TEST: SEAT Leon ST | Len on

2011

SEAT Leon prešiel nedávno modernizáciou, ale v podstate sa nijak zásadne nezmenil. Vtip je v tom, že ani nemusel.

Nebudem sa tým tajiť a poviem to na rovinu. Súčasná generácia SEAT-u Leon je mi už od jej predstavenia v roku 2012 veľmi sympatická. Možno to nie je najdokonalejšie auto vo svojej triede, ale rozhodne ponúka jeden z najlepších pomerov ceny a hodnoty. Skrátka, málokto vám dá za vaše peniaze viac, ako SEAT v prípade Leona. Modelový rok 2017 prichádza s viacerými inováciami, ktoré robia toto auto ešte viac lákavejším.

Čo je nové?

V SEAT-e si uvedomujú, že jedným z najhlavnejších argumentov, ktorý rozhodne o tom, že si zákazník vyberie práve Leon, je dizajn. Preto sa zmenil iba minimálne. Nové sú však obidva nárazníky ako aj grafika svetiel. Maska chladiča lemovaná chrómovaným rámikom je teraz o 40 mm širšia, čo auto vizuálne rozširuje. Vo vnútri sa môžete tešiť na príjemnejšie materiály a na vylepšené odhlučnenie. Azda najväčšou novinkou je nová generácia multimediálneho systému, ktorá prichádza s dotykovým displejom až do veľkosti 8 palcov (doteraz max. iba 6,5“). Na rozdiel od sesterského Golfa si však Leon ponechal otočné tlačidlo hlasitosti, čo veľmi kvitujem. Druhé rovnaké  tlačidlo na opačnej strane displeja však padlo za obeť trendom, čiže napríklad posúvať medzi pesničkami sa musíte dotykovo. Často sa mi stávalo, že som stlačil to, čo som nechcel. Samozrejmosťou je konektivita s mobilnými telefónmi prostredníctvom aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba ani port na bezdrôtové nabíjanie mobilu. Milovníkov moderných technológií však určite poteší tiež skutočnosť, že ponuku príplatkovej výbavy rozšíril okrem iného aj plne digitálny prístrojový panel. Zaujímavosťou je taktiež funkcia klimatizácie AirCare, ktorá vďaka filtrom vzduchu s aktívnym uhlím zbavuje ovzdušie v aute až 99 % alergénov.

Interiér bez dizajnových výstrelkov možno nikoho nenadchne, ale určite ani neurazí.

Novinkou je aj množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov. Asi najužitočnejší z nich je asistent jazdy v dopravnej zápche. Spája funkciu adaptívneho tempomatu a asistenta pre udržiavanie v jazdnom pruhu. Automatická prevodovka je podmienkou. Potom už len stačí, keď si v zápche otvoríte noviny a nenecháte sa ňou rozladiť. Nekonečné rozbiehanie sa a opätovné brzdenie zvládne nový Leon aj bez vašej pomoci. Funguje to až do rýchlosti 60 km/h. Nechýba ani systém automatického núdzového brzdenia s funkciou rozpoznávania chodcov.

Nový stupeň výbavy

Do cenníka modelu Leon pribudla jedna nová verzia. Základ aj naďalej predstavuje výbava Reference, pričom druhým stupňom ostáva výbava Style. Funkciu vrcholnej výbavy doteraz zastávala športovo ladená verzia FR, ale ponovom budú najvyššie výbavy dve. Pre vodičov, ktorí majú radi športový vzhľad ostáva v ponuke aj naďalej verzia FR, ale pribudla luxusná alternatíva – výbava XCELLENCE. Ceny sú na vlas rovnaké s výbavou FR. Ide len o to, aby si nemusel každý, kto chce dobre vybavené auto, kupovať relatívne agresívnu verziu FR, keď jeho charakteru by vyhovovalo skôr niečo uhladenejšie. Presne na to je tu výbava XCELLENCE, ktorú má aj auto na fotkách. Poznávacím znamením je chrómovaná lišta na spodnej hrane bočných okien a spomínaná nová maska chladiča má v prípade tejto verzie chrómované ozdoby aj vo vnútri.

Leon ST má všetko, čo sa od moderného kombi očakáva – podlaha kufra môže mať dve polohy, aby sa sedadlá sklopili do roviny s ňou. Samozrejmosťou je možnosť ich sklopenia aj z kufra.

Prekvapivo dobrý motor

Testovali sme auto so 125-koňovou verziou motora 1.4 TSI. Ide asi o najnevýraznejší benzínový motor v ponuke. Prečo? No lebo od 1.2 TSI toho človek veľa nečaká, ale mňa tento motor dokáže vždy príjemne prekvapiť. „Jedna-štvorka“ vyladená na 150 koní jazdí veľmi slušne, nehovoriac o motore 1.8 TSI. Najpredávanejším agregátom je však práve nami testovaná „jedna-štvorka“ s výkonom 125 koní. Príde mi to trochu divné, pretože má len o 15 koní viac ako motor 1.2 TSI, pričom je drahšia o 1 130 €, čo je celkom dosť. Ľudia sa zrejme boja tej „jedna-dvojky“ a radšej si priplatia aspoň za tú slabšiu „jedna-štvorku“. Musím však povedať, že je to veľmi dobrý motor. Je tichý, úsporný a má aj celkom slušný ťah. Čo sa týka spotreby, najvyššiu sme zaznamenali v meste, a to len 6,5 l/100 km. Na diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer 6,3 l/100 km. Pri jazde mimo mesta po okreskách vám bude stačiť na prejdenie 100 km aj 5 litrov benzínu.

Španielsky temperament

Ako som spomínal, 125-koňový motor tomuto kombíku úplne stačí. Musím ho však pochváliť aj za jazdné vlastnosti. Dobrý motor v kombinácii s tuhým, no nie zbytočne tvrdým pružením, priamym riadením, presným radením a dobrým posedom za volantom poteší každého vodiča, ktorého šoférovanie baví. Pre tých náročnejších je ponovom za príplatok k dispozícii aj adaptívny podvozok, teda tlmiče s elektronicky nastaviteľnou tuhosťou.

Resumé

Ako spieva Maťo Ďurinda, Leony sú dnes výnimočné. Nie, nie som hluchý, iba žartujem. Nemám čo dodať. Leon je skrátka jedno z mála áut, na ktorom mi nič nevadí. Na každom aute sa niečo nájde. Väčšinou sú to viac či menej podstatné detaily, ale tu mi nič zásadné neprekáža. Jedným dychom ale musím dodať, že mi trochu chýba to druhé otočné tlačidlo na ovládanie multimediálneho systému. Dotykovému ovládaniu, skrátka, neviem prísť na chuť.

Základná cena modelu – SEAT Leon ST 1.2 TSI Reference: 13 690 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon ST 1.4 TSI XCELLENCE: 18 530 €
Záruka: 6 rokov / 150 000 km

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:92 (125)/5000-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 /1400-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,7/4,3/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:587/1470
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1257
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4549
Šírka [mm]:1816
Výška [mm]:1454
Rázvor [mm]:2636