Z najrýchlejšieho Formentoru je jednoduché nabrať dojem, že slabšie verzie figurujú v katalógu len ako doplnok. Auto totiž pôsobí tak, ako by bolo stavané na tento motor a pohon!
Formentor, toto meno ste už určite počuli. Je to jediný samostatný model novej automobilky s menom Cupra. Ostatné zdieľa so SEATom. Teda aktuálne, keď príde Born, tak trochu zmení situáciu. Lenže okrem Formentoru ste už určite počuli aj o tom, že sa má Cupra pretransformovať na elektricky zameranú automobilku, takže práve Formentor môže byť posledným výkrikom.
Špecialita
V ponuke modelu je naozaj všeličo. Od základnej benzínovej 1,5-ky, cez naftové motory, plug-in hybridy až po dvojliter Veloz s výkonom 228 kW (310 k). Lenže mimo tej bežnej je aj niečo extra. VZ5 je Veloz s päťvalcom. S tým istým, teda s veľmi podobným ako má Audi RS3. Päťvalec, objem 2,5 litra, výkon 287 kW (390 k) a krútiaci moment 480 Nm. Musí to predsa byť o niečo menej ako má koncernový kolega.
Päťvalec sa od ostatných verzií, aj tých s doplnkovým názvom Veloz, líši aj vizážou. Nové sú predné karbónové spojlery na nárazníku, celé auto je o 10 milimetrov bližšie k ceste, pre VZ5 sú špecifické aj disky kolies, ale najlepšie je rozoznávať ho zozadu. Má stále štyri koncovky výfuku, ale sú umiestnené do šikma. Ak chcete hovoriť niečo o Lexusoch s F-kovými ambíciami, tak podobne ako GS-F a RC-F, lenže tu majú medený odtieň. Špecialitou VZ5 bude aj farba Taiga Grey.
Vnútri toho nie je veľa, čím by sa dal tento špeciálny kúsok odlíšiť od ostatných. To, že má nové, športovo strihnuté sedadlá, totiž nie je zjavné na prvý pohľad. Avšak, pri reálnej jazde dokážu naozaj podržať a zároveň nemajú príliš tvrdé bočnice. To znamená, že sa s takouto mašinou dá bez problémov jazdiť aj každý deň.
Grobián
Dosť omáčok o rozdieloch, treba naštartovať. Volant Supersport s dvoma satelitnými tlačidlami presne túto možnosť sprostredkúva. Ak budete, po zvyku z iných vozidiel s podobným usporiadaním interiéru stláčať tlačidlo pred voličom prevodovky, tak máte smolu, tam sa presťahovalo vypnutie trakčnej kontroly. Po naštartovaní je zrejmé, že jeden zo 7000 kusov je niečo iné ako štvorvalce. Päťvalce majú taký trochu iný a veľmi charakteristický zvuk.
Celkovo pôsobí tento Formentor hrubšie a agresívnejšie ako ktorýkoľvek iný. Má síce podfarbený zvuk cez reproduktory, ale to rieši nastavenie režimu Individual. Keď sme načali režimy, tak tu máme jeden špeciálny. Je to drift režim, ktorý, vďaka rozdeleniu krútiaceho momentu medzi nápravy a zadné kolesá dokáže spôsobiť, že štvorkolka dokáže ísť bokom. Lenže na to treba, okrem samotného režimu, aj plný plyn, pedál na podlahe.
V praxi vlastne nemá tento režim žiadne výrazné uplatnenie, ale je veľkým lákadlom z hľadiska publicity. Reálne je však Formentor vhodný na drsnú a rýchlu jazdu. Podvozok sa tvári pevnejšie ako na slabších modeloch a brzdy nevädnú ani na okruhu pri viacnásobnom prudkom brzdení. Nie sú to však kúsky zo sériovej výbavy, ani príplatkové Brembá. VZ5 využíva celú silu nových bŕzd Akebono.
Z celého auta je cítiť, že všetky ostatné verzie boli len prípravou na túto verziu. Päťvalec Formentoru sedí úplne najlepšie. Má to však jeden háčik. Odhadovaná cena je 60-tisíc eur, čo však nie je také strašné – ak vezmeme do úvahy, že s príplatkovými brzdami stojí štvorvalec o niečo viac ako 50-tisíc eur. Je napokon na zváženie, či naozaj nepriplatiť za najlepšiu verziu, ktorá je navyše obmedzená počtom kusov. Je tu potenciál, že si aj lepšie zachová hodnotu. Veď zo 7000 kusov bude po niektorých zásahoch skúsených drifterov do roka isto menej, čo hodnote tých preživších len pomôže. No nie?
Ako bonus k tomuto autu prichádza fakt, že auto naozaj púta pozornosť a to nielen svojim vzhľadom, veľkú časť pridáva aj charakteristická zvuková kulisa.