TEST: Renault Kadjar | Kolobeh života

210

Podobne ako u ľudí, aj v prípade výrobkov existuje určitý kolobeh života. Ten je prirodzený a často predvídateľný. Renault Kadjar sa vo svojej prvej podobe ohrial na trhu presne 4 roky, ako by sme aj očakávali. No a prišiel čas na zmenu k lepšiemu? Dal som si za úlohu to zistiť.

Renault Kadjar je svojou veľkosťou prostredným SUV značky, čo ho predurčuje k dôležitému životnému poslaniu. Práve táto kategória áut postupne „požiera“ modely kombi a hatchback, ktorých boli kedysi plné ulice.

Pokiaľ ste však chceli tento model s benzínovým motorom, v ponuke na vás čakal drobný 1,2-litrový štvorvalec. Ten však neprežil kontrarevolúciu v podobe zvyšovania objemu.

MUA

Maskéri sa pohrali s exteriérovým dizajnom len do tej miery, aby oklamali oči zákazníkov. Prednej maske boli dopriate lesklé materiály pre optické zvýšenie hodnoty vozidla. Podobná finta bola použitá pri predných hmlových svetlách. Po novom majú hranatý tvar a obklopujú ich chrómové estetické prvky.

Na zadnej strane pribudol dizajnérsky náznak výfukov, ktorý nie je na modeloch značky neznámym pojmom a LED technológia, ktorou boli vybavené skoro všetky svetlá od zadku po predok auta. V interiéri sa zmeny premietli do vyžehleného dizajnu palubnej dosky. Francúzi sa rozlúčili s „hardvérovými“ tlačidlami v okolí displeja multimediálneho systému.

Nie som fanúšikom tohto prístupu, no musím uznať, že to výrazne pomáha estetike interiéru. Rovnako pribudli otočné ovládače klimatizácie, ktorých prevedenie je výborné. Špeciálnu pozornosť by som chcel venovať sedadlám. Sú kompromisom medzi stabilným posedom v zákrutách a pohodlným sedením na dlhých cestách. Nestratili by sa ani v športovo ladenom aute.

Doplna

Jediným benzínovým motorom v ponuke sa po facelifte stáva 1,3-litrový turbom preplňovaný štvorvalec. Od jeho predchodcu s objemom 1,2 litra sa nelíši len decilitrom objemu navyše. Nový motor pôsobí ako omnoho objemnejší agregát vďaka nárastu krútiaceho momentu o 65 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1750 ot./min.

Jednoducho sa Renault pohol veľmi dobrým smerom a obrat vo filozofii zväčšením objemu padol na úrodnú pôdu. Motor si nevyžaduje toľko vašej pozornosti a nepotrebuje dostávať brutálnu porciu otáčok, aby sa rozhýbal k dynamickým reakciám. Jednoducho je omnoho príjemnejší po užívateľskej stránke.

V porovnaní s predošlým agregátom 1,2TCe, nedisponuje takou výraznou „turbo dierou“ a musím pochváliť aj vyladenie spojky a plynového pedála. Nenastrúhate s nimi ľavou zadnou medziplyny pri podraďovaní, no pri rozbiehaní sa vyhnete poskakovaniu, pokiaľ sa zasnívate na semaforoch.

Z hľadiska spotreby dosiahol Renault Kadjar celkom očakávané cifry. Na diaľnici sa predviedol apetítom mierne pod hranicou 8 litrov na 100 km. To je v prípade malých benzínových motorov, ktoré poháňajú vysokú karosériu, celkom bežné. V meste som sa dostal výraznejšie pod hranicu magickej sedmičky, konkrétne na úroveň 6,8 litra.

V prípade medzimestskej spotreby padol apetít motorizácie TCe 160 GPF na úroveň 5,8 litra. Rád by som však ešte za okraj doplnil, že by som v prípade tohto modelu oželel voľbu manuálnej prevodovky. Radšej by som si zvoli sedemstupňový dvojspojkový systém EDC, a to z jednoduchého dôvodu.

Kulisa prevodovky mi neprišla taká uspokojivá pri radení, ako by som očakával. Z iných modelov Renault však môžem potvrdiť, že si prevodovka EDC a 1,3-litrový štvorvalec rozumejú veľmi dobre.

Základná cena modelu – Renault Kadjar TCe 140 GPF ZEN: 20 490 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Kadjar TCe 160 GPF INTENS: 23 490 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1332
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:117(160)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:260/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,4-7,5/5,1-5,3/5,9-6,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:472
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1333-1442
Rozmer pneumatík:215/55 R18 99V
Dĺžka [mm]:4489
Šírka [mm]:1836
Výška [mm]:1613
Rázvor [mm]:2646