TEST: Peugeot 508 GT⎜Drama queen

1202
Zdroj: František Pisarovič

Peugeot je jedna z mojich obľúbených automobiliek. Vždy, keď išlo do tuhého, stavili na jednu zdanlivo zbytočnú, no nanajvýš ľudskú vec: dizajn. A vždy im to aj vyšlo. Peugeot 508 nie je dokonalé auto, no dokonale potvrdzuje, prečo táto taktika periodicky funguje.

Pozrite sa naň. Naozaj. Toto je vec, ktorá vašim susedom supluje rolu chiropraktika. Peugeot 508 je na prvý pohľad autom, ktoré otáča hlavy. Komu by napadlo, že je to Peugeot?

508 púta pozornosť takmer intuitívne
Zdroj: František Pisarovič

V zábere

Zvykajte si. Peugeot je momentálne na ťahu minimálne v dizajnérskej rovine. Niektoré riešenia použité v 508-čke sú síce vyslovene samoúčelné, no jednoznačne originálne. A užitočné pre jednotlivé vizuálne prepojenie modelov – reč je napríklad o svetlometoch denného svietenia nie náhodou evokujúcich levie pazúre.

Niet sa čomu čudovať – nepodobá sa na nič iné na trhu
Zdroj: František Pisarovič

Päťstoosmička je dramatická. Je to jej základné poslanie, ktoré vykonáva mimoriadne dobre z každého uhlu pohľadu. Deje sa tak najmä preto, lebo ctí niekoľko základných proporčných pravidiel a využíva niekoľko optických klamov, ktoré ale so sebou nesú aj isté kompromisy.

Línia presklenia je nekompromisne nízka, kvôli čomu musíte prijať isté… Kompromisy.
Zdroj: František Pisarovič

Avšak aj dizajnérske výstrelky, napríklad ostro rezané koncovky výfukov, sú plne funkčné. Pôsobivému prednému svetelnému podpisu sekunduje aj zadný. Pri odomykaní a zamykaní vozidla vás odmenia efektnou animáciou, ktorú buď milujete, alebo sa za ňu trocha podvedome hanbíte.

Silueta 508-čky je podobne pôsobivá ako jej jazdná istota
Zdroj: František Pisarovič

Kabína? Kokpit!

Testovanú päťstoosmičku vyhotovili v najvyššom výbavovom stupni GT, za ktorý si Peugeot pýta presne 41 590 €. To sa prenieslo aj do jej taktiež dramatického interiéru. Ako prvé vás v kabíne privíta hutný zvuk zatvorenia bezrámových dverí zodpovedných za opticky nízku siluetu, pri nastupovaní – najmä vzadu – však jej nízka línia strechy môže vyšším ľuďom prekážať.

Kabína 508-čky je perfektne spracovaná a vyrobená z príjemných a voňavých materiálov
Zdroj: František Pisarovič

Zdanlivo stiesnený interiér ponúka viac miesta, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Široká stredová konzola sa sprvu môže javiť ako nepraktické riešenie, ponúka však dokonalú ergonómiu pre vodiča.

Klaviatúrne riešenie základného ovládania infotainmentu je pohodlné pre vašu pravú ruku podobne ako páka prevodovky
Zdroj: František Pisarovič

Aj tu platí, že vám najväčší Francúz musí sadnúť ako sako. Hovorím predovšetkým o maličkom volante, ktorý môže niektorým ľuďom prekážať vo výhľade na prepracovaný digitálny panel. Závisí od nastavenia výšky volantu – ja ho preferujem položený nižšie, čiže na prístrojový panel s prehľadom vidím.

Radí sa princípom shift-by-wire známym ovládačom.
Zdroj: František Pisarovič

Peugeot 508 je auto, ktoré sa vie postarať o komfort vašej pravej ruky. To je pri tiahlych diaľničných presunoch pre mnohých kľúčová vlastnosť. Aj keď je ergonómia systémov usporiadaná trocha inak ako v nemeckých vozidlách, vďaka šikovne vymyslenému systému klaviatúrnych tlačidiel máte všetko podstatné na dosah.

Bez srandy – audiosystém Focal patrí k najlepším v triede.
Zdroj: František Pisarovič

Aj vzadu je miesta dosť, ale nie úplne reprezentatívne. Výhľad tiež kazí klesajúca línia okien sedanu, v tomto smere však Peugeot ponúka riešenie, ktoré si hovorí 508 SW.

Predné sedadlá sú excelentné a ponúkajú masážnu funkciu, ktorá ako jedna z mála skutočne masíruje
Zdroj: František Pisarovič

Atlét

Na ceste sa 508 správa predvídateľne. Je komfortné, čo pri Peugeote znamená, že použité tlmiče sú tvrdé v stlačení a mäkké v rozťahu. Na zlých cestách má tendenciu „dvíhať nos“. Riadenie by si zaslúžilo priamejší prevod, no je presné.

Ha! Aj vy ste si mysleli, že je to sedan? Omyl! Krásne prístupný batožinový priestor má objem až 487 litrov.
Zdroj: František Pisarovič

K zemi je tlačený turbodieselovou jednotkou s objemom 2 litre a výkonom 130 kilowattov (177 koní). Jej veľkorysý krútiaci moment 400 newtonmetrov vám je k dispozícii prakticky vždy, pretože komunikuje s excelentnou osemstupňovou prevodovkou Aisin.

Dvojlitrový turbodiesel dáva 130 kilowattov (177 koní) a je spárovaný s výborným osemstupňovým automatom.
Zdroj: František Pisarovič

Peugeot 508 nie je úplne univerzálne auto, na to je kombi. No viem vás dokonale pochopiť, keď sa preň rozhodnete. Disponuje jazdnou silou aj silou prejavu, no v prvom rade vás dokáže potešiť.

Základná cena modelu – Peugeot 508 1.5 BlueHDi 130k BVM6: 26 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 2.0 BlueHDi 180k EAT8: 41 590 €
Euro NCAP: 5* (2018)
Záruka: 2 roky
Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:130 (177) / 3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,3
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:5,6 - 6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:487/1537
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1683
Rozmer pneumatík:235/40 R19 V
Dĺžka [mm]:4750
Šírka [mm]:1859
Výška [mm]:1403
Rázvor [mm]:2793