Aj vy ste z času na čas slintali nad rely špeciálmi skupiny B z osemdesiatych rokov a hovorili si, že doba šialených, vreckových rakiet sa už nikdy nevráti? Nuž, mýlili ste sa. A čo je ešte zvláštnejšie, mýlili ste sa vďaka Toyote.
Toyota si v poslednej dobe ide svoje. Nielen, že predstavili RAV4 s hybridom, ktorá má 300 koní a ich šéf sa preháňa na videu s prototypom (okrem toho, že jedným extrémne príťažlivým jazdí), oni si teraz jednoducho vypustia do sveta Yaris s kompletne novým motorom, podvozkom zloženým z dvoch platforiem a výrazom tak nasratým, že by to nenakreslil ani Marvel.
Fakt si nerobia srandu
Model GR Yaris poháňa úplne nový trojvalcový prepĺňaný motor, ktorý na maximálne zvýšenie svojho výkonu využíva výhody technológií z motoristického športu. Patrí k nim napríklad chladenie piestov viacerými olejovými dýzami, výfukové ventily s veľkým priemerom či sací kanál s čiastočným strojovým opracovaním. Motor so zdvihovým objemom 1 618 cm3 dodá maximálny výkon 192 kW (261 k) a 360 Nm krútiaceho momentu.
Kompaktný a ľahký motor DOHC s 12 ventilmi má turbodúchadlo typu single-scroll s guľôčkovým ložiskom a je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je skonštruovaná tak, aby vyhovovala aj vysokým hodnotám krútiaceho momentu.
Šialený pomer výkon / hmotnosť
Pri plnení cieľov stanovených pre výkon modelu GR Yaris bolo najdôležitejšie dosiahnuť silný pomer výkonu a hmotnosti motora. Karoséria je skonštruovaná prevažne z ľahkých materiálov, ako je napríklad nový polymér z uhlíkových vlákien, ktorý sa dá lisovať stlačením a použil sa na strechu.
Na kapotu, dvere a zadné dvere sa použil hliník. Model GR Yaris vďaka tomu dosahuje výkon športového hatchbacku segmentu C, no hmotnosťou je porovnateľný so strojom segmentu B (pohotovostná hmotnosť 1 280 kg). Vďaka mernému výkonu motora na úrovni len 4,9 kg/k zrýchli z nuly na 100 km/h za menej než 5,5 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú najvyššiu rýchlosť 230 km/h.
GR-FOUR: Prednokolka, zadnokolka, 4×4
Výkon modelu GR Yaris podporuje nový systém pohonu štyroch kolies GR-FOUR, ktorý optimalizuje hnaciu silu každého kolesa, no zároveň je jednoduchý a hmotnostne ľahký. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu riadi mimoriadne citlivá spojka. Ako alternatíva v rámci Súpravy pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorej podrobnosti sú uvedené nižšie, sú v ponuke dva samosvorné diferenciály Torsen; riadia rozdelenie medzi ľavé a pravé bočné koleso a zaisťujú tak prirodzenú a priamu kontrolu nad vozidlom.
Tento dômyselný systém využíva mierne odlišné prevodové pomery pre prednú a zadnú nápravu a umožňuje teoretický rozsah vyváženia krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou od 100:0 (úplný pohon predných kolies) do 0:100 (úplný pohon zadných kolies). Táto flexibilita poskytuje výhodu výkonu oproti systémom pohonu všetkých kolies (AWD) na požiadanie, ktoré využívajú dvojitú spojku alebo permanentný pohon AWD s medzinápravovým diferenciálom. Okrem toho je systém GR FOUR podstatne ľahší z hľadiska hmotnosti.
Vodič si môže nastaviť výkon pohonu štyroch kolies (4WD) podľa toho, ako vyhovuje jeho preferenciám alebo aktuálne jazdnej situácii, a to pomocou prepínača režimu 4WD. V režime Normal je krútiaci moment rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40, kým v režime športovej jazdy Sport sa rovnováha vychyľuje smerom k zadnej náprave a dosahuje pomer 30:70, ktorý zaisťuje pôžitok z jazdy na kľukatých cestách a pretekárskych okruhoch.
Základné nastavenie v pretekárskom režime Track je 50:50, aby sa zaistila rýchla jazda na súťažných okruhoch alebo v zvláštnych etapách. V každom režime sa rovnováha krútiaceho momentu automaticky prispôsobuje podľa vstupov vodiča, správania vozidla a stavu vozovky alebo dráhy.
Dva podvozky splynuli v jeden
Model GR Yaris má novú špecializovanú platformu; predstavuje spojenie prednej platformy GA-B, ktorá debutovala v úplne novom modeli Yaris v roku 2020 a zadnej platformy GA-C. Toto riešenie umožnilo nový dizajn zavesenia kolies a prispôsobenie systému pohonu všetkých kolies GR-FOUR a zároveň prispelo k vynikajúcej stabilite a ovládaniu vozidla.
Tam, kde štandardný nový Yaris využíva zavesenie zadných kolies s torznou tyčou, má model GR Yaris dvojité lichobežníkové zavesenie, pričom každý prvok je optimalizovaný na zabezpečenie výkonu. Na zavesenie predných kolies sa použil systém vzpier MacPherson.
Brzdy väčšie ako pizza
Športovú brzdovú sústavu zameranú na výkon tvoria veľké ryhované predné kotúče s priemerom 356 mm so štvorpiestikovými strmeňmi. Vďaka svojej konštrukcii sa dokážu vyrovnať s prísnymi požiadavkami vysokorýchlostnej jazdy na dráhe a v špeciálnych etapách s vysokou hladinou tepelnej kapacity.
Záujemcovia môžu svoj Yaris pimpnúť ešte o voliteľnú Súpravu pre pretekársky okruh (Circuit Pack), ktorá obsahuje samosvorný diferenciál Torsen na prednej aj zadnej náprave, športovo vyladené odpruženie a 18-palcové kované disky kolies z ľahkej zliatiny so športovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Priority vývoja
Tím konštruktérov a technikov spoločnosti Tommi Mäkinen Racing špecializujúcich sa na Majstrovstvá sveta v rely sa zameral na zdokonalenie aerodynamiky, rozloženie hmotnosti a nízku hmotnosť nového vozidla – troch nevyhnutných vlastností potrebných na dosiahnutie čo najlepšieho výkonu a jazdných vlastností.
Nižšia línia strechy zlepšila schopnosť vozidla prerážať vzduch. Umiestnením nového 1,6-litrového motora s turbodúchadlom ďalej dozadu smerom k stredu vozidla a akumulátora do batožinového priestoru sa zabezpečilo lepšie vyváženie podvozka, čím sa zlepšilo ovládanie, stabilita a citlivosť.
Trojdverová karoséria je vyrobená z ľahkých materiálov, akým je napríklad polymér z uhlíkových vlákien a hliník, čím sa zaistil pôsobivý merný výkon motora. Nová platforma ponúka širší rozchod zadných kolies a nový systém zadného odpruženia s dvojitým priečnym ramenom. Tím konštruktérov navrhol aj výstuže pod bočnými nosníkmi s cieľom plne využiť výkonnostný potenciál odpruženia.
Aby plány fungovali aj v praxi, model GR Yaris v priebehu vývojového programu testovali profesionálni pretekári a jazdci rely.
Unikátny dizajn
Hoci nový GR Yaris spočíva na samom vrchole úplne nového radu Yaris, má jedinečný kukuč a trojdverovú karosériu so strechou zníženou o 91 mm. K jej vzhľadu prispievajú aj bezrámové dvere. Dizajn prednej mriežky chladiča a spojler vyjadrujú autentický status vozidla GR, kým vzadu dominuje široký rozchod kolies a mohutné blatníky s 18-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin.
Toyota GR Yaris sa nachádza na samom vrchole ponuky úplne nového radu Yaris. Je to jedinečný model, ktorý využíva výhody dizajnérskych a konštruktérskych kvalít pretekárskej značky TOYOTA GAZOO Racing a spoločnosti Tommi Mäkinen Racing, partnerom značky Toyota v súťažiach WRC.
Okrem toho, že slúži ako oficiálny homologizačný model pre vývoj budúceho súťažného vozidla Yaris pre WRC, má zároveň všetky atribúty, ktoré požadujú záujemcovia túžiaci po úspešnej účasti na miestnych súťažiach v rely. Uvedenie modelu na trh je naplánované na druhý polrok 2020 a bude nasledovať po modeli GR Supra ako druhý globálny model GR od spoločnosti Toyota.
„Kým nový model GR Supra je športový automobil vyvinutý pri pretekoch na dráhe, model GR Yaris vznikol na základe našej opakovanej účasti na súťažiach v rely – na čo čakali už mnohí naši fanúšikovia,“ uviedol Šigeki Tomojama, prezident spoločnosti GAZOO Racing, ktorý predstavil model GR Yaris na autosalóne v Tokiu 2020.
Každý aspekt vozidla je zameraný na výkon: úplne nová platforma a motor, nové zavesenie kolies, ľahká konštrukcia, aerodynamický dizajn a nový systém permanentného pohonu všetkých kolies GR-FOUR. Vďaka vysokému výkonu a nízkej hmotnosti má všetky predpoklady na to, aby uspel v súťažiach a zároveň prinášal povznášajúci výkon na cestách ako superšportový hatchback.
Odkaz
Nový model GR Yaris je prvý originálny športový automobil od spoločnosti Toyota s pohonom všetkých kolies a zároveň prvý homologizačný model pre Majstrovstvá sveta v rely od roku 1999, keď bola ukončená výroba modelu Celica GT-FOUR.
V dvoch generáciách a troch modeloch bola Celica GT-FOUR súčasťou najúspešnejších kampaní spoločnosti Toyota v súťažiach WRC. Bol to zlatý vek pretekania v rely, ktorý priniesol značke Toyota 30 víťazstiev v súťažiach rely, štyri tituly majstrov sveta pre jazdcov a jeden titul majstra sveta pre výrobcu. Ako odkaz na jeho slávneho predchodcu a technológiu pohonu všetkých kolies zdobí zadné dvere modelu GR Yaris logo GR-FOUR.
Ako homologizačný model bude GR Yaris podporovať vývoj nového súťažného vozidla pre kampaň WRC tímu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Od svojho návratu na majstrovstvá sveta v roku 2017 vyhrala Toyota svetový šampionát výrobcov (v roku 2018) aj šampionát jazdcov (v roku 2019) s jazdcom Ottom Tänakom.
Toyota si postavila továreň na športiaky
Aby spoločnosť Toyota splnila ciele, ktoré si stanovila pre výkon modelu GR Yaris, zriadila vo svojom závode Motomači nové výrobné zariadenie so špecializovanou linkou na výrobu športových automobilov GR. Namiesto tradičného dopravníkového systému tvorí karosársku a montážnu linku množstvo rôznych buniek prepojených vozidlami s automatickým navádzaním.
Výroba každého automobilu si vyžaduje veľký počet manuálnych procesov, na ktoré spoločnosť Toyota využíva špecializovaný tím kvalifikovaných pracovníkov. Dizajnové riešenie závodu v spojení s talentom jeho zamestnancov umožňuje precíznu montáž karosérií s vysokou tuhosťou na takej úrovni, ktorá sa dá len ťažko dosiahnuť na štandardných výrobných linkách.
Vďaka novým výrobným metódam dokáže zariadenie GR zvládnuť malosériovú výrobu viacerých typov bez toho, aby došlo k zníženiu produktivity.
NEPPREHLIADNITE: