PRVÁ JAZDA Mazda CX-60: Sype jednu novinku za druhou

508
Zdroj: Mazda

Mazda je japonskou automobilkou, no európske sídlo má v Nemecku. A práve tam sme sa vybrali otestovať najväčšie SUV, aké sa k nám Japonci dovolili priniesť. Nazýva sa CX-60 a na pohľad nevyzerá príliš revolučne. Technologicky však sype jednu novinku za druhou.


Mazda to s modelmi SUV myslí vážne. I keď na vlnu zvyšovania podvozkou a zväčšovania karosérií naskočila o niečo neskôr, neplánuje sa nechať zahanbiť. Prináša k nám doposiaľ svoje najväčšie európske SUV. Mazdu 6 svojou veľkosťou neprekoná. Inak je to ale skutočný kus auta. A už budúci rok by malo prísť niečo ešte väčšie.

Aby sa tento model mohol stať realitou, vyvinuli v Mazde úplne novú platformu s krkolomným názvom Skyactiv Multi-solution scalable Architecture. Vyvíjali ju prioritne s pohonom zadných kolies, čo je dnes relatívne neobvyklé. A aby toho nebolo málo, pre Mazdu je celkom nové aj pozdĺžne uloženie motora. Inak, keď už sme pri motoroch, Mazda je synonymom rebelstva. K novej platforme si vyvinula aj dva nové šesťvalce. Z toho jeden naftový.

Inými slovami, Mazda vyvíjala naozaj zbesilo. A to je v dnešnej dobe šetrenia nákladov a zdieľania riešení medzi automobilkami také ojedinelé, že Mazda musí byť najväčším trvrdohlavcom, alebo naopak zanietencom. Nechce dopustiť, aby Mazda CX-60 mala svoju dvojičku s iným emblémom na čele.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Dizajn, ktorý je známy

Ale poďme najprv na zovňajšok. Iste ste si všimli, ako sa iné automobilky predháňajú v tom, kto prinesie väčšiu senzáciu. Mazda je výnimkou. Po malých krokoch iba stále dolaďuje to, čo už má. Dizajnový jazyk sa nazýva Kodo, čiže úder srdca. Samotná filozofia je stará už viac ako 10 rokov, no stále robí z Mazdy jedno distingvované a atraktívne auto.

Na prednej maske sa najviac vyníma denné svietenie v tvare písmena L, ktoré prechádza až do mriežky. Hlavným rozlišovacím znakom CX-60 je ale masívny nárazník. Minimálne spredu. Zozadu nová CX-60 k dizajnu pristupuje v duchu filozofie Kaizen. Opäť žiadna revolúcia, ale zlepšenie existujúceho. A tak tu nenájdete žiadne koncové svetlá cez celý zadok, ale štandardne rozdelené dva segmenty, ktoré sú učupené a tvária sa dominantne. Dizajn zavŕši nárazník so štvoricou falošných výfukov.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Mazda CX-60 je o takmer 5 centimetrov dlhšia ako napríklad Škoda Kodiaq. K priestoru ale pristupuje inak v porovnaní s európskou konkurenciu. Aj preto nikoho neprekvapí, že kufor s objemom 570 litrov je tak trochu podpriemerný. Môže za to fakt, že poháňané sú zadné kolesá. Ale je tu ešte jeden dôvod.

Oproti spomínanému Kodiaqu je väčší aj rázvor. A to až o 8 centimetrov! Mazda CX-60 si tak bude svojich pasažierov rozmaznávať aj vpredu, aj vzadu. S výškou 1,9 metra som nemal najmenší problém sadnúť si sám za seba. Pochvalu si ale zaslúži aj samotné nastupovanie. Zadné dvere sa otvárajú do takmer 90-stupňového uhla. A toto rodičia malých detí ocenia viac ako čokoľvek iné.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Asi najväčším „kultúrnym šokom“ bude v Mazde digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca a head-up displej premietaný na čelné sklo. Infotainment Mazda Connect už poznáte a rovnako poznáte aj kolieskový systém ovládania Commander Control. Správne, infotainment nie je dotykový.

Ale to, že fungujúce riešenia nemení, neznamená, že na poli technológií zastaráva. CX-60tka je schopná zapamätať si vašu tvár a priradiť k nej nastavenia ako napríklad polohu sedadiel, ciele v navigácii alebo obľúbené rádiostanice.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Skúsili sme plug-in hybrid

Najväčším zázrakom novej CX-60 je jej pohon. Mazda si ho totiž (opäť tvrdohlavo) vyvíjala sama. Pod kapotou buble 2,5 litrový benzínový štvorvalec s elektromotorom, ktoré poskytujú dokopy 327 koní. Keďže ide o plug-in hybridnú motorizáciu, Mazda CX-60 prejde na jedno nabitie približne 60 kilometrov. Vtedy čerpá zo 17,8-kilowatthodinovej batérie. Jazda bez spaľovacieho motora vám umožní používať 136 koní, tie ostatné sa zapnú len v hybridnom režime.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Ak vás už nudí moje udivené vymenovávanie vecí, ktoré si Mazda vyvíjala sama, asi vás nepoteším. Ďalšou do zbierky je osemstupňová automatická prevodovka. Funguje na princípe mokrej spojky a jej práca je veľmi príjemná a dôsledná. Keď som sa príliš sústredil na prechod z elektrického na spaľovací pohon, občas som si všimol moment jej záberu, ktorý sa prejavil akusticky. Žiadne trhanie alebo iné nedokonalosti sa však nedostavili.

Dobrú prácu odvádza aj v športovom režime. Z nuly na stovku rozpohybuje toto nemalé SUV za 5,8 sekundy! Správanie v zákrutách je adekvátne tuhé a riadenie až prekvapivo priame. Celý dojem dopĺňa celkom zábavný športový zvuk motora. Toto auto nechce byť len komfortným SUV. Chce byť aj zábavným SUV!

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Pokiaľ ide o výhľad z vozidla, ten je typický SUV-čkový. Napriek relatívne dlhej kapote máte ako vodič veľmi dobrý pojem o priestore. A kvalitu výhľadu ešte podporuje aj prekvapivo úzky A-stĺpik.

Ak by ste si chceli plug-in hybridnú CX-60tku od Mazdy zaobstarať, pripravte si od 50 760 eur. Ide o riadnu kôpku peňazí, ktorá je ale v kontexte plug-in hybridného pohonu veľmi konkurencieschopná. Samozrejme, poriadnejšie sa na auto pozrieme v našom redakčnom teste. Snáď už onedlho, pretože auto, ako už býva pri mazdách zvykom, zanechalo dojem.

Mrkni naše nové video: