TEST: Renault Grand Scenic | V šľapajach staršieho brata

7225

Nie, toto nie je Renault Espace. Toto je nový Renault Grand Scenic a svojmu väčšiemu súrodencovi poriadne dýcha na chrbát. Postačí aj dostupnejší Grand Scenic, alebo sa oplatí investovať do väčšieho, ale drahšieho modelu Espace?

Tak táto otázka mi vŕtala v hlave počas celého týždňa, kým som na tomto aute jazdil. Nový Grand Scenic je fakt veľký. Citeľne väčší ako jeho predchodca, pričom v niektorých dimenziách doháňa aj minulú generáciu modelu Espace. Scenic začínal ako MPV verzia modelu Mégane, teda ide o päťmiestny van segmentu C. Počnúc druhou generáciou je v ponuke aj predĺžená verzia Grand Scénic, ktorá môže byť vybavená aj siedmimi sedadlami. Nedávno sa začala predávať už štvrtá generácia tohto modelu, ktorú sme si vyskúšali práve v spomínanej predĺženej verzii s príplatkovým tretím radom sedadiel.

Radosť sťahovať

Podľa môjho názoru ide dizajn áut od Renaultu v posledných rokoch veľmi dopredu. Majú šikovného šéfdizajnéra, Holanďana Laurensa van den Ackera, ktorý vytvoril súčasný dizajnový štýl značky. Renaulty, hádam, neboli nikdy v histórii krajšie ako dnes. A platí to aj pre Scenic. Napriek tomu, že ide o auto, ktoré má byť v prvom rade priestranné, je podľa mňa aj celkom pekné. No a čo sa týka tej priestrannosti, keď už by som sa rozhodoval pre auto tohto typu, zrejme by som si priplatil za dlhšiu verziu Grand Scenic. Rozdiel je prijateľných 600 €, za čo získate o 212 litrov väčší batožinový priestor. Ak prihodíte ďalších 600 €, môžete mať síce iba o 27 litrov väčší kufor, ale 7 miest na sedenie. Sedadlá sú samostatná kapitola. Bol som doslova fascinovaný z ich bleskového automatického sklápania. V kufri stačí vybrať sedadlo, ktoré chcete sklopiť a následne stlačiť tlačidlo. Vybavené! Moje najobľúbenejšie tlačidlo však bolo to, ktorým sa sklápajú všetky sedadlá naraz. Stačí ho len stlačiť a môžete so založenými rukami sledovať predstavenie. Najprv sa automaticky zasunú opierky hlavy, aby sa nestalo, že sa sedadlo pred úplným sklopením zasekne, no a následne sa všetky sedadlá bleskovo sklopia pekne do roviny. Priestor, ktorý vznikne, je obrovský. Hodil som tam horský bicykel a skoro sa mi tam stratil.

Veľká stredová konzola si rada zapraská, keď sa o ňu opriete kolenom.

Chutí mu

Testovali sme najvýkonnejšiu verziu, ktorá má pod kapotou naftovú „jedna-šestku“ s dvomi turbodúchadlami. Vďaka nim produkuje slušných 160 koní. Tento motor sa štandardne dodáva so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Musím povedať, že prevodovka funguje veľmi dobre. Ako to už býva u dvojspojkových prevodoviek zvykom, treba si len dať trochu pozor na manévrovanie v kopcoch, ale inak k fungovaniu tejto prevodovky nemám žiadne výhrady. Motor je tiež výborný. Dobre odhlučnený a hlavne dostatočne výkonný. V takom veľkom aute príde silný motor veľmi vhod, najmä pri plnom obsadení. Výkon motora je však bohužiaľ cítiť aj na spotrebe. V meste sme jazdili najprv za 8 litrov, ale nakoniec sa priemerná spotreba ustálila na 7,5 l/100 km. Mimo mesta stačí na prejdenie 100 km Grand Scenicu aj o dva litre nafty menej. Najväčším kameňom úrazu je však diaľnica. Motor síce pracuje pri rýchlosti 130 km/h na 2 300 ot./min., ale spotreba paliva prevyšuje 8 litrov. Cestou z Bratislavy do Žiliny to bolo väčšinu času dokonca deväť litrov, nakoniec to ale kleslo na 8,4. Cestou späť to bolo 8,2 l/100 km.

Prístrojový panel je už tradične digitálny s možnosťou voľby farby a grafiky.

Popiera fyziku

Jednou z najzaujímavejších vecí na novom Renaulte Scenic sú jeho kolesá. Renault prišiel s úplne novou filozofiou – na svoj rodinný van montuje kolesá s priemerom až 20 palcov. Ak sa trochu zaujímate o autá, určite ste si všimli, že na všetkých dizajnérskych skiciach majú autá obrovské kolesá. Na obrázku to vyzerá dobre, ale v praxi je to nerealizovateľné. V Renaulte si však položili otázku: „Prečo nie?“. Výsledkom sú 20-palcové disky kolies už v základnej výbave. Ide však o neštandardný rozmer vyvinutý špeciálne pre Renault Scenic. Kolesá totiž nie sú širšie ako bežné 16-tky. Majú rozmer 195/55 R20. Bočnica s výškou 107 mm je pritom vyššia ako na bežných 17 či 18-palcových kolesách, čo zas prispieva ku komfortu jazdy. A hlavne, vyzerá to super. Pri pohľade na šírku tých pneumatík som sa však trochu obával jazdných vlastností. Musím ale povedať, že na ceste držia oveľa lepšie ako som čakal. Ide len o optický klam, pretože šírka kolies je neúmerná k ich priemeru, ale v skutočnosti je kontaktná plocha s vozovkou dostatočná. Zároveň naladenie podvozka sa konštruktérom robilo lepšie, keďže im stačilo všetko nastaviť na jeden rozmer kolies. No a pri jazde je to aj cítiť. Neviem, či je momentálne na trhu MPV s lepšími jazdnými vlastnosťami ako má nový Renault Scenic.

V sedemmiestnej konfigurácii vám veľa miesta na batožinu neostane, ale pokiaľ pocestujete piati, na kufre vám ostane vyše 500 litrov.

Resumé

Ak by som sa mal vrátiť k otázke z úvodu, zrejme by som sa uspokojil s Renaultom Grand Scenic. Oproti svojmu predchodcovi narástol vo všetkých smeroch, ale aj keď sa to možno na pohľad nezdá, k rozmerom Renaultu Espace má ešte ďaleko. Veď na dĺžku stráca poriadnych 223 mm, na šírku 22 mm, na výšku 17 mm a rázvor kolies je v porovnaní s Grand Scenicom až o 80 mm kratší. Bohužiaľ, je to cítiť aj na cenách. Espace prakticky začína tam, kde Grand Scenic končí. Ak mám byť úprimný, ten tretí rad sedadiel v Scenicu nebol navrhovaný pre dospelých. Ja som sa tam síce zmestil, ale v každom smere som sa dotýkal auta. Pre deti by však tieto sedadlá bohato stačili, pričom ani nastupovanie dozadu nie je až také ťažké. Aký je teda záver? Na Espace nový Grand Scenic jednoducho nemá, ale za dané peniaze ponúka naozaj veľa muziky.

Základná cena modelu – Renault Grand Scenic 1.2 TCe 115 ZEN: 18 890 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 EDC Bose: 28 490 €
ruka: 5 rokov / 100 000 km

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:118 (160)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:360 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,3/4,4/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:533/1737
Objem nádrže [l]:53
Prevádzková hmotnosť [kg]:1735
Rozmer pneumatík:195/55 R20
Dĺžka [mm]:4634
Šírka [mm]:1866
Výška [mm]:1660
Rázvor [mm]:2804