PRVÁ JAZDA: Cupra Ateca | Španieli to myslia vážne!

2063

V okolí Barcelony sme si boli vyskúšať prvý model novovzniknutej značky Cupra. Už po prvých kilometroch za volantom 300-koňového SUV Cupra Ateca, nám však zamrzol úsmev na tvári. Toto auto miluje zákruty a jeho zrýchlenie vám zlomí väz!

Cupra nie je značka, ktorú by bolo treba milovníkom športových áut predstavovať. Ostré SEAT-y s týmto označením brázdia cesty už takmer 20 rokov. Či už išlo o Leon, alebo Ibizu s označením Cupra, bolo to vždy to najvýkonnejšie, najrýchlejšie, no proste najlepšie, čo SEAT dokázal ponúknuť. Dnes je z Cupry samostatná značka. V dobe hyperaktívneho marketingu to hádam ani nemohlo dopadnúť inak. Ostré SEAT-y sa počnúc Atecou budú predávať s logom Cupra namiesto loga SEAT.

Náznaky

Prišlo mi trochu úsmevné, že športovo orientovaná značka začína písať svoju históriu SUV-čkom. Navyše, ako pojem Cupra, tak ani model Ateca, nie je ničím novým. Jediné, čo konštruktéri spravili, bolo to, že motor z Leonu Cupra vopchali pod kapotou Atecy. Zdanlivo nezmyselné a zbytočné riešenie, no po prvých kilometroch za volantom tohto auta už taký skeptický nie som. Svoju klientelu si určite nájde, no nepredbiehajme.

Je dobré, že auto už zvonku našepkáva, že to nie je len taká obyčajná Ateca. Má štyri chrómované koncovky výfuku a 19-palcové disky kolies s originálnym dizajnom, spoza ktorých vykúkajú obrovské brzdy Brembo. Pri pohľade spredu vzbudzuje rešpekt veľký nápis „CUPRA“ v mriežke nárazníka.

Prekvapenie

Vo vnútri je to samozrejme Ateca okorenená hrsťou falošného karbónu, ale to sa dalo čakať. K charakteru auta sa to hodí. Čo ma však prekvapilo, sú sedačky. Už tie štandardné majú veľmi dobré bočné vedenie, ale za príplatok sú k dispozícii aj športovejšie sedačky s ešte výraznejším bočným vedením a integrovanou opierkou hlavy. Vážení, tu končia všetky žarty. Pokiaľ v aute nemáte kvalitné športové sedadlá, ktovie ako rýchlo si s ním v zákrutách nezajazdíte. No a SUV s poctivými športovými sedadlami som zatiaľ nevidel. Teda až doteraz.

Čiernočireny interiér je zdobený karbónom a prešívaný nitkou medenej farby, ktorá ladí s logom Cupra.

Útok na zmysly

Všetko to, či už športové detaily exteriéru ako aj pretekárska atmosféra interiéru, útočí na vaše zmysly, čo vo finále znamená, že máte veľké očakávania ešte predtým, ako naštartujete. Po naštartovaní sa ozve… no takmer nič. Motor je dosť kultivovaný na to, že má 300 koní. K dispozícii však máte niekoľko jazdných režimov a až v tom športovom sa začínajú diať veci. Zvuk sa mierne priostrí, no čerešničkou na torte sú „pľuvance“ do výfuku pri ubratí plynu. Je to prudko návykové. Párkrát som sa pristihol, ako zbytočne radím nižší stupeň len preto, aby som si vypočul zopár výstrelov do výfukov. A to som sedel za volantom rodinného SUV.

Predné kotúče štandardných bŕz majú priemer 340 mm, príplatkové brzdy Brembo majú vpredu kotúče s priemerom až 370 mm.

Pretvárka?

V duchu som si hovoril, že keď už je tá značka Cupra taká športová, nech nás pustia na okruh s tou ich novou hračkou. Chcel by som vidieť, ako si tam bude toto „športové“ SUV počínať. Okruh síce nebol, ale predstavte si, že oni pre nás uzavreli jednu cestu. Úžasné! Už túto prácu robím 11 rokov, ale toto som ešte nezažil. Buď sa jazdí na okruhu, alebo sa trápime v premávke. Pri športových autách je ten okruh priam nutnosťou, ale aj toto bolo skvelé. Cítil som sa ako v jednej z etáp rely Španielska. Áno, aj za volantom SUV. Cupra Ateca totiž funguje skvelo!

3, 2, 1… štart!

Postavil som sa na štart našej pomyselnej rýchlostnej skúšky. Volím jazdný režim „Cupra“, sedemstupňovú prevodovku DSG dávam do športového režimu a stabilizačný systém tiež. Ľavá noha na brzde, zatiaľ čo plynový pedál zoznamujem s koberčekom. Automaticky sa aktivuje „launch control“. Ide o režim, kedy si auto napriek plnému plynu nastaví ideálne otáčky na optimálny rozjazd a po pustení brzdy vás doslova katapultuje vpred. Musím sa priznať, že fakt som to nečakal. Pohon všetkých štyroch kolies 4Drive urobí svoje a za 5,2 sekundy po štarte ste už na stovke. To je presne o 0,8 sekundy skôr ako štandardný Leon Cupra. Jasné, Leon ST Cupra s pohonom 4Drive je rýchlejší, keďže je ľahší, ale predokolka sa na Atecu nechytá.

OK, zrýchlenie tohto 300-koňového SUV s pohonom 4×4 ma mierne vystrašilo, ale „nebyl čas ptát se, kdo je kdo“. Držal som plyn na podlahe až po prvú zákrutu. Problém bol, že bola schovaná za horizontom. Človek teda nevedel, čo ho čaká, ale riskol som to. Ateca poslušne zmenila smer a hor sa znova na plyn. Po tejto rýchlej pasáži, kde sme dosahovali aj rýchlosť okolo 180 km/h, nasledovala technickejšia pasáž. Niektoré zákruty sme prechádzali aj na dvojku. Výjazd z nich bol doslova explozívny. Turbomotor krásne reaguje na plyn a problém mu nerobí ani „veľké“ SUV, ktoré obýva. Cvičí s ním jedna radosť. Mňa však udivovalo, ako Ateca drží na ceste. Bola síce obutá do špičkových pneumatík Pirelli P Zero, ale aj tak ma príjemne prekvapilo, ako reagovala na pohyby volantom.

Predok sa držal zvolenej stopy asi ako poľovnícky pes. Nedotáčavosť sa objavila len zriedka, ale to však zrejme preto, že počas naše jazdy začínalo akurát pršať. Pohon všetkých kolies 4Drive sa s tým však krásne vysporiadal. Žiadne prešmykovanie kolies sa nekonalo. Cupra Ateca skrátka dokáže preniesť všetkých svojich 300 koní efektívne na cestu, a to sa cení. Skúsenejší vodiči by možno ocenili trochu živší zadok, ale Cupra Ateca drží všetko v medziach bezpečnosti. Primárne ide výkon na predné kolesá. Pokiaľ nemajú dosť trakcie na prenesenie výkonu, čo je v tomto prípade dosť často, automaticky ide výkon aj na zadné kolesá. Auto však nikdy nie je pretáčavé. Teda aspoň na asfalte nie.

Žiadne drahoty

Zamilovali ste sa? Nečudujem sa. Cupra Ateca je univerzálne auto. Vďaka adaptívnemu podvozku a jazdným režimom dokáže jazdiť úplne komfortne a pokojne ako bežná Ateca, ale v režime Cupra je to skutočné zviera. Veľmi oceňujem, že výkonu motora je prispôsobený aj podvozok. Čakal som trapas, ale toto je skrátka sakramentsky rýchle SUV. A nebojte sa, SEAT nerobí so značkou Cupra veľké drahoty, takže si ju môžete objednať u každého predajcu vozidiel značky SEAT. Ceny začínajú na úrovni 42 990 €.