možnosť posuvného nastavenia sedadiel druhého radu.
Tento prvok využíva vo svoj prospech aj batožinový priestor, ktorý medzigeneračne narástol o 156 litrov. Jeho celkový objem je teda 612 litrov a pod jeho podlahou nájdete dojazdovú pneumatiku.
Obľúbená disciplína
Vysoko pôsobiaca kabína začne dávať zmysel po nasadnutí za volant. Z kapitánskej stoličky máte veľmi dobrý výhľad do okolia auta a pred svetom sa neschováte vďaka značne vysokému posedu. Grafiku vyše 12-palcového digitálneho prístrojového panelu neviete nijak zásadne meniť. Má však veľmi dobré rozlíšenie a zobrazuje vám len skutočne podstatné informácie.
Pod kapotou červenej testovačky sa nachádzal najsilnejší naftový motor z ponuky modelu. Agregát 2.0 TDCi produkuje výkon 140 kW/190 koní a maximálny krútiaci moment 400 Nm, od pomerne vysokých 2000 ot./min. Posledné číslo by ma však nemuselo nijak zásadne zaujímať, keďže v tomto prípapade spolupracoval motor s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Snažil som sa prevodovku dostať do úzkych, no počítala skutočne aj s tými najmenej pravdepodobnými scenármi, akým bolo napríklad brzdenie do kopca nasledované prudkou akceleráciou. Spotreba v meste a na diaľnici bola na pomery motora a hmotnosti auta prakticky tabuľková, a to rovných 6 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta spadla k hodnote 4,7 litra.
Z hľadiska podvozka patrí Kuga aj naďalej k špičke vo svojej triede. Čo sa týka komfortu, novinka pôsobí trošku športovejšie, no nie nepohodlne. Na dlhej ceste po diaľnici ma neunavila, no na liptovských okreskách a horských prechodoch ma vyslovene pobavila.
Podvozok sa javí dynamicky, akoby mal vlastné oči a prenáša v zákrutách ťažisko auta naprieč kolesami s veľkou presnosťou. No a mimochodom, toto auto má pohon AWD, v praxi to znamená že pokiaľ bývate na jednej strane kopca a deti vozíte do škôlky na jeho druhú stranu, pokojne si to strihnete rovno cez horu. Teda, pokiaľ vám to samozrejme zákon dovoľuje.
Základná cena modelu – Ford Kuga 1.5 EcoBoost 88 kW/120k M6 First Edition: 22 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Kuga 2.0 TDCi EcoBlue 140 kW/190k A8 First Edition ST-Line X AWD: 34 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 5 rokov/120 000 km
Registračná daň: 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1997 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 140(190)/3500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400/2000-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,7 |
Spotreba paliva: kombi [l/100 km]: | 4,8-5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 612 |
Objem nádrže [l]: | 54 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1590 |
Rozmer pneumatík: | 225/60 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4616-4626 |
Šírka [mm]: | 2000 |
Výška [mm]: | 1690 |
Rázvor [mm]: | 2710 |