TEST: Mercedes-Benz GLA: malý génius

5214

Do novej podvozkovej platformy, na ktorej stojí súčasná generácia triedy A a triedy B, Mercedes investoval nemalé peniaze. Logicky teda očakáva podľa možností čo najvyššiu návratnosť, v čo najkratšom čase. Dva tradičné modely preto doplnili dve novinky využívajúce techniku triedy A a B. Prvou je sedan Mercedes CLA, ktorého test nájdete v minuloročnom novembrovom čísle AutoGrátisu (alebo na www.autogratis.sk) a teraz je tu ďalší člen tejto rodiny – kompaktné SUV s označením GLA.

Dlho sa čakalo na rovnocenného súpera pre Audi Q3 a BMW X1 s trojcípou hviezdou na kapote, ale to čakanie sa rozhodne oplatilo. Zatiaľ, čo konkurenti Mercedesu GLA sa snažia pôsobiť robustne aj napriek kompaktným rozmerom, dizajnéri Mercedesu poňali menší pôdorys auta ako výhodu do mesta. Zároveň sa nesnažili nahnať stratený „objem“ auta výškou. Meredes GLA je najnižšie SUV na svete, čo mu prepožičiava veľmi športové krivky. Čo sa týka samotného dizajnu, je tu cítiť značnú príbuznosť so sesterskými modelmi: Mercedesom CLA, triedou B, ale najmä s triedou A.

Za volantom nič nové
Keď v prípade exteriéru hovoríme o veľkej podobnosti, vo vnútri môžeme smelo hovoriť o totožnosti. Interiér majú všetky štyri autá úplne rovnaký. GLA má však dve tlačidlá na stredovej konzole navyše. Tým prvým sa aktivuje off-roadový režim – nie sú to samozrejme žiadne uzávierky ani redukcie, ale manažment motora, prevodovky a trakčnej kontroly sa nastaví na nespevnený povrch. Druhým spomínaným tlačidlom sa aktivuje asistent zjazdu z kopca, ktorý udržuje stabilnú rýchlosť pri zdolávaní prudkých klesaní v teréne. Kvôli relatívne nízkej svetlej výške to nie je samozrejme auto do ťažkého terénu, ale poľné cesty zvláda s prehľadom.

Interiér Mercedesu GLA poteší na danú triedu nadpriemernými materiálmi a kvalitou ich spracovania. Pochváliť musím aj audiosústavu. Do Mercedesu som presadol z „trojkového“ BMW, kde mojim ušiam lahodila aparatúra značky harman/kardon, ale hudba v Mercedese znela minimálne rovnako kvalitne, pričom na reproduktoroch sa nelesklo žiadne logo prémiového výrobcu audiosystémov.

Priestrannosť je priemerná. Na zadné sedadlá sa bez problémov zmestia osoby s výškou 180 cm, no 10 cm navyše by už mohol byť problém. Nie len po dizajnovej stránke, ale aj po tej technickej a teda rozmerovej je totiž Mercedes GLA takmer totožný s Mercedesom triedy A. Rázvor je rovnaký, ale „GLA-čko“ má dlhší zadný previs, vďaka čomu má väčší kufor.

Osvedčená technika
Testovali sme najsilnejšiu vznetovú motorizáciu, ktorá je pre model GLA dostupná. Ako označenie napovedá, verziu GLA 220 CDI 4MATIC poháňa známy 2,2-litrový turbodiesel, ktorý Mercedes používa vo väčšine svojich modelov. Hnacia sila motora je na všetky štyri kolesá už štandardne prenášaná prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT. K jej radeniu nemám absolútne žiadne výhrady. Konštruktéri odviedli kus dobrej roboty. Pri razantnejšom stlačení plynu pri rozjazde mi však prekážali občas trochu kostrbaté rozjazdy. Motor si ale inak s prevodovkou veľmi dobre rozumie. Dôkazom vhodného odstupňovania je aj spotreba okolo 6,5 litra nafty na diaľnici, kedy otáčkomer ukazuje 2 200 ot./min. V meste sme jazdili zhruba za sedem litrov, pričom mimo neho stačilo GLA-čku 5,2 litra nafty na 100 km.

Elektronickí anjeli strážni
Mercedes-Benz patrí medzi popredných výrobcov v oblasti vývoja všelijakých bezpečnostných a asistenčných systémov. Nepoznám všetky tie názvy, ale to nie je dôležité, keďže princíp fungovania je všade rovnaký. Nie len Mercedes GLA má systém, ktorý v prípade, že auto pred vami prudko spomalí, natlakuje brzdovú sústavu a pripraví ju na maximálny brzdný účinok. Nepochybujem o tom, že tento systém zachraňuje životy, ale častejšie ich komplikuje. Stačí, že niekto pred vami potrebuje niekoho vysadiť. Aj v situácii kedy to vidíte a reagujete na to – auto obchádzate, vás vaše auto najprv vystraší sirénou. Keď potom človek len položí nohu na brzdu, auto už brzdí maximálnou silou, ABS cvaká na plné obrátky a vy sa nestačíte čudovať, čo sa vlastne deje. Potom, čo prekonáte menší infarkt a náhodou do vás nikto zozadu nenarazí, môžete smelo pokračovať v jazde. Toto však nie je iba prípad Mercedesu. Niečo podobné robil aj Jeep Cherokee (tam ale nebolo treba ani pozrieť na brzdu, auto si zabrzdí samé, čo je v prípade falošného poplachu ešte horšie) a najviac ustráchané sú asi Ople. Od Mercedesu, vynálezcu automobilu, som ale čakal niečo viac. Keďže mnohé systémy sami vymysleli, myslel som si, že budú dokonalejšie, ako u iných značiek. Vždy je tu však možnosť vypnúť ich. Človek má však pritom taký blbý pocit, ako keby podpisoval darovaciu zmluvu na svoje orgány.

Resumé
Aj keď je to SUV, jazda s „GLA-čkom“ veľmi pripomína jazdu s bežným osobným autom (konkrétne s Mercedesom triedy A). Pri detailnejšom pohľade na svetlú výšku auta je to však úplne jasné. Štandardná svetlá výška Mercedesu GLA je 14 cm. K dispozícii je aj off-roadový podvozok, s ktorým je svetlá výška 17 cm, ale my sme mali auto vybavené športovým podvozkom so svetlou výškou iba 12,5 cm. Štandardná svetlá výška triedy A je 10 cm, čo je len o 2,5 cm menej, ako mal nami testovaný Mercedes GLA. Niet teda divu, že sme mali z tohto kompaktného SUV pocit ako z bežného osobného auta. Žiadne náklony v zákrutách sa nekonali, ale ani komfort nebol v porovnaní s triedou A výrazne vyšší. To je ale tá rozmanitosť, ktorú Mercedes GLA ponúka. Ak chcete jazdiť do terénu, s off-roadovým balíčkom to bude ideálne. Ak chcete komfortnejšiu alternatívu k triede A, vaša voľba bude štandardný podvozok. No a pre tých, ktorí chcú SUV so športovejšími jazdnými vlastnosťami je tu balík AMG. Stačí si len vybrať.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz GLA 180 CDI: 28 998 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4MATIC: 38 382 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok), servis 6 rokov alebo 160 000 km
Registračná daň: 657 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
2143
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
125 (170)/ 3400-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350/1400-3400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,0 / 4,5 / 5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
421/1235
Objem nádrže [l]:
56
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1595
Rozmer pneumatík:
215/60 R17
Dĺžka [mm]:
4417
Šírka [mm]:
1804
Výška [mm]:
1494
Rázvor [mm]:
2699

Mercedes GLA patrí medzi tie kompaktnejšie SUV-čka na trhu, dokonca sa môže pochváliť titulom „najnižšie SUV na svete“. Paradoxne je to jedna z jeho konkurenčných výhod.