EyeSight vás chráni svojím párom očí

619
Subaru Eyesight

Automobilka Subaru zdokonaľuje svoj aktívny bezpečnostný systém EyeSight už pomaly tri dekády. Systém využívajúci stereo kamery zaručuje, že ich autá budú v najbližších rokoch účastníkmi menšieho počtu dopravných nehôd.

Život bezpečnostného systému, ktorý poznáme dnes ako EyeSight, začal v roku 1999. Presne 19 rokov dozadu priniesla značka Subaru na trh prvý aktívny bezpečnostný systém, ktorý niesol názov Active Driving Assist (ADA). Prvým modelom, ktorý využíval jeho typický systém so stereo kamerou, bol model Legacy. V tom čase bol model ponúkaný s možnosťou inštalácie systému ADA výhradne na japonskom trhu. 

Subaru Eyesight

V roku 2003 prišla na trh evolúcia tohto aktívneho bezpečnostného systému s názvom New ADA. K dvojici kamier sa prvý krát v histórii pridáva vopred smerujúci radar. Systém, ktorý poznáme dnes pod názvom EyeSight sa dostal na japonský trh v roku 2008. Od roku 2014 sa už aplikuje do áut Subaru jeho tretia generácia. Systém EyeSight využíva dvojicu kamier, ktoré fungujú podobne ako ľudské oči. S ich pomocou si neustále vytvára trojrozmerný model okolia, takže dokáže rozpoznať nielen vozidlá, ale aj chodcov alebo cyklistov. A hlavne – presne stanoviť ich vzdialenosť, rýchlosť a smer pohybu.

Filozofia

Cieľ automobilky Subaru vo vzťahu k spoločnosti má tri body. V prvom rade ide o bezpečnosť, ktorá zahŕňa prácu systémov z hľadiska prevencie proti kolíziám a snaha o vytvorenia pohody pre posádku, ktorá sa môže spoľahnúť na ochrannú roku bezpečnostných systémov. Subaru sa však skrz svoje asistenčné systémy snaží znížiť produkciu CO2 prostredníctvom sledovania premávky, predchádzania kolíziám a s tým spojeným znižovaním spotreby paliva. Samozrejmosťou sú taktiež ekonomické aspekty, čiže minimalizácia straty času účastníkov premávky, či nákladov na liečbu zranených osôb.
 

Čo to robí

EyeSight sleduje celkovo 4 hlavné aspekty pri jazde automobilu. Stereo kamera má na muške v prvom rade samotné cesty, na ktorých sleduje čiary a ich zakrivenie. Druhou dvojicou aspektov sú objekty na vozovke, či už ide o okolitú premávku, cyklistov či chodcov prechádzajúcich cez cestu. Na tieto faktory reaguje celkovo 5 funkcií. Pred blížiacou sa kolíziou vás ochráni systém núdzového brzdenia, adaptívny tempomat udrží bezpečný odstup od auta pre vami (do 180 km/h) a manažment zrýchlenia dá pozor na to, aby ste sa nevybrali priamou cestou do steny. Systém udržiavania jazdného pruhu vám zabráni opustiť vozovku a na všetky funkcie dohliada séria varovných signálov.

subaru_eyesight_2

Napodobňuje ľudské oči

Stereo kamera systému EyeSight rozpoznáva cestné podmienky a premávku. Dvojica očí dokáže rozpoznať relatívnu vzdialenosť objektov, porovnaním záberov oboch kamier navzájom. Objekty v menšej diaľke sú si na rozdiel od tých vzdialenejších omnoho bližšie pri spojení obrazov oboch kamier. Tento princíp je podobný škúleniu ľudských očí. Systém následne vyhodnotí, ako ďaleko sa objekt nachádza a na virtuálnej mape vykreslí jeho podobizeň vo farebnej škále od modrej po červenú.

Rozšírené funkcie

K systému dvoch kamier na čelnom skle sa ponúka aj voliteľný balík EyeSight Safety Plus. Ten napríklad detekuje približujúce sa autá spoza vášho Subaru, automaticky smeruje lúč stretávacích a diaľkových svetlometov s ohľadom na pred vami a protiidúce vozidlá. Svetlomety asistujú aj zákrutách pomocou natáčania vo volantom určenom smere. Patrí sem aj “smart” spätné zrkadlo, ktoré dokáže premietnuť obraz zo zadnej kamery priamo na obrazovku skrytú pod zrkadlom. Predná a bočná kamera zase zabezpečí, že vodič vidí na všetky kritické miesta pri manévrovaní s autom.

Subaru Eyesight 2018