TEST: Škoda Superb Scout | Český plnokrvník (aj) na prašné cesty

1875

Napriek súčasnému trendu nie každý potrebuje, prípadne chce, auto typu SUV. Pohon všetkých štyroch kolies a oplastovanie chúlostivých partií sa v mestskej džungli niekedy zíde viac ako v teréne. A úprimne, plastové brnenie pridáva autu na drsnosti, a to sa niektorým z nás určite páči.

Škoda ponúkala outdoorový balík pre svoju vlajkovú loď už v predchádzajúcej generácii. Tradičnú Scout verziu priniesla až v súčasnom Superbe po omladzovacej kúre. Zvýšený podvozok a ochrana spodnej časti sa dá priplatiť aj u iných verzií, ochranný paket je však súčasťou iba modelovej línie Scout.

Pri pohľade zboku vynikne dlhý rázvor vozidla

Brnenie iba naoko

Kým čierne časti nárazníkov plnia svoju ochrannú funkciu, chrómové časti predného a zadného nárazníku pôsobia skôr ako dekorácia. Ako celok svoj účel plnia a Superbu dodávajú mohutný a sebavedomý výzor. Nedávny facelift priniesol exteriéru iba kozmetické zmeny. Vpredu sa upravil tvar predných svetlometov a hmloviek, vzadu pribudla chrómová lišta spájajúca zadné svetlomety. Nové sú svetelné podpisy, ako aj moderné dynamické smerovky.

Zadný nárazník mohol byť vyriešený vkusnejšie

Autá tohto typu už nemusia byť fádne hnedé, šedé alebo čierne. Nezvyčajná oranžová farba zaujme už na prvý pohľad a navyše sa po testovacom týždni ukázala ako vysoko praktická a odolná voči špine. Dizajnu by určite pomohli priznané koncovky výfukov minimálne pri silnejších motorizáciách.

NEPREHLIADNITE:

Vkusne, ale bez emócií

Konzervatívny majiteľ Superba ocení, že interiér ostal skoro nezmenený. Aj on však privíta plne digitálny prístrojový panel, ktorý nahradil trochu lacno vyzerajúce štandardné „budíky“. Rozsah ponúkaných údajov a spôsob ich zobrazenia ulahodí určite každému.

Interiér je pomerne jednoduchý, pôsobí však dostatočne luxusne

Obloženie palubnej dosky, výplne dverí a stredovej konzoly imitáciou dreva je otázkou vkusu. Použité materiály sú ale starostlivo vyberané a mäkčené plasty prevládajú nad tvrdými. Infotainment po novom stratil fyzické tlačidlá a otočné ovládače, čím prišiel o časť praktickej stránky. Jeho do priestoru vystúpený displej však vyzerá modernejšie a lepšie sa vyníma na palubnej doske. Práca s ním je bezproblémová, intuitívna, systém je rýchly a jednotlivé položky sú logicky usporiadané.

Na pohľad luxusný, ale bez fyzických tlačidiel trochu menej praktický displej infotainmentu

Podporu Android Auto a Apple Car Play považujem za štandard, zarazila ma ale nutnosť výberu spôsobu pripojenia pri opätovnom použití rovnakého telefónu. Naopak, umiestnenie USB portu a úložného priestoru na telefón pred voličom automatu potešilo.

Na rozdiel od novších modelov značky je ventilácia plne ovládaná prostredníctvom fyzických tlačidiel a otočných ovládačov. Tak si to ešte užívajme, kým sa dá…

Sedadlá sú vďaka ich elektrickému ovládaniu ukotvené trochu vyššie, chvíľu som si zvykal na tvarovanie operadlovej časti v oblasti lopatiek, celkovo sú však pohodlné a vhodné na dlhé cesty. Vzdialenosť pedálov spolu s rozsahom nastavenia volantu vyhovie každému.

Predné sedadlá sú bohato dimenzované a všestranne nastaviteľné

Priestor vpredu zodpovedá priemeru strednej triedy, miestom na nohy na zadných sedadlách ju však vysoko prevyšuje. Panoramatická strecha ale limituje výšku pasažierov vzadu na približne 185 cm. Rozmerný batožinový priestor s množstvom „Simply Clever“ riešeniami patrí právom k pýcham modelu Superb.

V interiéri nájdeme aj prvky, ktoré na prvý pohľad úplne nenadchnú. Volant by si zaslúžil lepšie vyzerajúce tlačidlá a hlavne ovládanie tempomatu. Volič automatu by bolo vhodné vymeniť za kratší kus s vkusnejšie vyzerajúcou hlavicou. Odomykanie a zamykanie auta by nemuselo nutne vydávať rovnako hlasný zvuk ako v modeli Fabia. Odhliadnuc od týchto pár detailov, interiér Superbu považujem za veľmi príjemný, vkusný a hodný vlajkovej lode značky.

Aj na nespevnené cesty

Testovaný Scout má pod kapotou v súčasnosti najsilnejší motor z ponuky značky Škoda, a to benzínový štvorvalec už známy z iných modelov koncernu Vokswagen. Superbu poskytuje nadštandardnú dynamiku, navyše príjemne dávkovanú v širokom spektre otáčok. Sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka radí logicky a jemne aj pri veľmi pomalej jazde. Pri potrebe rýchlej akcelerácie a kickdowne však zvykne zaváhať, čo spolu s oneskorením reakcie motora na pohyb plynového pedálu dokáže prekvapiť. Riešením je športový režim prevodovky, ktorý udrží zaradený nižší prevodový stupeň, a tým aj vyššie otáčky. Pomerne časté využívanie výkonu motora prekvapivo neviedlo k nadmernej spotrebe paliva. Priemerne som jazdil za 8,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici a v meste som prekročil 9 litrov, okresky znížili apetít motora pod 7,5 litra.

Kompromisne nastavený podvozok poskytuje autu dostatočné pohodlie spolu s istými jazdnými vlastnosťami. Rozdiel medzi ponúkanými jazdnými režimami je citeľný, pričom je možné ich prvky navzájom kombinovať. Adaptívne tlmiče dokážu v komfortnom režime vyžehliť aj väčšie nerovnosti vozovky, naopak, v športovom vedia auto pritvrdiť a dodať podvozku väčšiu istotu v zákrutách. Fyzika sa, samozrejme, oklamať nedá, a tak žiadna elektronika napriek silnému motoru nespraví zo Superba športové náčinie. V zákrutách cítiť rozmery a hmotnosť auta, na druhej strane aj sympatickú snahu pohonu všetkých štyroch kolies brániť autu v prirodzenej nedotáčavosti.

Dlhý rázvor a iba 15 mm svetlej výšky navyše oproti bežnému Superbu síce nedovolí autu prekonávať veľké terénne prekážky bez rizika poškodenia podvozku, bežné poľné cesty ale zvláda s gráciou. Špeciálny offroad režim navyše dokáže prispôsobiť elektroniku, a tak pomôcť Superbu zdolať zľadovatený alebo rozbahnený terén.

Verdikt

Superb Scout je prezentovaný ako samostatný model. Je ponúkaný výlučne s dvoma najsilnejšími motormi,  a tým aj pomerne vysoko nastavenou cenou, čo okrem iného zabezpečí jeho majiteľom určitý punc exkluzivity. Drsnejší výzor síce zaujme, na druhej strane prinesie iba málo navyše oproti iným verziám Superbu.

Základná cena modelu – Škoda Superb Combi 1.5 TSI ACT 110 kW 6° MP Active : 26 090 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb Scout 2.0 TSI 200 kW (272 k) 7° AP 4×4: 45 730 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km, servis 5 rokov alebo 100 000 km v cene

Registračná daň: 1900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:200 (272) / 5 500 – 6 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:350 / 2 000 – 5 400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,7
Spotreba paliva kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:8,0 – 9,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:660/1950
Objem nádrže [l]:66
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 667 – 1 870
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4 863
Šírka [mm]:1 864
Výška [mm]:1 496
Rázvor [mm]:2 841