TEST: Opel Grandland X | Obyčajný superman

1032

Grandland X vyzerá ako nafúknutá Astra. Kto by bol však povedal, že toto nenápadné SUV by mohlo patriť medzi najlepšie autá vo svojej triede?

Áno, po týždni strávenom s najnovším počinom Oplu mám dojem, že Grandland X patrí medzi špičku vo svojom segmente. Je pravda, že kompaktné SUV nám pribúdajú ako huby po daždi, ale zo šedého priemeru žiaria len máloktoré. Grandland X však nevyniká svojím dizajnom. Ten je pomerne konzervatívny, čo ale vôbec nie je zlé. Tie najpredávanejšie autá sú totiž častokrát jedny z najkonzervatívnejších. Napriek tomu som stojac v zápche dostal pochvalu z vedľa stojaceho auta. Vraj, Grandland X nie je zbytočne veľký, ale že je taký, citujem, „šikovný“. Tak to mal teda dotyčný pravdu, no asi netušil, že okrem Grandlandu X má na výber minimálne ďalších 15 podobných áut.

Nemec z Francúzka

Ako už iste viete, francúzsky koncern PSA minulý rok kúpil nemeckú automobilku Opel a po modeli Crossland X je Opel Grandland X druhým modelom značky s bleskom v logu, ktorý vznikol v spolupráci s Francúzmi. Nie je žiadnym tajomstvom, že Grandland X je vlastne nemeckou verziou Peugeotu 3008. Otázne však je, do akej miery je tento Opel nemecký. Nejdem rozoberať to, kde sa vyrába (vo francúzskom Sochaux, mimochodom), pretože práve Slováci by mali vedieť, že nič z toho, čo sa v našich troch (zatiaľ) fungujúcich automobilkách vyrába, nie je slovenské. Logika však našepkáva, že keďže 3008-mička tu bola o čosi skôr, tak asi Peugeot bude originál. Aj motor pod kapotou je francúzsky. Napriek tomu mám však pocit, že Grandland X je v istých smeroch lepší, alebo aspoň minimálne taký dobrý ako sesterský Peugeot 3008, ktorý v minulom roku získal európsky titul Auto roka.

Bez pozlátka

Dobre, možno Grandland X nepôsobí tak „cool“ či „fresh“ ako Peugeot 3008, ale zvonku stavia skôr na decentnú eleganciu. Aj tak však hodnotím dizajn veľmi pozitívne. Hoci interiér jeciteľne chudobnejší. Ani nie tak na výbavu, ale skôr na nápady. Zatiaľ čo kokpit Peugeotu 3008 je po dizajnovej stránke umeleckým dielom, tu máte pocit, ako keby ste v tom aute už sedeli. Nič originálne totiž dizajn interiéru nepriniesol. Podobne je to aj s použitými materiálmi. Zatiaľ čo Opel predstavuje štandard dnešnej doby, Peugeot sa približuje prémiovým výrobcom. Vidno to však aj na cene. V tomto prípade rozdiel predstavuje 700 €, ale ak by sme chceli byť detailisti, museli by sme porovnávať aj všetky prvky výbavy. V obidvoch nami testovaných prípadoch však išlo o autá s druhým najvyšším stupňom výbavy, takže im už nechýbalo prakticky nič.

Ak to porovnáte so sesterským Peugeotom 3008, tak palubná doska pôsobí podstatne konzervatívnejšie. Celkové vypracovanie je však na patričnej úrovni.

Známa firma

Pod kapotou „nášho“ Grandlandu X pracoval 1,6-litrový turbodiesel vyladený na 120 koní, ktorý predné kolesá roztáčal prostredníctvom šesťstupňového automatu. Presne túto kombináciu mal pod kapotou aj minulý rok testovaný Peugeot 3008. Motor je príjemne kultivovaný a prevodovka s klasickým hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu radí pekne. Musí byť však zohriata. Pri studenom motore má hydromenič nechutne veľký preklz. Z testu spotreby vyplynulo, že Peugeot bol o chlp úspornejší. Zatiaľ čo v meste mu na prejdenie 100 km stačilo 6,5 litra nafty, Opel ich potreboval sedem. Mimo mesta bola spotreba u obidvoch áut veľmi podobná. Konkrétne na Opli nám palubný počítač vyrátal priemer 5,3 l/100 km. Na diaľnici sme sa dopracovali k hodnote 6,4 l/100 km, zatiaľ čo Peugeot sa držal tesne pod šiestimi litrami.

Vyhrievanie volantu je skvelá vec! Grandland X sa však môže pochváliť aj rozmrazovaním čelného skla, takže škrabanie okien je minulosť.

Vedia to lepšie

Viem, že po technickej stránke je to to isté auto. Viem, že sa vyrába na presne tej istej výrobnej linke, z ktorej schádza aj Peugeot 3008. Napriek tomu sa mi zdalo, akoby Grandland X jazdil o chlp lepšie. V zákrutách som mal za jeho volantom viac istoty. Skrátka, tomu autu som viac veril a mal som pocit, že zadná náprava je stabilnejšia. No a ak nie je podvozok komfortnejší, tak je minimálne lepšie odhlučnený. Opel ma jednoducho príjemne prekvapil ako jazdnými vlastnosťami, tak aj komfortom (aj tým akustickým).

Resumé

Granland X stavia na dobrých základoch. Veď ako uvádzam vyššie, Peugeotu 3008 patrí titul Auto roka 2017. Povedal by som to asi tak, že zatiaľ čo Peugeot 3008 je skôr pre extravagantnejšie typy, Opel Grandland X poteší oči introvertov so zmyslom pre estetiku. Svojím decentným dizajnom určite nič nepokazí a možno jazdí o chlp lepšie. Navyše, je aj o niečo lacnejší, takže pomerom ceny a hodnoty určite osloví racionálne zmýšľajúcich motoristov.

Základná cena modelu – Opel Grandland X 1.2 TURBO Selection: 18 290 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Grandland X 1.6 CDT AT6 Innovation: 24 990 €
Záruka: 5 rokov

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1560
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,9/4,0/4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:514/1652
Objem nádrže [l]:53
Prevádzková hmotnosť [kg]:1355
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4477
Šírka [mm]:1856
Výška [mm]:1609
Rázvor [mm]:2675