India ide s dobou, takto vyzerá moderná rikša!

70

V indickom meste Dillí sa nedávno skončil veľtrh Bharat Mobility Global Expo 2025 a treba povedať, že svet spoznal viacero zaujímavých noviniek. Nás napríklad zaujali koncepty, ktoré vznikli vďaka spolupráci automobilky Hyundai s indickým výrobcom motocyklov TVS.

Pod názvom E3W a E4W sa v Indii predstavili koncepty trojkolesových a štvorkolesových dopravných prostriedkov, ktoré u nás poznáme pod názvom rikša, niektorí možno uprednostňujú pomenovanie tuk-tuk. Nech už tieto vozidlá určené pre „last mile“ mestskú mobilitu voláte akokoľvek, vývoj a progres je značný aj u nich.

Zaujímavé pre Európu?

Rikše sú v Indii veľmi populárne pre ich jednoduchosť a nízke prevádzkové náklady, no zákazníci už aj v tomto smere vyžadujú istý komfort a bezpečnosť. A práve preto vznikli koncepty E3W a E4W – majú futuristické hranaté tvary, dlhý rázvor osí kolies, priestrannú kabínu a najmä elektrický pohon. Zaujímavosťou je aj schopnosť zvýšenia svetlej výšky podvozka, to aby sa elektrická rikša mohla používať aj pri monzúnových dažďoch.

Model E3W je ako trojkolka určený výhradne pre indický trh, no variant E4W má štyri kolesá a karosériu, ktorá by po malých úpravách mohla pripomínať jednoduchý elektromobil. A to je šanca na prienik do Európy, kde sa už ako alternatíva k skútrom predáva napríklad Citroën Ami. Samozrejme, boli by nutné ešte ďalšie úpravy, najmä po stránke bezpečnosti.

Koľko by to mohlo stáť?

Spomínaný Citroën Ami sa na domácom francúzskom trhu predáva za 9 190 eur, indická alternatíva E4W by, teoreticky, mohla byť ešte lacnejšia. Ak by mal elektromotor výkon aspoň 5-8 kW, hmotnosť by neprekročila 500 kg a batéria by mala kapacitu aspoň 5-6 kWh, tak by sme zrejme mohli hovoriť o dojazde viac ako 80 km a tým pádom aj o nádeji na úspech.

Základná cena najlacnejšieho plnohodnotného elektromobilu (Dacie Spring) je aktuálne 16 900 eur. Ak by indicko-juhokórejská elektrická rikša stála polovicu, možno by to celé začalo dávať zmysel aj u nás. Spozornieť by mohli najmä spoločnosti, ktoré sa venujú rozvozu jedla prípadne poštári.