V indickom meste Dillí sa nedávno skončil veľtrh Bharat Mobility Global Expo 2025 a treba povedať, že svet spoznal viacero zaujímavých noviniek. Nás napríklad zaujali koncepty, ktoré vznikli vďaka spolupráci automobilky Hyundai s indickým výrobcom motocyklov TVS.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-2.jpg)
Pod názvom E3W a E4W sa v Indii predstavili koncepty trojkolesových a štvorkolesových dopravných prostriedkov, ktoré u nás poznáme pod názvom rikša, niektorí možno uprednostňujú pomenovanie tuk-tuk. Nech už tieto vozidlá určené pre „last mile“ mestskú mobilitu voláte akokoľvek, vývoj a progres je značný aj u nich.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa.jpg)
Zaujímavé pre Európu?
Rikše sú v Indii veľmi populárne pre ich jednoduchosť a nízke prevádzkové náklady, no zákazníci už aj v tomto smere vyžadujú istý komfort a bezpečnosť. A práve preto vznikli koncepty E3W a E4W – majú futuristické hranaté tvary, dlhý rázvor osí kolies, priestrannú kabínu a najmä elektrický pohon. Zaujímavosťou je aj schopnosť zvýšenia svetlej výšky podvozka, to aby sa elektrická rikša mohla používať aj pri monzúnových dažďoch.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-4.jpg)
Model E3W je ako trojkolka určený výhradne pre indický trh, no variant E4W má štyri kolesá a karosériu, ktorá by po malých úpravách mohla pripomínať jednoduchý elektromobil. A to je šanca na prienik do Európy, kde sa už ako alternatíva k skútrom predáva napríklad Citroën Ami. Samozrejme, boli by nutné ešte ďalšie úpravy, najmä po stránke bezpečnosti.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-6.jpg)
Koľko by to mohlo stáť?
Spomínaný Citroën Ami sa na domácom francúzskom trhu predáva za 9 190 eur, indická alternatíva E4W by, teoreticky, mohla byť ešte lacnejšia. Ak by mal elektromotor výkon aspoň 5-8 kW, hmotnosť by neprekročila 500 kg a batéria by mala kapacitu aspoň 5-6 kWh, tak by sme zrejme mohli hovoriť o dojazde viac ako 80 km a tým pádom aj o nádeji na úspech.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-5.jpg)
Základná cena najlacnejšieho plnohodnotného elektromobilu (Dacie Spring) je aktuálne 16 900 eur. Ak by indicko-juhokórejská elektrická rikša stála polovicu, možno by to celé začalo dávať zmysel aj u nás. Spozornieť by mohli najmä spoločnosti, ktoré sa venujú rozvozu jedla prípadne poštári.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-2.jpg)
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-1024x567.jpg)
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-4-1024x638.jpg)
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-6-1024x717.jpg)
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2025/02/riksa-5-1024x567.jpg)