Ešte nedávno sa stredne veľké SUV pýšili objemnými a výkonnými motormi. Doba sa však mení a pri potrebe vysokého výkonu je často nutné siahnuť po nejakej forme elektrifikácie. Základné motorizácie popritom klesli na úroveň modelov nižšej strednej triedy. Výnimkou nie sú ani trojvalcové motory s objemom okolo jedného litra.
Tento trend sa nevyhol ani úspešnému modelu 3008 od francúzskej značky Peugeot. Benzínové motory reprezentuje potentný štvorvalec s objemom 1,6 litra a ako základ o jeden valec ochudobnená jedna-dvojka, o ktorú bude pravdepodobne medzi kupujúcimi väčší záujem.

Čas plynie
Nedávny facelift priniesol zmeny, ktoré umožnia 3008 udržať krok s konkurenciou. Najviac viditeľné sú na prednej maske, ktorá sa priblížila novým modelom a dostala vertikálne orientované denné LED svetlá, ťahajúce sa až k spodku nárazníku. Zvyšok auta sa zmenil iba v detailoch.

Niekoľko malých „ale“
Interiér nemusí dizajnovo sadnúť každému, nemožno mu však uprieť snahu ukázať, že sa veci dajú robiť aj inak. Pohľad dovnútra zaujme, možno až šokuje každého, kto sa s novými modelmi značky Peugeot ešte nestretol.

Vzhľadom na plytké ukotvenie pedálov môže v malom rozsahu nastaviteľného volantu a umiestnenia prístrojového panelu nastať problém pri hľadaní ideálnej polohy. Vodič s výškou do 180 cm by to však mal zvládnuť.

Predné sedadlá si zaslúžia pochvalu. Vyzerajú športovejšie, ako v skutočnosti sú, vďaka svojmu tvarovaniu a dlhej sedacej časti ale poskytujú pohodlie na vysokej úrovni. Vzadu sa pasažieri musia uspokojiť so skromnejším priestorom na nohy a nízko umiestnenými sedadlami s kratšími sedákmi.

Veľké presklené plochy a spätné zrkadlá poskytujú skoro dokonalý výhľad každým smerom. Škoda iba širokých A-stĺpikov, ktoré môžu zakryť postavu chodca v tej najnevhodnejšej chvíli.
Jeden, dva, tri…
Trojvalce už nie sú to, čo bývali. V tomto prípade ide skôr o pozitívne konštatovanie. Tento konkrétny má sýty, skoro až športovo drsný zvuk. Vibrácie motora sú príjemne potlačené do úzadia a sú pozorovateľné iba pri „voľnobehu“. Motor sa rýchlo dostáva do otáčok a prepožičiava autu príjemnú dynamiku, čo platí do rýchlosti 100 km/h a nie príliš zaťaženom aute

Pri vyšších rýchlostiach, prípadne v „dovolenkovo-naloženom“ móde, je nízky objem už cítiť a pri zrýchľovaní je potrebné sa obrniť troškou trpezlivosti. Odmenou za kompromisnú dynamiku bude slušná spotreba, ktorá na diaľnici nepresiahne osem a na okreskách sedem litrov na 100 km. V meste si auto vypýta v závislosti od hustoty premávky od 6,5 do 10 litrov.

Osemstupňový automat s hydrodynamickým meničom z dielne výrobcu Aisin je zaslúžene pýchou celého koncernu Stellantis. S motorom je výborne zladený, nepodtáča a ani ho zbytočne neženie do vysokých otáčok. Radí jemne, rýchlo a logicky. Ani raz nenastala situácia, v ktorej by potrebovala prevodovka manuálne pomôcť.
Riadenie musím pochváliť za tuhšie nastavený posilňovač, chýbala mi ale aspoň symbolická odozva od predných kolies.

Kompromisne nastavený podvozok pôsobí na 18-palcových kolesách tvrdšie, ako by som od SUV očakával. Nerovnosti skôr kopíruje, ako filtruje, a o väčších dierach posádku dokonalo informuje. V zákrutách auto náklonmi nevystraší a prirodzenú nedotáčavosť hneď v zárodku hatí stabilizačný systém.
Verdikt
Peugeot 3008 ani po rokoch nestratil nič zo svojej príťažlivosti. Základná motorizácia 1.2 PureTech napriek svojmu objemu a počtu valcov príjemne prekvapila. V kombinácii so skvelým automatom tvoria chutný celok, navyše zabalený v peknom, modernom obale.
Základná cena modelu – Peugeot 3008 ACTIVE 1.2 PureTech 130k BVM6 : 28 390 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 3008 Allure Pack 1.2 PureTech 130k EAT8: 33 690 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia počtu km (+ rôzne varianty záruk za príplatok)
EuroNCAP: 5* (2016)
Registračná daň: 150 €
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 96(130)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 230/1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]: | 6,5 - 7,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 520 |
Objem nádrže [l]: | 53 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1478 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4 447 |
Šírka [mm]: | 1 841 |
Výška [mm]: | 1 620 |
Rázvor [mm]: | 2 675 |