TEST Opel Grandland: Facelift sa podaril

1017
Zdroj: David Dejvo Schun

Opel Grandland prišiel o písmenko X v názve a štvorkolku dostanete už len ako plug-in hybrid. My sme sa však pozreli na 1,2 TURBO a neboli sme sklamaní.

Nový Grandland predstavila automobilka minulý rok a prvú jazdu už máme za sebou. Postavila ho na platforme EMP2 a i keď ide o model s novým názvom (áno, vypadnutie písmenka považujeme za nový názov), je to facelift predošlého modelu. Pohonné jednotky ostávajú rovnaké a technické špecifikácie do veľkej miery tiež. Čo sa ale zmenilo sú dizajnové prvky zovňajšku a technológie na palube. Tak poďme poporiadku.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vizor nesmie chýbať

Predná maska, ktorú Opel v najrôznejších formách montuje do všetkých nových osobných modelov, sa nazýva Vizor. Jej masívny element z lesklého plastu má vytvárať priestor pre budúcnosť, v ktorej by sa na ňom mohli zobrazovať rôzne údaje prostredníctvom LED svetiel. Nateraz sa však musíme uspokojiť s plastom, ktorý je veľmi vkusne doplnený novým svetelným podpisom zabudovaným v IntelliLUX svetlometoch s matrixovou technológiou. Zo zadnej strany už facelift nebol taký intenzívny. Najbadateľnejšia je upravená grafika koncových svetiel a nápis v strede, ktorý bol v našej výbave GS Line v čiernej farbe.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Multimédiá 2.0

Ak by sme mali pre interiér nového Grandlandu vymyslieť pojem, bola by to „pragmatická digitalizácia“. A keďže nechceme zbytočne vyznievať premúdrelo, rovno to vysvetlíme. Do nového Grandlandu dizajnéri zapracovali Pure Panel.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

To je nový štýl palubnej dosky, ktorý spočíva vo dvoch obrazovkách zasadených do jedného plastového rámu. Jednou z nich je prístrojový štít a druhou multimédiá. Paradoxne, práve displej určený primárne na zobrazovanie rýchlosti a spotreby je väčší od toho, ktorý by mal ukazovať multimédiá, navigáciu a iné. Ale veľký je stále dostatočne. Ešte viac by mu slušalo, keby programátori „odprogramovali“ nastavenia tepelného komfortu po jeho bokoch. Grandland má totiž ako jeden z posledných stellantisáckych modelov ovládanie klímy zvlášť. A za to ho chválime.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Čo by však mali vylepšiť, je počet konektorov na palube. Dovedna sme narátali iba jednu USB zásuvku vpredu a jednu vzadu. V dobe, kedy má každý pasažier vlastné zariadenie, je to trochu málo. A určite by prospela aj aspoň jedna zásuvka USB-C.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Priestoru je dosť

Asi viete, že Grandland je najväčším SUV značky Opel v hre. So svojou veľkosťou sa však stále dá porovnať skôr s triedou kompaktných SUV. Príkladom je Peugeot 3008, ktorý je podobne veľký a postavili ho na rovnakej platforme. Preto od Oplu nemôžete čakať extrémne rozmery.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

V kontexte svojho segmentu však ponúka dostatok priestoru aj pre stredne vysokých dospelých. A batožinový priestor 514 litrov bude na každodenné potreby viac než dostačujúci. Ak by ste potrebovali prenášať dlhšie predmety, Opel ponúka prístup do batožinového priestoru sklopením zadnej lakťovej opierky v strednom sedadle. Čiže ani cesta na lyžovačku nebude utrpením.

130 koní pod kapotou

Čisto spaľovacie motory sú len dva. Benzínová jedna-dvojka a naftová jedna-päťka. My sme mali práve benzínový trojvalec a výkon 130 koní. K nemu 8 stupňovú automatickú prevodovku a sľubovanú spotrebu do 7,3 l/100 km. Povedzme si narovinu, toto číslo pri benzínovom SUV bez akejkoľvek formy elektrifikácie vôbec nie je zlé. A jazda bola príjemná tiež.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Najväčšiu dynamiku bolo cítiť v meste. Správanie motora a „sprevodovanie automatu“ urobili v továrni na výbornú a pri prudkom zošliapnutí pedála nebol problém pretočiť kolesá či vystreliť z križovatky. Vo vyšších rýchlostiach už dávalo auto najavo, že je určené najmä na jazdu v meste a po okolí. Prejazd zákrutami bol sebavedomý a bez nepríjemných prekvapení. Napriek náklonom karosérie, ktoré boli spôsobené jej komfortným naladením, sa auto správalo príkladne.

Opel Grandland je auto, ktoré rozhodne nemá na ružiach ustlané. Jeho konkurencia je obrovská nielen v jeho vlastnom koncerne, ale aj u konkurentov, najmä ázijských. A aj preto útočí cenou a zvýhodneniami až do 2900 eur. Ak mu dáte šancu, možno aj vás príjemne prekvapí.

Základná cena modelu – Opel Grandland 1,2 Turbo 6MT: 24 490 € (Uvádzacia)
Základná cena testovanej verzie – Opel Grandland GS Line 1,2 Turbo 8AT: 28 690 € (Uvádzacia)
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 / 1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,3
Spotreba - WLTP kombi novaná [l/100 km]:6,1-7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:514
Objem nádrže [l]:53
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 431
Dĺžka [mm]:4477
Šírka [mm]:2098
Výška [mm]:1630
Rázvor [mm]:2675
Mrkni naše nové video: