O Scale sa hovorí ako o nástupcovi modelu Rapid. Kým v prípade Rapidu išlo skôr o finančne výhodnú ponuku plnú kompromisov, Scala predstavuje plnohodnotného konkurenta kompaktných hatchbackov nižšej strednej triedy.
Zatiaľ čo verzia s motorom 1.5 TSI predstavuje výkonnostný vrchol ponuky, testovaná vznetová jedna–šestka atakuje rekordy v ekonomike prevádzky.
Spaceback
Predĺžené zadné okno v štýle Rapidu Spaceback Scale pristane a odlišuje ho tým od iných modelov značky. Nový dizajnový štýl predných a zadných svetiel bude súčasťou ďalších modelov českej automobilky. Výrazné tmavé disky kolies a správne umiestnené prelisy na dverách vkusne dotvárajú bočnú časť auta.
Škoda po novom
Dizajnéri Škody upustili od lacno pôsobiacich výplní dverí a v Scale už použili čalúnenie aspoň v oblasti opierky ruky. Nový tvar v podobe štíhlej palubnej dosky s výrazným tabletom multimediálneho systému pôsobí moderne a zároveň prakticky. Okrasná červená linka sa tiahne od dverí a obkresľuje výduchy ventilácie. Trochu jednoducho pôsobí plastová plocha pred spolujazdcom, ktorá sa navyše nepríjemne leskne.
Športové sedadlá majú dostatočne dlhý sedák s príjemným sklonom. Menej spokojný som bol s tvarovaním operadlovej časti. Posed však celkovo hodnotím pozitívne. Nízka športová poloha, dostatočná vzdialenosť pedálov od sedadla a široko nastaviteľný volant by mal ulahodiť asi každému. Priestor vpredu je v každom smere dostatočný. Na zadných sedadlách sa pohodlne usadia dvaja priemerne vysokí pasažieri, musia však počítať s kolmejšie ukotvenými operadlami.
Ergonómii ovládacích prvkov nie je až na kontrolu ventilácie čo vytknúť. Infotainment je prehľadný s výbornou odozvou dotykového displeja. Pre využívanie systému Android Auto alebo Apple Car Play je potrebné si zadovážiť kábel s koncovkou USB-C.
Abstinent
Vznetová jedna-šestka zaujme rozsahom použiteľných otáčok. Prebudí sa od hodnoty 1500, slušne zatiahne od 2000 a pokračuje plynule až k hranici 4000. Manuálna prevodovka je rozumne odstupňovaná. Prvé tri prevody sú krátke, čím dodajú autu potrebnú dynamiku. Zvyšok je dlhší a pomáha udržať nízku spotrebu paliva. Na šiestom prevodovom stupni motor „točí“ pri diaľničnej stotridsiatke iba 2250 otáčok.
Auto je výborne odhlučnené od aerodynamickeho hluku aj hluku od podvozku. Do interiéru preniká iba monotónny zvuk motora. Agregát má s prihliadnutím na svoj objem dostatočný výkon a nezahanbí ani pri predbiehaní. Pedál spojky má dlhý chod a nekladie skoro žiadny odpor. Spokojný som bol s priamym riadením, účinok jeho posilňovača však mohol byť menej výrazný. Prekvapil ma pomerne ostrý nástup bŕzd, k ich práci však nemám výhrady.
Na kvalitnej ceste som ocenil isté jazdné vlastnosti, ktoré umožňujú pomerne rýchly prejazd zákrutami. Na nerovnostiach však zadná vlečená náprava pôsobí trochu nervózne a zvykne odskočiť. Tuhšie naladený podvozok síce zvláda bežné chyby vozovky, na väčšie diery už posádku auta patrične upozorní.
Verdikt
Nová Scala sa vážne vydarila a bezpochyby sa na Slovensku zaradí medzi najpredávanejšie autá vo svojej triede. Vybral by som si ju však s benzínovou jedna-päťkou a vyššou výbavou. Najväčšou devízou Scaly s testovanou motorizáciou je jej spotreba. Okresky zvláda za štyri litre, mesto a diaľnicu za päť litrov na 100 km.
Základná cena modelu – Škoda Scala Active 1.0 TSI 70 kW (95 k) 5° MP: 13 490 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Scala Ambition 1.6 TDI 85 kW (115 k) 6° MP: 18 930 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 85(115)/3 250 – 4 000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/1 500 – 3 250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,1 |
Spotreba kombinovaná (WLTP) [l/100 km]: | 4,5 – 5,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 467 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 324 – 1 471 |
Rozmer pneumatík: | 205/50 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4362 |
Šírka [mm]: | 1793 |
Výška [mm]: | 1471 |
Rázvor [mm]: | 2649 |