UX je najnovším dielom japonskej automobilky. Ak nepočítam nie príliš úspešný a pomaly končiaci model CT, ide v súčasnosti o najmenší model výrobcu. V súlade s aktuálnym trendom je UX kompaktným mestským crossoverom s možnosťou pohonu všetkých štyroch kolies.

Obrovská maska chladiča, ostro rezané tvary, perfektne vypracovaný každý detail interiéru, tichá jazda a úsporné hybridné motory – to všetko charakterizuje autá značky Lexus. Spĺňa UX tieto náročné kritériá?

Osobnosť

Napriek neveľkým rozmerom pôsobí UX vyzývavo a pripomína mladého človeka, ktorý síce dosiahol plnoletosť, ale stále z neho vyžaruje zdravá drzosť tínedžera.

Drzý, agresívny, s „prižmúrenými očami”. Dizajn Lexusu spredu je nezameniteľný.

Predná časť auta sa jednoznačne hlási k dizajnu značky, a to typickou maskou chladiča a úzkymi prednými svetlami s LED podpisom v tvare pásmena L. Hmlovky sú vsadené v spodných rohoch nárazníka v športovo tvarovaných nasávacích otvoroch, ktoré auto opticky rozširujú. Povinné oplastovanie na prednej a zadnej časti ako aj prahoch je jemné a nevtieravé.

Linka spájajúca zadné svetlá je funkčná a vynikne hlavne v noci

Zadnej časti dominujú do priestoru vystupujúce hranaté svetlá spojené tenkým LED pásom. Výrazný spojler sa týči nad postupne klesajúcim oknom. Piate dvere sú pomerne malé a ukrývajú vysokú nakladaciu hranu batožinového priestoru. Zboku zaujmú mohutné kľučky dverí, úzke bočné okná, výrazná chrómová linka na zadnej časti spolu so širokým C-stĺpikom a rozmerné spätné zrkadlá. Nevšedne pôsobí nerovnomerne tvarované plastové obloženie blatníkov.

Zboku vynikne nerovnomerné oplastovanie blatníkov

Na vrchole

Interiér nadchne vyznávača športovej elegancie ako aj luxusu. Už pri nasadaní do auta vás upútajú ťažké dvere s tlmeným zvukom pri ich zatváraní. Mohutná palubná doska je zväčša tvorená vysokokvalitným mäkčeným materiálom. Dokonalý volant s hrubým vencom má aj v najvyššej polohe športový, skoro kolmý sklon. Rozsah jeho výškového nastavenia by mohol byť väčší, problém však bude spôsobovať iba postavám vyšším ako 190 cm. Masívna stredová konzola je natočená na vodiča. Chválim použitie klasických tlačidiel na ovládanie ventilácie a vyhrievania/chladenia sedadiel.

Kvalite spracovania materiálov na palubnej doske nie je možné nič vytknúť

Vysoko položený stredový tunel napriek svojej šírke neobmedzuje priestor vodiča. Krátky a správne umiestnený volič automatickej prevodovky vďaka pekne tvarovanej hlavici skvele padne do ruky. Lexus sa napriek kritike stále drží ovládania infotainmentu pomocou touchpadu. Práca s ním nie je najjednoduchšia a niekedy je obtiažne trafiť sa do želanej položky. Výrobca naopak boduje umiestním ovládania základných funkcií audiosystému do priestoru pred lakťovou opierkou.

Poteší revolučné ovládanie audio sústavy pred lakťovou opierkou

Navigácia umožňuje príjem dopravných informácií z internetu. Ich množstvo však nie je vždy dostatočné a sú často neaktuálne. Pomohla by podpora Android Auto/Apple Car Play, ktorú však Lexus v tomto modeli zatiaľ neponúka.

Predné sedadlá sú široké, výborne tvarované s dostatočne dlhým sedákom aj operadlom. Bočné vedenie je výraznejšie iba na operadlovej časti, svoju úlohu ale plní dostatočne. Sedí sa pomerne nízko so športovo dopredu natiahnutými nohami. Chválim dostatočný priestor na nohy, ako aj v oblasti ramien a nad hlavou. Výhľad z auta je napriek úzkym bočným oknám bezproblémový každým smerom. Potešia aj rozmerné a výborne umiestnené spätné zrkadlá.

Predným sedadlám chýba iba výškovo nastaviteľná bedrová opierka

Zadné sedadlá sú pohodlné a majú dlhé operadlá, avšak kratší sedák. Na šírku a do výšky poskytujú dostatok miesta, nadpriemerne dlhí pasažieri však budú trpieť malým priestorom na nohy. V zadných dverách budete márne hľadať odkladacie priečinky a v predných svojím objemom neohúria. Skromne dimenzovaný batožinový priestor rovnako naznačuje, že nejde o vyslovene praktické rodinné auto.

Priestor na nohy vzadu uspokojí iba nižšie postavy

Ako dynamický hatchback

Jazdné vlastnosti Lexusu UX boli príjemným prekvapením. Auto prechádza zákruty pomerne vysokými rýchlosťami s malým náklonom a s čistou stopou. Nedotáčavosť prichádza relatívne neskoro a je jemne krotená stabilizačným systémom. Pri prepnutí do jedného zo športových režimov stabilizácia prestane byť príliš opatrná a dovolí vodičovi hľadať limity podvozku. Rozdiely medzi režimami nie sú veľké, ale cítiť pritvrdenie auta a rýchlejšiu odozvu na plynový pedál. Riadenie je presné a priame, ale pôsobí trochu odťažito. Jeho umelé stuhnutie pri športových režimoch tento pocit príliš nevylepší.

Volant má aj v najvyššej polohe skoro kolmý sklon

Výkon hybridného pohonu je dostatočný aj pri vyšších rýchlostiach. Reakcie motora sú skoro okamžité a vďaka výbornému odhlučneniu pri akcelerácii nerušia ani vysoké otáčky spôsobené prácou e-CVT prevodovky. Efektivita „dvojlitrového“ hybridu však nedosahuje úroveň „dva a polky“. V porovnaní s ťažšou a výkonnejšou Toyotou RAV4 som na rovnakých trasách dosahoval o pol litra vyššiu spotrebu. Priemerne som s Lexusom jazdil za 6,5 litra na 100 km. Diaľnica vyhnala apetít auta cez 7 litrov, okresky a mesto ho znížili pod 6.

Polomer otáčania 5,2 metra robí z UX ideálne auto do úzkych mestských uličiek, pričom parkovaniu pomáhajú kamery s 360-stupňovým výstupom na displeji infotainmentu so slušným rozlíšením. Podvozok si vďaka adaptívnemu odpruženiu zachováva vysokú úroveň pohodlia aj na nekvalitnej vozovke.

Prístrojová doska je prevzatá z väčších modelov značky

Odhlučnenie od podvozka je na vysokej úrovni, aerodynamický hluk v diaľničných rýchlostiach však nie je potlačený rovnako výrazne ako u väčších modeloch značky. Stále však prekonáva väčšinu, ak nie všetkých svojich konkurentov v triede.

Verdikt

Lexus UX splnil moje očakávania. Zaujímavý dizajn, špičkovo prepracovaný interiér, výborná poloha za volantom, úsporný, ale dynamický hybridný pohon a športové jazdné vlastnosti z neho robia viac ako vyrovnaného súpera modelom nemeckých prémiových značiek. Body stráca jedine za kostrbaté ovládanie infotainmentu. Lexus by si rovnako zaslúžil aj o úroveň lepší navigačný systém.

Základná cena modelu – Lexus UX 200 FWD: 36 400
Základná cena testovanej verzie – Lexus UX 250h AWD F SPORT TOP: 55 900
Záruka: 3 roky/100 000 km (za príplatok +2 roky/160 000 km)

Registračná daň: 350

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1987
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:112(152)/6000
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :190/4400-5200
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:135 (184)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,2/4,6/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:283
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:1600 – 1680
Rozmer pneumatík:225/50 R18
Dĺžka [mm]:4495
Šírka [mm]:1840
Výška [mm]:1540
Rázvor [mm]:2640