Modely s označením “R” sú tými najvýkonnejšími z dielne Volkswagenu. Fakt, že je medzi nimi aj SUV, síce nie je prekvapivý, ale poriadne šialený.
Modely SUV ostrejšie ako indická kuchyňa sú dnes už relatívne zastúpenou kategóriou v ponukách značiek. Napríklad také Lamborghini Urus. Spravilo ošiaľ a spopularizovalo tento segment. A keďže aj Urus je súčasťou skupiny Volkswagen, bolo by “šokantné”, keby hlavná značka koncernu neprišla s vlastným ostrým modelom SUV. Nečakajte osemvalec a ani 650 koní. Môžem vám však sľúbiť, že keď si sadnete za volant Tiguanu R, nebude vám chýbať ani jeden jediný koník.
Nepredvádza sa
Z hľadiska dizajnu sa Tiguan R snaží držať pri zemi. Iste, športovú verziu od tej štandardnej odlíšite. Prístup k dizajnu je však veľmi striedmy, a tak sa môže stať, že to bude až na druhý pohľad. Minimálne spredu. Tam sa prezrádza najmä mriežkou chladiča v maske nárazníka, ktorá sekunduje tej štandardnej oveľa intenzívnejšie. Prieduchy v nej sú masívne. A nechýba ani písmeno R, ktoré napovedá, že auto bude naozaj rrrýchle.
Zozadu je športovosť o niečo viac do očí bijúca. Písmeno R sa nachádza v strede priamo pod logom značky, a tak by ste ho neprehliadli, ani keby ste chceli. Dominantou sú však výfuky. Sú po oboch stranách a na každej nájdete dvojitú koncovku. Všetky sú skutočné a nechýba im ani označenie Akrapovič, čo napovedá, že toto auto zaručene budete počuť.
V interiéri príslušnosť k “športovej sorte” prezrádza len zopár detailov. Napríklad športový multifunkčný volant s ovládaním režimov jazdy R a všadeprítomné prešívanie modrou niťou. Presne tak, nie červená, ale modrá je športovou farbou Volkswagenu.
Po nasadnutí pocítite objatie športových sedačiek s výrazným bočným vedením. Už tradične musím skonštatovať, že pri civilnej jazde nejde o žiadne “škrupiny”, ale o skutočne príjemné sedadlá. Volkswagen nezabudol ani na taký detail, akým je hasiaci prístroj vo dverách spolujazdca. Dodáva pocit, že tu naozaj pôjde o veľa. Predpokladám však, že ho využijete tak nanajvýš na zahasenie svojich vášní, keď sa náhodou necháte uniesť.
Vo všeobecnosti je inak Tiguan R bežným Tiguanom. Ponúka kopu miesta pre cestujúcich vzadu i pre batožinu v kufri. Aj preto ide o jeden z najrodinnejších športových automobilov na trhu. Ale o rodine sa teraz nebavme.
320 koní?!
Pod kapotou Tiguanu R buble motorizácia, ktorú technici vo Wolfsburgu vyladili do absolútneho šialenstva. Poznáte motor 2,0 TSI? Po nasadnutí za volant tohto auta zistíte, že ste ho doteraz vôbec nepoznali. A to sa pritom vyrába v 190-koňovej konfigurácii pre „bežných“ ľudí a až v 245-koňovej napríklad pre zákazníkov Škody Octavia RS. Čo by ste však povedali na to, že z tohoto štvorvalca je možné dostať až 320 koní? A Tiguan R má všetky do jedného.
V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, a to znie na rodinné SUV sakramentsky vulgárne. Nechýba ani automatická prevodovka a pohon všetkých kolies 4MOTION so špeciálne upraveným systémom vektorovania krútiaceho momentu tak, aby stabilita auta bola na úplne novej úrovni. A ono to funguje!
Pri samotnej jazde stabilita vôbec neprichádza na pretras. Auto drží ako prikované a nepripúšťa zlyhania. Pri normálnej civilnej jazde je však cítiť, že toto auto nebolo zrodené na to, aby jazdilo 50-tkou po meste. Tradičné slovenské nerovnosti vás „vytrestajú“ viac ako v klasickej verzii. No povedzme si narovinu. Bude vás to trápiť, keď budete vedieť, že na stlačenie plynového pedála dokážete rozpútať búrku?
Tiguan R je priestranným a výkonným modelom určeným na zábavu. Napriek všetkému ošiaľu však nezabúda na to, čo majú Slováci najradšej. Praktickosť. Aj preto je to jedno (za vlasy pritiahnuté) rrrrodinné SUV.
Základná cena modelu – Volkswagen Tiguan Life 1,5 TSI EVO 6MT: 30 590 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Tiguan R 2,0 TSI 4MOT DSG7: 55 890 €
EuroNCAP: 5* (2016)
Registračná daň: 2700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce: | 4 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1984 |
Najvyšší výkon [kW (k).]: | 235 (320) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 420/2100-5350 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 270 (zvýšená) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 4,9 |
Spotreba - kombi (WLTP)[l/100 km]: | 8,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 615 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1790 |
Dĺžka [mm]: | 4514 |
Šírka [mm]: | 1859 |
Výška [mm]: | 1658 |
Rázvor [mm]: | 2678 |