TEST Subaru Forester: Keď túžite po dobrodružstve

1730
Zdroj: Rasťo Bujna

Subaru Forester je poriadnym pracantom. Stavil na svoje terénne prednosti, no nezaostáva ani v rámci komfortu na palube.

Píšu sa 70. roky minulého storočia a autá sa stávajú sofistikovanejšími. Technológia, ktorá bola dovtedy vyhradená len pre tie najtvrdšie stroje, sa začala dostávať, aj to áut pre bežný ľud. Správne, hovoríme o pohone všetkých kolies. A japonské Subaru bolo jedným z prvých výrobcov, ktoré ho rozšírili. Dnes sú štvorkolky hlavnou devízou značky so šiestimi hviezdami.

4×4 od začiatku

Aktuálne sa pozeráte na piatu generáciu, ktorá dostala facelift pred dvomi rokmi. Z hľadiska dizajnu sa zmenila hlavne predná maska, na ktorej výrazne ubrali z chrómu a Full LED predné svetlomety spravili kompaktnejšími. Úpravou prešiel aj zadný nárazník, ale tam zmeny prakticky skončili. Pri Foresteri je najzaujímavejší pohľad zboku. Vyzerá obrovsky, no z hľadiska dĺžky ho pokojne môžete zaradiť za Kodiaq. Výrazne kratší je ale rázvor kolies, ktorý sa pohybuje na úrovni 2670 milimetrov. Subaru totiž stavilo na fakt, že v teréne dokáže kratší rázvor zlepšiť prejazdové schopnosti.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Okrem iného ale výrazné previsy znamenajú aj objemný kufor, do ktorého natlačíte až 509 litrov batožiny. Jeho nakladací otvor je široký a nechýbajú tu ani praktické vychytávky v podobe spevnených háčikov po stranách alebo možnosť sklápať zadné sedačky priamo z kufra. Čo tu však chýba, je dvojité dno. Na jeho mieste sa totiž nachádza batéria hybridného systému, a to znamená, že tu nenájdete ani rezervné koleso. To by sa do terénu hodilo.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Naozaj priestranný

Keď už sme pri priestore, toho je dosť aj v kabíne. Lavica v druhom je umiestnená podstatne vyššie ako predné sedačky. S výškou 1,9 metra máte aj sami za sebou miesta na nohy až-až. Na hlavu už citeľne menej, no stále sa zmestíte bez problémov. O úroveň vyššie posúvajú interiér vyhrievané a plne nastaviteľné sedačky či elektricky ovládané strešné okno. Na palube nájdete hneď tri displeje. Jeden informačný v strede analógových budíkov, ďalší na vrchu palubnej dosky a nechýbajú ani multimédiá, ktoré sú retro, ale reagujú relatívne rýchlo a ovládať ich je vďaka fyzickým tlačidlám veľmi jednoduché.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pod kapotou tohto auta buble benzínový dvojliter, štvorvalec Boxer s výkonom 150 koní, ku ktorému však pridali písmenko “e”. Čiže plus elektromotor v prevodovke a ďalších 17 koní. Na jednej strane má naozaj malú batériu, no na druhej strane s ňou dokáže v nízkych rýchlostiach prejsť pár stoviek metrov aj bez zapnutia spaľováku. Čiže ide o akýsi medzičlánok mild a full hybridným pohonom.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Podvozok ide príkladom

Forester sa v rámci podvozka spolieha, ako sa hovorí, na železo. Žiadne adaptívne tlmiče, ale stará dobrá klasika s McPhersonom vpredu a viacprvkovou nápravou vzadu. Sú odladené tak, že aj mnohé oveľa viac pretechnizované autá sa môžu ísť schovať. Svetlá výška 22 cm znamená, že ani na nespevnenom povrchu sa o auto nemusíte obávať. Volič X-Mode ponúka hneď dva režimy do terénu. Jeden na “lightovú” jazdu po prachu a snehu a jeden na momenty, keď ide naozaj do tuhého. Teda vlastne do riedkeho a šmykľavého.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Na bežných cestách je Forester z hľadiska podvozka kusom dobrého auta. Ak ste ale zvyknutí na dynamickú jazdu, v tomto ohľade bude ťahať za kratší koniec. Zrýchlenie na stovku zvládne za takmer 12 sekúnd a pri zošliapnutí pedála na podlahu sa nebudú diať nejaké extrémne zázraky. Všimli sme si ale inú vec, a to naladenie CVT prevodovky. Aj keď ju mnohí hejtujú, vo Foresteri funguje naozaj parádne.

Subaru Forester nie je úplne mainstreamovou voľbou. No so svojimi terénnymi vlastnosťami a praktickým imidžom sa hodí vodičom, ktorí bažia po zážitkoch.

Základná cena modelu – Subaru Forester Pure: 37 490 €

Základná cena testovanej verzie – Subaru Forester Premium: 45 490 €

Euro NCAP: 5* (2019)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:plochý, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5600-6200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:194/4000
Najvyšší výkon elektromotora [kW(k)]:12,3(16,7)
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW(k)]:110(150)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,8
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]:6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:509
Objem nádrže [l]:48
Prevádzková hmotnosť [kg]:1664
Rozmer pneumatík:225/60 R17
Dĺžka [mm]:4625
Šírka [mm]:1815
Výška [mm]:1730
Rázvor [mm]:2670