Sýria. Irak. Irán. Globálne otepľovanie. Hybridné hrozby a dezinformácie. Celé zle. Napriek všetkým zlým správam by jeden človek hádam pozabudol na užasný fakt, že žijeme v dobe, v ktorej si môžete kúpiť úplne nový automobil len za 6 590 €. Stačí, keď zamierite do showroomu Dacie. Dámy a páni, práve sa pozeráte na najlacnejší automobil na našom trhu.
Pred chvíľou sme mali na pranieri jeden sympatický indický Renault, ktorý so svojou základnou cenou 5 800 € podliezol úplne všetko, čo sme doteraz mohli poznať. Ešte raz: 5 800. Päťtisíc osemsto, na prstoch toľkoto:
Neuveriteľné, však? Možno áno, no v Indii nemusia automobily spĺňať také prísne bezpečnostné a ekologické kritériá, ako u nás v Európe. A to v konečnom dôsledku vývoj a výrobu auta predraží.
Len o chlp drahšia
Potom som sa však zamyslel. Aké je najlacnejšie auto na slovenskom trhu a koľko vlastne stojí? Dôkladný rešerš webov niekoľkých automobiliek napokon ukázal to, čo som si myslel: najlacnejším autom na našom trhu je dlhoročná stálica Dacia Logan vo výbave Access.
No len sa na ňu pozrite. Krása strieda nádheru. Jednoduchým líniám karosérie dominujú plastové nárazníky – tie sú nielen lacnejšie, ale vďaka tomu, že nie sú lakované, plnia svoju nárazovú funkciu oveľa efektívnejšie.
V nízkorozpočtových záležitostiach sa vyslovene vyžívam, preto oceňujem ďalšie prvky Loganu. Nelakované zostávajú aj kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel, sympaticky groteskným prvkom je dlhočizná anténa na streche auta. Ale nebojte sa, rádio tam nie je.
Vedeli ste, že pôvodný Logan bol navrhnutý tak, aby v kufri previezol dva demižóny tradičného rumunského šnapsu Tuica? Toto je výhoda, ktorú má Logan v základnej výbave. Čím sa dostávame k tomu, že schopnosť premiestniť dva demižóny šnapsu je vlastne celá jeho základná výbava.
Ďalšie prvky výbavy totiž čítajú položky ako mechanické sťahovanie predných okien, mechanické sťahovanie zadných okien, manuálne nastavovanie spätných zrkadiel a… a… uhm… no, vlastne, to je asi všetko. Ale to je v poriadku, veď manuálna činnosť rozvíja motoriku ako u detí, tak aj u dospelých!
Dravec trojvalec
Robustná karoséria však okrem výbavy ponúka statočný trojvalec 1,0 SCe s výkonom až 54 kilowattov (72 koní), ktorý autu prepožičiava zrýchlenie z nuly na stovku už za 15,1 sekundy. To nie je za danú cenu zlý výkon. Táto nízkorozpočtová beštia potom neprestane zrýchľovať až do rýchlosti 158 km/h, čo vám umožňuje napríklad predbiehať na diaľnici.
Okrem toho dostanete bezpečnosť schválenú organizáciou Euro NCAP (3*), peknú 3-ročnú záruku (alebo 100 000 km) a skutočne sexy rozkročenú zadnú nápravu, ktorej potenciál nelakované nárazníky len vylepšujú.
Vy ste sem však prišli najmä preto, aby ste zistili, koľko vás takýto Logan vlastne bude stáť. A bude to veľmi príjemných a ľudových 6 590 €! Presne tak, najlacnejšie vozidlo na slovenskom trhu stojí len o tisícku viac ako Renault, ktorý má motorizovať Indiu. A to určite stojí za pozornosť!